1

Onderwerp: cc bovenkantje hoe wat zachter maken?

Ik heb dinsdag bovenkantjes van marsepein gemaakt voor een Sinterklaas traktatie op school. Ik heb nog een aantal bovenkantjes over en wil die morgen gebruiken.  De bovenkantjes zijn alleen al behoorlijk hard geworden (er zit wel folie omheen). Ik vind het lekkerder als het marsepein wat zachter is. Kan ik dat op een bepaalde manier voor elkaar krijgen? Wie kan helpen?

Re: cc bovenkantje hoe wat zachter maken?

crisco doorheen kneden? of verse marsepein doorkneden?
Als er folie om zit oid, hoort het niet harder te worden of uit te drogen, dus dan moet er toch ergens een luchtgaatje hebben gezeten :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Zelf zou ik de rondjes opnieuw maken. Je handen vochtig maken (niet nat!) en de marsepein opnieuw doorkneden.
Als je marsepein (of fondant bewaard zorg dan dat er zo weinig mogelijk (liefst helemaal geen) lucht bij komt. Dat voorkomt dat de marsepein uitdroogt.

4

tegelijk  :D

hihi, en ongeveer dezelfde strekking van t bericht :D

groetjes Tirza     

6

Oeps, maar de bovenkantjes zijn al helemaal gedecoreerd! Doorkneden is dan wel heeeeeel zonde. Zou het ook al iets zachter worden als ik het met de botercreme op de cakejes doe? Of is er toch nog een andere manier?

als decoratie eenmaal hard is geworden, kun je het niet meer zacht krijgen nee  :nooo

groetjes Tirza     

8

Kan ik dat dan wel zo laten of moet ik het toch opnieuw maken?

9

Ik denk dat als je de rondjes even in een wat vochtige omgeving zet, ze wel weer zachter worden hoor...
Dus bijvoorbeeld even mee naar de badkamer als je staat te douchen :lol: ?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

Hihi, een stoombadje dus!!!! Super idee!  :lol: Zou het echt werken of zal ik ze gewoon wat harder leveren/ Of is dat toch echt minder lekker?

11

Met proberen met eentje kom je het aan de weet....

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

12

Ik heb er een boven een pan met kokende worteltjes gehouden  :lol:
en ... hij werd inderdaad zachter! Wel gaat ie dan glimmen, maar dat is best ook mooi!

13

Ik heb hetzelfde probleem. Is even in de koelkast een optie? Of zelfs in de vriezer en dat het met ontdooien weer zacht wordt? Iemand ervaring?

14

@Fruitcake; probeer het anders gewoon en laat weten hoe het is gegaan.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

15

Wie weet dat dat ook nog een mogelijkheid is. Ik zal er vannacht 1 in de vriezer leggen en dan morgen kijken wat er gebeurt als ik hem ontdooi.

16

edithkoohen schreef:

Wie weet dat dat ook nog een mogelijkheid is. Ik zal er vannacht 1 in de vriezer leggen en dan morgen kijken wat er gebeurt als ik hem ontdooi.

Ben benieuwd! Laat je het even weten? Mijn vriezer staat in de schuur, heb geen zin om er heen te lopen nu :o

17

Ik laat het je morgen weten!! Hij ligt er inmiddels in. Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt naar buiten te gaan. Brrrr, veel te koud!

18

Het invriezen en dan weer laten ontdooien werkt niet goed. Het beste resultaat krijg je toch door de rondjes even boven een pannetje kokend water te houden!! De stoom doet z'n werk! Pas wel op voor je vingers :)!

19

edithkoohen schreef:

Het invriezen en dan weer laten ontdooien werkt niet goed. Het beste resultaat krijg je toch door de rondjes even boven een pannetje kokend water te houden!! De stoom doet z'n werk! Pas wel op voor je vingers :)!

Oké, bedankt voor het uitproberen! Dan ga ik ook maar stomen!

20

Is het gelukt????

21

edithkoohen schreef:

Is het gelukt????

Moet de cc's woensdag pas maken, maar ik had de schildjes ook al gemaakt en omwikkeld met folie, maar toch zijn ze wat uitgehard.

En is het bij jou goed gekomen?

22

Ja hoor, is prima gelukt!

23

Ik doe ze altijd even in de koelkast, dan worden ze ook weer wat zachter.