1

Onderwerp: Zeelandia niet lekker...

Ben ik nu echt de enige die de smaak van Zeelandia niet echt lekker vind? :/
Ik lust graag marsepein en gebruikte in het begin van mijn taartdecoratie-projecten die van funcakes. Qua smaak vond ik die prima te eten, maar om te verwerken nog weleens lastig. Na al die positieve reacties over de Zeelandia op het forum een poos geleden een 6kg blok (1:3) gehaald, maar ik vind 'm echt veel minder lekker dan die van de funcakes, te zoet en er zit een smaakje aan wat ik niet echt kan waarderen. Het smaakt voor mij niet zoals marsepein zou moeten smaken. Ook vind ik de daarmee beklede taarten minder lekker smaken dan met de funcakes. Qua bekleden ben ik er wel heel tevreden over, minder scheuren, strakker,  maar ja, de smaak wil ook wat natuurlijk, niet alleen het oog :s .
Ben ik hier de enige in of heb ik toevallig een doos marsepein in huis die onder de categorie maandagmorgenmonsters valt?? Misschien is de 1:2 beter te pruimen? :think:
Heeft iemand positieve ervaringen met de smaak van de Easy cakes marsepein?

Er is nooit iets groots bereikt zonder enthousiasme (Emerson)

Re: Zeelandia niet lekker...

Ik vind het echt super lekker.. weer lekkerder dan funcakes. MAar ik denk dat dit echt per persoon verschillend is.

Groetjes Natasja!

3

bij ons willen ze niets anders

4

Ik vind zeelandia lekkerder dan funcakes de kids ook  :9

5

ik zweer bij zeelandia!
nu heb ik ook één keer een blok gehad die ook niet te eten was en heel erg vreemd (sterk rook)

N-Joy Cakes

6 Laatst bewerkt door Dot (08-12-2010 13:07)

toen ik mijn eerste doos Zeelandia open maakte, riep ik meteen: Zo moet marsepein ruiken!! En dat is dus niet het geval bij FC...

ik vind het dus wel lekkerder dan fc

Groetjes, Dorothea.

7

Zeelandia ruikt idd sterker dan Funcakes, lekkerder. Ik gebruik nu ook Zeelandia, mede door de positieve reacties op het forum. Maar of dat er nu hele grote verschillen tussen Z en FC zitten (wat ik wel verwachtte..) nee, dat nu ook weer niet.. Qua smaak en verwerking. Toch kies ik ook voor Zeelandia  :Y

8

Ik werk bijna altijd met fondant dus geen mening over de marsepein. Aleen lijkt 1:2 me niet echt goed te gebruiken om mee te bekleden. Eerder 1:4 dan...

9

Ik vind Zeelandia persoonlijk lekkerder én fijner werken...het kneden, uitrollen alles gaat net wat fijner. Vind mijn taarten ook mooier bekleed met Zeelandia...
Grtjs

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

10

Bedankt voor al jullie reacties; ben dus denk ik de enige die er een andere mening op na houdt :D
Ik had verwacht dat de Zeelandia meer zou smaken zoals een stukje (echte) marsepein wat je voor consumptie bij de banketbakker koopt en daar vind ik het qua smaak in de verste verte niet bij in de buurt komen. De funcakes benadert dat nog eerder, hoewel ook die qua smaak echt niet kan tippen aan een stukje marsepein van het varken o.i.d.
Trouwens, mijn blok Zeelandia heeft ook geen mooie egale structuur; na kleuren met een lichte kleur zitten er allemaal vlekjes/stukjes, waarschijnlijk delen van amandelschilletjes in (en nee, de houdbaarheidsdatum is echt nog niet in zicht, dus daar kan het niet aan liggen). Dit geeft geen mooi effect aan je taart en het zijn er teveel om ze eruit te vissen. Met een donkere kleur valt dit gelukkig minder op.
Moet ik het dan toch maar houden op een slecht getroffen maandagmorgendoos??

