Onderwerp: Tappit "Funky Letters"

"HAllo hallo iedereen,

Ik heb een vraagje, afgelopen week heb ik TAPPIT FUNKY LETTERS gekocht, wou ik leuke letters maken met fondant, helaas niet gelukt, want ik kon de letters niet uit krijgen.

Ik heb wel gehoord dat ik moet mijn fondant met beetje tylose poeder gebruiken, heb ik gedaan, toch kom ik dezelfde probleem tegen dat ik die letters niet uitkrijgen.

Weten jullie misschien hoe of wat moet ik doen? ALvast bedankt voor jullie hulp en response.

Groet,

INDRI

2

Re: Tappit "Funky Letters"

Wat bij mij heel goed helpt is om huishoudfolie op mijn marsepein/fondant te leggen en daarin de tappit te drukken. Zo kleeft hij aan het folie en niet in je tappit en kun je het er heel makkelijk af krijgen
succes

feestvantaart.webs.com Een taart voor ieder feest!

HAllo JOyce,

HArstikke bedankt voor je informatie, ja inderdaad, had ik echt niet nagedacht.... : ( Hahaha, stom niet.

NOgmaals bedankt voor je snelle reactie, ik zal weer proberen/

Indri

4

Hoi Indri,
Ik zelf vind dat in deze video ( http://www.youtube.com/watch?v=IfuxL2PqoVA ) het gebruik van de tappits letters wel duidelijk wordt uitgelegd, misschien heb jij er ook wat aan.

grtz Bliss

HAllo Blizz,

bedankt ook voor je reactie en informatie, kan ik zeker wel gebruiken.  :Y

Indri

6

de tappits kort in de vriezer leggen kan ook helpen..tenminste bij mij helpt het!

7

Het blijven soms lastige dingen, die tappits  :Y

De fondant goed uitrollen: niet te dik, ik doe echt maar een paar milimeter.
Eventjes wat laten liggen/drogen.

Dan de letter die je wil gebruiken even dippen in de poedersuiker.
Drukken op de fondant, rest er omheen wegsnijden en met een flinke tik op het aanrecht (of op een dikke plastic placemat kwam ik onlangs achter) er uit slaan.

Succes! en blijven oefenen.

Groet
Marjolein

8

Ik heb niet zo lang gelden dezelfde vraag gehad. De truck is inderdaad heel dun uitrollen en van te voren de tappit even met poedersuiker bestrooien. Vervolgens even flink meppen. Nu gaat het goed!

betties schreef:

Vervolgens even flink meppen.

Totdat je tappit breekt :Y

Ik doe het met fondant met tylose. Ik rol het dun uit, ik druk je tappit erop, even heen een weer schuiven. Tappit omdraaien, rafels eraf wrijven met je vingers. Letters zit er dan dus nog in. En dan met een naald of needle-tool een heel klein beetje in de letter prikken en hem eruit wippen, en voila, een stevige letters zonder rafels :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

tipsytaartje schreef:

Totdat je tappit breekt :Y

goeie tip... stel dat ie breekt inderdaad... iets minder fanatiek meppen en gewoon met wat meer beleid zoals jij beschrijft  :D

11

iedereen doet dat op zijn (of haar ;) ) eigen manier geloof ik.

Ik rol het lapje heel dun uit en laat het dan makkelijk een 10 minuten liggen. Daarna de letter uitsteken en ik mep hem er dan ook uit. Gaat bij mij altijd goed, en de funky tappits kunnen veel meer hebben dan de roze tappits, dat is van veel harder plasic gemaakt.

Daarna laat ik ze weer en tijdje liggen tot ik ze kan opschuiven zonder dat ze vervormen en dan leg ik ze op de taart. Wacht je te lang, dan heb je kans dat ze in allemaal stukjes breken....

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

12

Het drogen is inderdaad belangrijk en ik smeer er dan ook nog een dun filmpje crisco op.

Voor wat betreft het er uitslaan heb ik de volgende methode van Marianne geleerd:

- leg je deegroller dwars voor je neer op het aanrecht/de tafel
- houd de tappit aan de onderkant stevig vast tussen duim en wijsvinger
- zet de hand met de tappit op het aanrecht zodat de tappit een beetje schuin omhoog steekt
- trek dan met je andere hand de tappit aan de bovenkant naar je toe, alsof je een boog spant
- laat de bovenkant los, waarbij de tappit op je deegroller slaat
- als het goed is vliegt je letter er dan uit.

(wel even oefenen met kracht en hoek)

I'm not fat, I'm just short for my weight

13

Milouk schreef:

iedereen doet dat op zijn (of haar ;) ) eigen manier geloof ik.

Ik rol het lapje heel dun uit en laat het dan makkelijk een 10 minuten liggen. Daarna de letter uitsteken en ik mep hem er dan ook uit. Gaat bij mij altijd goed, en de funky tappits kunnen veel meer hebben dan de roze tappits, dat is van veel harder plasic gemaakt.

Daarna laat ik ze weer en tijdje liggen tot ik ze kan opschuiven zonder dat ze vervormen en dan leg ik ze op de taart. Wacht je te lang, dan heb je kans dat ze in allemaal stukjes breken....

mijn manier  :Y

14

Niet te hard meppen, bij mij komt er in één al een scheur in  :+

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

15

Almie schreef:

Niet te hard meppen, bij mij komt er in één al een scheur in  :+

Bij mij is dus net de cijfertappit in 3 stukken gebroken  :/  :s
Normaal gaat het altijd best soepel, nu had ik iets te weinig geduld...........met veel moeite nog de cijfers gemaakt die ik nodig had, maar met een stukje van nog 2 cm met 2 cijfers erop is het lastig eruit tikken...........