1

Onderwerp: Waar is Tylose van gemaakt?

Ik kan namelijk niks vinden hierover.

Omdat ik geen alcohol en/of dierlijke vetten mag zou ik graag willen weten welke ingredienten hierin zitten.

Alvast bedankt !

ShaWa

(ps: binnekort zal ik mij voorstellen!)

2

Re: Waar is Tylose van gemaakt?

http://www.jemcutters.com/html/food_products_0.html

Dit is wat er in de tylose van jem zit. Tylose is een kunstmatige versie van tragantgom....de scheikundige benaming van de tylose van jem is
sodiumcarboxymethylcellulose! Geen andere toevoegingen op de ingredientenlijstje...

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Nou, dit leek me nou eens leuk om uit te zoeken. Was idd niet gemakkelijk te vinden, maar een uurtje later heb ik een paar fatsoenlijke omschrijvingen gevonden  :D

Origin:
Carboxymethylcellulose is prepared from cellulose, the main polysaccharide and constituent of wood and all plant structures. Commercially prepared from wood and chemically modified.

Dietary restrictions:
E466 can be consumed by all religious groups, vegans and vegetarians.

EN

Q: What is Carboxymethylcellulose?
A: Carboxymethylcellulose (CMC) is a vegetable derived thickener and stabiliser for foods. It is a white powder in pure form and dissolves in cold water, forming a clear viscous solution or gel.

Ik vond ook nog dit op de site van Lindy Smith, ook handig voor jou om te weten:
All Sugarflair products are vegan, vegetarian and kosher.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

4

Haha, Katja was ook al aan het zoeken geslagen... had niet anders verwacht  :lol:

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

5

Er staat trouwens ook op de verpakking dat je tylose door softdrinks kunt doen (bv. Cola). Weet iemand waarom?

6

Hallo !

Dankjullie wel voor de snelle reacties !  Super !
Nu kan ik gerust Tylose gebruiken.

Even nog een vraagje: ik wil babyshoes maken met fondant, maar de fondant scheurt elke keer! Ik heb begrepen dat je er dan tylose in kan doen? Of raden jullie mij een ander soort pasta/fondant aan voor babyshoes?

Groetjes,

ShaWa

7

Em schreef:

Er staat trouwens ook op de verpakking dat je tylose door softdrinks kunt doen (bv. Cola). Weet iemand waarom?

Als je ingrediëntenlijst van cola bekijkt, zit daar ook Carboxymethylcellulose in..............Carboxymethylcellulose is een verdikkingsmiddel: http://www.food-info.net/nl/e/e466.htm

goh, dus als je maar genoeg tylose door de cola mikt kun je er een vulling van maken!!  :lol:  :lol:

Ik zing mijn eigen wijsje!

9

koekiemonster schreef:

goh, dus als je maar genoeg tylose door de cola mikt kun je er een vulling van maken!!  :lol:  :lol:

:lol:  :lol:

@ ShaWa: Inderdaad een beetje tylosepoeder door de fondant kneden, even laten rusten en daarna blijft het veel beter staan.
De offiële verhouding voor boetseren (zodat het stevig is om mee te werken maar niet te snel uithardt) is twee theelepels op een pond fondant.
Let er wel op dat tylose op fondant die per definitie zacht blijft, bv Ballina, (bijna) geen effect heeft. En ook op marsepein werkt het niet door de olieën die daarin zitten.
Ik werk zelf altijd met Bakels/Pettinice, daar werkt het wel goed mee, en met M&B ook.

10

koekiemonster schreef:

Heb ooit colapudding gemaakt (met gelatine en een beetje citroensap) en we hebben heel veel lol gehad door onze lepeltjes erop te laten stuiteren, maar het was echt niet te hachelen!!! :nooo

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Mirjam5 schreef:
koekiemonster schreef:

Heb ooit colapudding gemaakt (met gelatine en een beetje citroensap) en we hebben heel veel lol gehad door onze lepeltjes erop te laten stuiteren, maar het was echt niet te hachelen!!! :nooo

hahaha!!! :lol:

Ik zing mijn eigen wijsje!