11

Ik vind de zeelandia marsepein heerlijk, alleen het fondant is niet zo, heeft bijna geen smaak vergeleken met bakels of funcakes.
Marsepein was ook heel fijn werken alleen gaat hier de voorkeur naar fondantconsumptie dus....

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

12

ik zou het even melden waar je de doos gekocht hebt. Misschien is er idd. iets mis met die doos. Ik gebruik ook zeelandia en wil niks anders!!! Al die donkere stukjes erin is misschien ook al een bewijs dat er iets niet goed is!

heerlijke taartgroetjes van Brenda

13

Ik heb onlangs ook zeelandia besteld en wat heeeeerlijk vind ik die. Ruikt super, smaakt geweldig. En werkt nog prachtig af ook, veel elastischer. Voor mij geen ander meer.

14

Dot schreef:

toen ik mijn eerste doos Zeelandia open maakte, riep ik meteen: Zo moet marsepein ruiken!! En dat is dus niet het geval bij FC...

Precies mijn gedachte toen ik van de week mijn eerste verpakking opende.

Funcakes vond ik bv niet lekker(als in; niet iets waar ik echt van geniet) om zo een stukje van op te eten. Van zeelandia had ik dat wel. Ik vond het eigenlijk nagenoeg gelijk smaken als de marsepein 'van het varken'.

Misschien toch een verkeerde batch dan?  :think:

15

Vizzstick schreef:
Dot schreef:

Precies mijn gedachte toen ik van de week mijn eerste verpakking opende.

Funcakes vond ik bv niet lekker(als in; niet iets waar ik echt van geniet) om zo een stukje van op te eten. Van zeelandia had ik dat wel. Ik vond het eigenlijk nagenoeg gelijk smaken als de marsepein 'van het varken'.

Misschien toch een verkeerde batch dan?  :think:

Denk het ook; heb daarnet zowel de winkel waar ik het gekocht heb gemaild en ook de Zeelandia met de 'klacht'. Het ruikt eigenlijk naar niets als ik de zak open die om de marsepein zit, ruikt meer naar de plastic zak dan naar iets anders. Heb daarnet zoon van 15 jr. het verschil laten proeven (heb nog een klomp Funcakes liggen) en hij vindt de Zeelandia wel lekkerder omdat deze veel zoeter smaakt, maar vindt de Funcakes meer naar marsepein smaken. Ik vind zelf de smaak van de Zeelandia echt weeïg zoet, niet lekker (maar ja, smaken verschillen uiteraard :/ ) en de Funcakes veel meer naar marsepein smaken. Ik ben toch echt een marsepeinliefhebber en heb in mijn leven veel stukjes van het varken rond 5 dec. gegeten, maar de homp Zeelandia die ik hier heb komt er echt niet bij in de buurt hoor...
Maar ja, heb ook geen vergelijk, dus het zou ook nog zomaar aan mij kunnen liggen :think: .
Ik laat het vervolgverhaal weten, bedankt alvast voor iedereen die gereageerd heeft! :thumb:

16

Je mag wel een keer met mijn Zeelandia vergelijken? En als het dus gewoon 'aan jouw smaak' ligt  :D  dan wil ik evt je blok wel overnemen.

Groetjes Karine

17

Ik ben gek op marsepein..... :o  :D
en ik moet zeggen dat ik die van Zeelandia errug lekker vind!!! :Y

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

18

puck schreef:

Ik had verwacht dat de Zeelandia meer zou smaken zoals een stukje (echte) marsepein wat je voor consumptie bij de banketbakker koopt en daar vind ik het qua smaak in de verste verte niet bij in de buurt komen.

Juist heeeeel veel echte banketbakkers gebruiken Zeelandia...

puck schreef:

Moet ik het dan toch maar houden op een slecht getroffen maandagmorgendoos??

Je zou het haast denken ja.

