1 Laatst bewerkt door Aapie23 (30-11-2010 15:08)

Onderwerp: Zelf gemaakte fondant/MMF

Heey, :D

Ik werk altijd met marsepein (1 keer met kant en klaar fondant maar dat rook en smaakte heel gemisch brrr.) :(

Nou wou ik fondant zelf gaan maken aleen weet ik niet of dat heel moeilijk is. Wie heeft hier ervaring mee? En vind je het ook veel beter en lekkerder dan die fondant die al klaar is voor gebruik.

Ik heb ook 2 zakken Marshmallows gekocht om MMF te maken, wie vind dit lekkerder dan gewone fondant? En wie heeft het wel eens gemaakt? :rolleyes:

2

Re: Zelf gemaakte fondant/MMF

Ik weet het niet, maar ik lees graag even mee over dit onderwerp

3

heb nog geen ervaring met gewoon fondant en marsepein,ik maak altijd nog mmf  en ze vinden het het hier heerlijk.

wil binnenkort gewoon is fondant uit de winkel proberen

4 Laatst bewerkt door RedRose18 (30-11-2010 22:04)

ik heb wel ervaring met MMF
het smaakt naar de spekjes, maar ik mengde het ook altijd 1:1 met marsepein. dan heb je de smaak van marsepein en de soepelheid van fondant, ideaal

tis wel een plak werkje om te doen
altijd zorgen dat er veel poedersuiker op je werkblad ligt en aan je handen en zo snel mogelijk kneden zodat het minder blijft hangen.
hoe vaker je het doet, hoe handiger je wordt natuurlijk ;)

gewone fondant maken heb ik geen ervaring mee
ik weet wel dat er verschillende soorten fondant te koop zijn en die meestal van smaak verschillen
misschien kwestie van eens een andere proberen?

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

5

Qua plakwerk valt het wel mee hoor; roeren met de vork tot er zoveel poedersuiker in zit dat je niet meer kúnt roeren en dan pas met je hand(en) erin!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

6

ok thanks! :D

7

kokkie schreef:

Qua plakwerk valt het wel mee hoor; roeren met de vork tot er zoveel poedersuiker in zit dat je niet meer kúnt roeren en dan pas met je hand(en) erin!

dan plakt het nog steeds wel
zou echt poedersuiker aan je handen doen
vooral als je van nature warme handen hebt
want dan plakt het nog sneller
maar hoe vaker je het doet, hoe beter je weet hoe je kan zorgen dat het niet aan je handen blijft plakken

8

Heb een keer zelf fondant gemaakt, maar dat was een hoop rommel en niet zo soepel als de fondant uit de winkel. MMF heb ik nog niet geprobeerd, misschien een leuk werkje voor in de kerstvakantie?

9

RedRose18 schreef:
kokkie schreef:

dan plakt het nog steeds wel
zou echt poedersuiker aan je handen doen
vooral als je van nature warme handen hebt
want dan plakt het nog sneller
maar hoe vaker je het doet, hoe beter je weet hoe je kan zorgen dat het niet aan je handen blijft plakken

Bij mij dus gelukkig niet; ondanks dat ik toch vrij warmbloedig ben  ;) . Gelukkig maar; want ik maak al m'n MMF zelf... Misschien heb ik wel een soort siliconenlaagje op m'n handen...  :think:

Groetjes Wendy

10

tsja weet niet, blijft bij mij altijd aan mijn vingertoppen en handpalmen kleven
tenzij ik er een overdosis poedersuiker op doe ;)
zal wel per persoon dan verschillen ;)

11

Ik maak de mmf in de broodbakmachine.Ideaal.Geen vieze plakhanden mee.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

12

Ja dat heb ik ook al vaker gehoord; schijnt idd prima te gaan!

Groetjes Wendy

13

misty schreef:

Hoe doe je dat dan? :think:

Live life to the max!!!!

AssieBassie schreef:
misty schreef:

Hoe doe je dat dan? :think:

Ja daar ben ik ook wel nieuwschierig naar. Want het plakt best wel als je mmf maakt.

15

Ik smeer het blik in met crisco.Daarna doe ik een bus poedersuiker in.Ik doe de mm in een schaaltje(ca 22 stuks) met 2 lepel water.
Ik doe dat 'soepje' in de bbm en zet het op kneden.Als bijna alle poedersuiker is opgenomen doe ik er nog een halve bus poedersuiker in.Af en toe voel ik hoe het structuur is.Als het nog behoorlijk plakt,moet je er nog poedersuiker bij doen.Ik gebruik totaal aan peodersuiker ca 2 bussen.De ene keer iets meer dan de andere keer.Het mag best nog wel wat plakken.Als het klaar is doe ik lekker veel crisco in mijn handen en kneed daar de mmf mee door.In een zakje doen en walla.je hebt heerlijk zelfgemaakte mmf.Zonder plakhanden.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

16

MMF heb ik een paar keer gemaakt, dat ging prima en ook leuk om te doen, maar ik ben toch overgestapt op Pettinice van Bakels en gisteren voor het eerst de witte rolfondant van FC gebruikt dat ging ook fijn.
Persoonlijk vind ik de gekochte fondant makkelijker verwerken dan de MMF.

Qua marsepein vind ik Zeelandia fijner dan die van FC.

Dus voor bekleden (en toevallig ook de smaak) :
1. Bakels Pettinice
2. Zeelandia marsepein
3. Funcakes rolfondant
4. MMF (zelfgemaakt)
5. Funcakes marsepein

~ Never waste a good crisis... ~