1

Onderwerp: kleuren = moeilijk

Misschien ligt het aan mij, of beter mijn gebrek aan ervaring, maar ik vind het zo moeilijk om bij het kleuren van fondant/marsepein de kleuren precies zo te krijgen als ik in mijn hoofd had.

De knal kleuren (dus echt goed rood, groen, blauw) dat gaat allemaal prima. Maar bijv. meerdere tinten roze of licht paars dat gaat niet naar mijn zin. Of bijv. bruin (marron van Wilton) dat een beetje een vaag bruinig kleurtje blijft maar niet diep donkerbruin wil worden.

Voor de kerst wil ik een wintertaart maken met heeeeel lichtblauw fondant en ik hou nu al mijn hart vast voor het resultaat.

Misschien hebben jullie tips hoe het beter kan, of wat je bij elkaar kan doen om een kleur donkerder te krijgen?

~ Never waste a good crisis... ~

2

Re: kleuren = moeilijk

als je echt lichtblauw wilt , kun je misschien beter gewoon de voorgekleurde fondant kopen...

Ik vind het juist heel moelijk om de knalkleuren te krijgen. Bij mij is het meestal pastelkleurig...

Maar ja, ik hou dan wel van pasteltinten :D

Ik hoop dat iemand anders nog een tip heeft voor je, ik lees in ieder geval ook even mee...

Liefs Samantha

3

SHaak schreef:

als je echt lichtblauw wilt , kun je misschien beter gewoon de voorgekleurde fondant kopen...

Dat is een idee, maar ik gebruik graag Bakels en ik heb een hele emmer wit. ;)

4 Laatst bewerkt door asmetdrhobby (09-12-2010 15:21)

Wanneer ik bv 600 gram fondant moet kleuren begin ik meestal met een kleinere hoeveelheid, rond de 400.
Probeer hem dan op de juiste kleur te maken en kan zo met de kleur nog een beetje "spelen" door bv kleurstof of juist wit fondant toe te voegen.
Lichtblauw zou zo toch wel moeten lukken.
Rood, oranje en donkerblauw gebruik ik het liefst voorgekleurd.
Heb je de electric kleuren al eens geprobeerd.??
electric pink is ook echt knal !!!

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

5

en de electric kleuren van americolor.. die zijn pas knal..

Kimh schreef:

en de electric kleuren van americolor.. die zijn pas knal..

Die bedoel ik natuurlijk ook, electric ipv metallic.  :grr:  :grr:
Zal het ff aanpassen in mijn bericht.

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

7

Voor licht blauw zou ik de sky bleu nemen van Wilton.

Maar je kan niet allerlei tinten halen uit gewoon maar 1 kleur potje/flesje. Ik heb heel veel kleuren groen, geel, blauw en noem maar op. En die meng ik soms ook nog onderling.
Dus voor meerdere tinten roze gebruik ik ook gewoon verschillende potjes met tinten. O, en ook een paar dagen van te voren kleuren helpt. Meestal kleurt het fondant nog na en is de kleur een dag later al niet meer de kleur die je had.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

Ottolien schreef:

Voor licht blauw zou ik de sky bleu nemen van Wilton.

Ik heb skyblue van Americolor, neem aan dat dat ook wel kan?

Verder begrijp ik dat ik gewoon meer kleurtjes moet aanschaffen. Wat naar!  :lol:
Het onderling mengen van kleurtjes vind ik dan wel weer eng. Maar waarschijnlijk is het een kwestie van ervaring opdoen.

Dat bruin, kan ik daar dan een pietsie zwart doorheen doen om het donkerder te krijgen of krijg ik dan weer een of ander enge kleur? Ik wil namelijk een ivoorkleurig taartje maken, met een donkerbruine lussenstrik met ivoor randjes (voor opa die binnenkort 91 wordt).

9

Misschien kun je hier iets mee: http://translate.google.nl/translate?hl … gchart.htm

(let op: is wel vertaald, dus af en toe 'kromme' zinnen)

10

@ Karin09: geweldig, daar heb ik echt wat aan.  :Y Ik heb inmiddels de vertaling en de originele pagina naast elkaar. Die ga ik allebei printen, vooral het stuk onderaan over het mengen van kleuren is top!!

11

Voor donkerbruin heb ik chocola bruin van amricolor. Die gebruik ik alleen voor kleine beetjes bruin. Anders gebruik ik chocoladefondant gemeng met gewone MMF :9 .

En ik vind het mengen van kleuren ook nog steeds heel eng, maar ik begin met hele keine beetjes en eigenlijk alleen als ik al kleuren heb liggen. Zo uit het potje durf ik ook niet O-)

Groetjes, Ilonka

12

Waar schaffen jullie die electric colors aan?
Ik zie ze hier niet in de webshop staan nl.

Liefs Samantha

13

even google op electric colors en winkel ;) . Links mogen hier niet worden gegeven.

Groetjes, Ilonka

14

oke

Liefs Samantha

15

Karin09 schreef:

Misschien kun je hier iets mee: http://translate.google.nl/translate?hl … gchart.htm

(let op: is wel vertaald, dus af en toe 'kromme' zinnen)

Handig, heb 'm ook opgeslagen. Bedankt!

'Pink isn't just a colour, it's an attitude'