1

Onderwerp: 10x7,5; hoeveel en hoe?

Hallo,

Ik heb een PME bakvorm van 10x7,5 cm gekocht, om een meptaartje te maken voor mijn zoon zijn verjaardag.
Nu heb ik al heel goed gezocht op deze site naar mixverhoudingen/tabellen, maar die beginnen allemaal pas vanaf 15cm doorsnede. Voor 10cm doorsnede heb ik niks kunnen vinden, maar misschien zoek ik verkeerd.
Ik ga de mix van funcakes gebruiken en vraag me dus af hoeveel water en ei ik erbij moet doen, en daarnaast hoe lang ik het het beste in de oven kan doen.
Wat dat laatste betreft, dit is nog een probeersel dus ik kan nog even stoeien met de tijden.

2

Re: 10x7,5; hoeveel en hoe?

Ik zou de verhouding van de kleine blanda bol aanhouden. Maar ik heb hem nog nooit gemaakt dus ik geef geeen garantie  O-)
Hij is voor evenveel personen ;) .

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Hihi, ja da's waar.
Ik ga het gewoon eens proberen, het is toch nog een probeersel.
Maar als er nog mensen zijn die met dit bakblik hebben gewerkt en tips hebben, graag!

4

Ik lees even mee, want ik heb deze bakvorm ook en weet ook niet hoeveel erin moet en hoe lang in de oven.....

5

Mmm, toch even eigenwijs geweest, ik dacht: ik volg de hoeveelheden op het pak voor 20cm doorsnede en halveer dan alles.
10 minuten op hoge stand gemixt en 2 minuten op laagste, hield vervolgens een gelig drapje over, niks luchtig beslag  :(
Toch maar even in de oven gegooid, 8 minuten op 140, 160 en 180.
Uitkomst: ronde baksteen van 2cm hoog die van binnen verre van gaar was..
Helaas werken vanavond, want het liefst begon ik meteen opnieuw.

6

Is er iemand die ons kan helpen met deze vraag?? :)

7

Ik heb em 10x10 (de hoge ronde vorm dus) maar ik bak niet met de mix
Ik doe het op inhoud: inhoud is 0,7 dus doe ik 2 eieren+ 60 gram suiker lang mixen. Dan 50 gram bloem+ 10 gram maizena en snufje zout er door heen spatelen en dan bakken op 160

Easy.
Mocht je geen maizena hebben, kun je ook alleen bloem doen.

8

Ik zou de hoeveelheid van de kleine Blanda (12 cm) aanhouden en dan de temp op 160 graden zetten (niet oplopen, wel voorverwarmen). 180 is echt teveel zeker voor zo'n kleine vorm. Ik hou mijn vingers gekruist!

9

Volgens mij heb ik de oplossing al gevonden; ik moest niet de halve hoeveelheden van de 20cm doorsnede hanteren, maar die van 15cm doorsnede halveren. Heeft iets met de inhoud van het bakblik te maken heb ik hier ergens op het forum gevonden.
Moet nog even eten maar ga daarna meteen even proberen, ik laat weten wat het geworden is.

10

oh, ja, 180 te hoog denk je?
Ik ben ook bang dat onze oven warmer wordt dan ik instel, maar heb nu geen oventhermometer om dit te controleren.
Dacht ergens anders gelezen te hebben dat iemand met dat blanda schaaltje op deze manier bakte, oplopend.

11

Oplopend doen meerdere baksters alleen niet boven de 160 uit lijkt me. Even zoeken met de zoekfunctie welke temperaturen er oplopend gebruikt worden. Maar zonder oplopend bakken komt de oven al op 160 dus lijkt me dat het met oplopen niet hoger hoeft te zijn.

12

Nou, dit gaat goed...  :grr:
Had gisteren al zo'n enorm hard tikkend geluid in de mixer, vanavond weer, blijkt 1 van de kloppers scheef te staan en dus kapot...
Had de mixdoseringen van funcakes voor 15cm aangehouden, had bedacht met het restant een bolletje te vullen. In 1e instantie leek dit goed te gaan, het werd mooi wit, maar na al krap 3 minuten werd het weer 'pannekoeken' beslag.
We hebben een keukenmachine van Philips, met zo'n min/max knop, misschien gaat 'ie te hard? Al zal deze voorlopig weinig werk meer verrichten..
Morgen de familie maar eens rondvragen voor een handmixer...

Hee vervelend van je mixer zeg :(
nu maar duimen dat iemand er een te leen voor je heeft.

Ik doe voor de 10cm bakvorm altijd 2x de inhoud van een kleine blanda.
En dan de helft in een kleine blanda en dan de 10cm tot de helft vullen.
Dan hou ik een klein beetje over.
De vormen gaan dan saampjes de oven in op 160 graden.
De wekker zet ik op 20min. Soms moeten ze nog ietsje langer.

Jammie, jammie!

14

zo'n kleintje daar doe ik 1 ei in met 66 gram mix.
en dan op 150-160 graden bakken. met zo'n 20 minuten is hij klaar.
maar de mixers zijn niet gemaakt om zo'n kleine hoeveelheid te mixen.
dus eigenlijk moet je 3 eieren en 200 gram mixen (of meer!), dan kun je een gewone bakvorm en dit kleintje vullen voor 2/3de.

15

kan vanmiddag de handmixer van mijn schoonzus lenen, 3x is scheepsrecht?  :D
Bedankt voor jullie tips in ieder geval!

16

Nou, zeker 3x is scheepsrecht!

Heb het beslag nu in de over staan, 't was echt superluchtig! Gelukkig dat ik er een rand van bakpapier ingezet had, zie nu door het raampje van de oven heen dat het al mooi hoog rijst. Al had ik het bakpannetje ook aaridg vol gedaan geloof ik  :o  Ben benieuwd, heb er ook een glazen kommetje (10cm doorsnede) mee gevuld, kijken hoe dat gaat.

Maar ben nu al blij!

17

:thumb: