1

Onderwerp: HELP: biscuit komt niet omhoog

Ik heb vandaag een biscuitdeeg gebakken in een ronde vorm van 20 cm. Heb de hoeveelheid gebrukt voor een vorm van 25 cm omdat ik een hoge taart wilde hebben....
Het pakte iets anders uit, een hele stevige cake en niet hoog zoals ik hoopte.
Wat doe ik verkeerd?????

Re: HELP: biscuit komt niet omhoog

Misschien handig als je even erbij vermeldt hoe je het beslag precies gemaakt hebt en op welke temperatuur je de biscuit gebakken hebt. Nu is het een beetje gissen wat er mis zou kunnen zijn....

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Is misschien wel handig ja ;)
Ik heb 5 eieren L, 330 gram bisuitdeeg en 33 ml water genomen.
op advies 10 min. hoogste snelheid en 4 min. laagste snelheid mixen (voor een luchtige biscuit is mij verteld)
Dit gebakken op 10 min. 150 gr. 15 min 155 gr. en 15 min. 160 gr.

4

Wat voor mixer heb je?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Oven goed voorverwarmd?

6

Eieren op kamertemperatuur?
Vooraf de eieren luchtig geklopt?

Temperatuur lijkt mij nogal aan de lage kant (maar kan van de oven afhangen). Ik doe 14 min 140, 13 min 160, 12 min 180 en dan is ie perfect.

En in een ronde 20 cm vorm doe ik ook maar een mix met 4 eieren, 264 g mix en 26 ml water. En dan komt ie ruim boven de rand uit (7 cm).

7

megan schreef:

Hoeft niet bij de mix hoor, alleen als je het zelf maakt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Mirjam5 schreef:
megan schreef:

Hoeft niet bij de mix hoor, alleen als je het zelf maakt.

Sommige doen dit wel. Om uit te proberen of dat het verschil maakt in hoogte kapsel heb ik het bij mijn laatste kapsel ook gedaan. Dus eerst de eieren luchtig mixen, water en mix erbij. Het maakt niks uit qua volume beslag en hoogte kapsel. Tenminste bij mij niet  ;)

9

Bij mij scheelt het wel in hoogte als ik de eieren vooraf even in warm water leg, dit deed ik laatst in de mengkom, daarna de mengkom even goed afgespoeld met heet water, en toen de warme eieren er in. Biscuit was echt lekker hoog!

Wat bij mij wel vaak gebeurd is dat hij in het midden hoger wordt dan aan de randen, is wel iets minder geworden sinds ik een kuiltje in het midden maak, maar toch stijgt hij in het midden nog steeds het hardst.

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

10

ikzelf gebruik ook de mix, maar verwarm me oven voor 10 minuten en daarna gaat ie gewoon op 160 (heteluchtoven) en niet lager of hoger tussen door en heb altijd een mooie hoge taart.

groetjes Nancy
Geniet van het leven zo lang je nog genieten kan.......

11

freijak schreef:

Bij mij scheelt het wel in hoogte als ik de eieren vooraf even in warm water leg, dit deed ik laatst in de mengkom, daarna de mengkom even goed afgespoeld met heet water, en toen de warme eieren er in. Biscuit was echt lekker hoog!

Wat bij mij wel vaak gebeurd is dat hij in het midden hoger wordt dan aan de randen, is wel iets minder geworden sinds ik een kuiltje in het midden maak, maar toch stijgt hij in het midden nog steeds het hardst.

Mijn eieren zijn altijd op kamertemperatuur. Misschien wanneer ik ze even in warm water leg is mijn kapsel wel hoger. Volgende keer uitproberen  ;) . Al vind ik eigenlijk wel dat mijn kapsels hoog genoeg zijn, 7-8 cm.
Ik bak sinds kort 150 (was 160) gr constant hetelucht. Mijn kapsel rijst daardoor minder snel waardoor het kapsel ook mooier is, gelijker.

12

Dat heb ik nog niet geprobeerd, de over lager zetten  :think:  Volgende keer dat maar eens doen, wie weet helpt het  :Y

13

megan schreef:

Eieren op kamertemperatuur?

Temperatuur lijkt mij nogal aan de lage kant (maar kan van de oven afhangen). Ik doe 14 min 140, 13 min 160, 12 min 180 en dan is ie perfect.

En in een ronde 20 cm vorm doe ik ook maar een mix met 4 eieren, 264 g mix en 26 ml water. En dan komt ie ruim boven de rand uit (7 cm).

Eieren waren op kamertemp. en over voorverwarmd.
Ik ga jou recept eens proberen en de oventijden aanhouden, misschien dat dat beter is...

14

Ook ik bak op een constante temperatuur van 165 graden. Bij mij rijst de mix de pan uit, dus moet al minder mix maken. Er komt wel een bol kapje op. maar die snij ik er altijd af.

- mix funcakes
- eieren voorverwarmen in schaaltje lauwwarm water (ik bewaar de eieren ook op kamertemperatuur, maar toch even in bakje met warm water)
- kom van de Kennie iets voorverwarmen met warm water

- eieren en lauwwarm water mixen, ongv. 6-8 minuten
- daarna de mix er langzaam bij scheppen. Ook 6-8 minuten mixen tot een mooi glad beslag.

15

Famke84 schreef:

- mix funcakes
- eieren voorverwarmen in schaaltje lauwwarm water (ik bewaar de eieren ook op kamertemperatuur, maar toch even in bakje met warm water)
- kom van de Kennie iets voorverwarmen met warm water

Hier hetzelfde  :Y

Heb net voor 20 cm vorm mix gemaakt (220 gr mix, 170 gram ei, 22 ml water) en bleek veel te veel te zijn voor 2 blanda's van 12 cm. Dus nog een klavertje 4 bakvorm gevuld en deze keer de over op 160 graden gezet. Het rijst nu veel gelijkmatiger en komt bij alle 3 de vormen ruim boven de rand uit!

Volgende keer dus ook veeeeeel minder mix maken voor 2 blanda's. Met de helft had ik het ook makkelijk gered  :/