Ikzelf gebruik tegenwoordig juist Zeelandia omdat wij het hier minder zoet vinden smaken dan vele andere soorten.... :s

19

Zeelandia!!! Ik gebruik altijd 1:2 en die is lekker uit te rollen en heel goed mee te werken!! Ik zou contact opnemen met Zeelandia en eht probleem uitleggen, misschien is er wel iets niet toegevoegd of iets dergelijkst.

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

20

Vandaag bericht terug gekregen van de winkel waar ik het had gekocht. Zij hadden geen andere klachten ontvangen en de Zeelandia gebeld, die ook geen klachten hadden gekregen, volgens hen waren er geen problemen geweest met de marsepein. Kan me toch bijna niet voorstellen dat het een kwestie van persoonlijke smaak is, hoewel de winkel dat wel denkt.

Kaatjekikker; ik zou graag eens een stukje marsepein willen uitwisselen om de smaak te vergelijken. Dan weten we tenminste of het echt aan mij ligt...  :s

21

puck schreef:

Vandaag bericht terug gekregen van de winkel waar ik het had gekocht. Zij hadden geen andere klachten ontvangen en de Zeelandia gebeld, die ook geen klachten hadden gekregen, volgens hen waren er geen problemen geweest met de marsepein. Kan me toch bijna niet voorstellen dat het een kwestie van persoonlijke smaak is, hoewel de winkel dat wel denkt.

Kaatjekikker; ik zou graag eens een stukje marsepein willen uitwisselen om de smaak te vergelijken. Dan weten we tenminste of het echt aan mij ligt...  :s

Is goed hoor. Van de week even wat afspreken. Mijn kinders zitten op de Regenboog, dus wellicht fiets ik langs 'jouw' school 's middags of 's morgens?

Groetjes Karine

Houd ons op de hoogte..ben wel benieuwd hoe het zit.

23

jootjekadootje schreef:

Houd ons op de hoogte..ben wel benieuwd hoe het zit.

Uiteraard!

Kaatjekikker, ik heb je gemaild.

24 Laatst bewerkt door puck (13-12-2010 12:55)

De Zeelandia-story continious... :/
Daarnet bericht gehad van Zeelandia zelf. Over de smaak hadden ze (nog) geen klachten gehad, er wordt alleen onderzoek gedaan als er vanuit een verkoopadres een klacht wordt ingediend (in dit geval dus als de winkel waar ik het gekocht heb een klacht zou indienen). Wel staat er in de mail en ik citeer nu even: "Wel staat er een aantekening in ons systeem dat de betreffende charge iets grover is dan normaal (maar het valt nog binnen onze kwaliteitseisen). Over de smaak worden geen bijzonderheden vermeld, maar daar wordt niet op getest als daar geen reden voor is vanuit productie." (einde citaat)
Wat betreft die onrechtmatigeheden (schilletjes??) klopt mijn klacht dus wel...
En verder dat de winkel een klacht kan indienen zodat Zeelandia er verder onderzoek naar kan doen, maar ik denk niet dat de winkel dat gaat doen, want ik was de eerste met klachten over de Zeelandia :s . Tot slot vonden ze het jammer dat mijn eerste ervaring met Zeelandia niet aan de verwachtingen voldeed en hoopten ze dat ik een volgende keer wel overtuigd zou raken van hun kwaliteit.

Vanmiddag ruilen kaatjekikker en ik van een stukje marsepein in het kader van smaakuitwisseling. Ik hou jullie op de hoogte! ;)

25

Nou meiden (en wellicht ook een enkele heer in ons midden; zou jullie niet voor het hoofd willen stoten! ;) ), wat betreft de smaak....ligt toch aan mij dat ik deze minder lekker vind dan de Funcakes! :/  Kaatjekikker en gezin vond het prima smaken. Ook heeft zij een stukje gekleurd en zag wat ik bedoelde dat de marsepein wat grover was.
Nou komt het blok wel op hoor, maar hierna toch maar weer terug naar de Funcakes ook al is deze minder handelbaar :s .....