Onderwerp: In(/uit)zakken na bekleden

Hoi,

Ik heb nu een aantal keer gehad dat m'n taart na het bekleden een beetje uitzakte. Eigenlijk snap ik de methode ook niet zo goed. Laat ik proberen mijn ws kromme gedachtengang met jullie te delen.

Na het vullen, de dijkjes en het afsmeren zet ik m'n taart netjes in de koelkast. Dan wordt hij stevig en makkelijk te bekleden. Maar als ik 'm dan weer uit de koelkast haal om verder af te maken, zakt de vulling een beetje uit. Naar mijn idee omdat de dijkjes weer zacht geworden zijn.

Wat doe ik niet goed?

2

Re: In(/uit)zakken na bekleden

Wat gebruik je voor de dijkjes ?

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

3

Toch te dikke vulling?

Ik vul liever 4 keer dun dan 1 keer dik...........

Na het terugstapelen de lagen stevig op elkaar duwen, dit voorkomt ook dat door het zachter worden van de dijkjes, je vulling als het ware naar buiten lijkt te komen.............

4

Of geen dijkjes gebruiken en gewoon vullen tot ca. een centimeter tot de rand. Kun je de biscuitlagen op elkaar duwen als je ze weer terug legt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Was de vulling misschien nog te vloeibaar? Dan stulpt het er ook aan de zijkant uit.

Groetjes, Elly

6

Karin09 schreef:

Toch te dikke vulling?

Na het terugstapelen de lagen stevig op elkaar duwen, dit voorkomt ook dat door het zachter worden van de dijkjes, je vulling als het ware naar buiten lijkt te komen.............

Hoe stevig? Ik bedoel...ik spuit ook altijd dijkjes en mijn vulling is niet overdreven dik, maar heb ook soms dat ik de bc (1:1) een beetje naar buiten zie puilen. Ik leg mijn laag biscuit er juist voorzichtig op. Misschien te voorzichtig?

7

Als je het echt een hele nacht koelt is de taart dor en door koud, en dan heb ik minder last van uitpuilende dijkjes/ vulling

8

ik heb hier ook last van als ik te dik vult.

N-Joy Cakes

9 Laatst bewerkt door Karin09 (29-11-2010 16:07)

Esther68 schreef:
Karin09 schreef:

Toch te dikke vulling?

Hoe stevig? Ik bedoel...ik spuit ook altijd dijkjes en mijn vulling is niet overdreven dik, maar heb ook soms dat ik de bc (1:1) een beetje naar buiten zie puilen. Ik leg mijn laag biscuit er juist voorzichtig op. Misschien te voorzichtig?

Ik gebruik nu geen dijkjes meer (mijn eerste taarten wel) ik doe de vulling nu tot 1 cm van de rand en echt dun, en dan als het lukt 4 keer vullen. Als je dan je taart terug op elkaar stapelt, kun je de lagen weer goed recht boven elkaar zetten.

Mijn idee is dat als je hem zelf niet aanduwt (en dus kan controleren waar de vulling er evt uit wil............) de taart het zelf later gaat doen door het gewicht van de bekleding en versieringen........en je dan uitstulpingen krijgt op de plaats van je vulling/dijkje

10

Karin09 schreef:
Esther68 schreef:
Karin09 schreef:

Toch te dikke vulling?

Ik gebruik nu geen dijkjes meer (mijn eerste taarten wel) ik doe de vulling nu tot 1 cm van de rand en echt dun, en dan als het lukt 4 keer vullen. Als je dan je taart terug op elkaar stapelt, kun je de lagen weer goed recht boven elkaar zetten.

Mijn idee is dat als je hem zelf niet aanduwt (en dus kan controleren waar de vulling er evt uit wil............) de taart het zelf later gaat doen door het gewicht van de bekleding en versieringen........en je dan uitstulpingen krijgt op de plaats van je vulling/dijkje

Ja, logisch eigenlijk... Ik had laatst een taart die ik toch te dik had gevuld (had te veel bc en ik wilde dit niet zelf houden, beetje opletten nu  O-) ). Toen ik de 3de laag had gevuld (1xvlaavulling, 2x bc) had ik het idee dat de bc toch iets te zwaar was voor de lagen biscuit. Het is goed gegaan maar wel een les geweest. Zal volgende keer iets aanduwen. :)

11 Laatst bewerkt door Nelleke Roseboom (30-11-2010 09:25)

Ik gebruik voor de dijkjes altijd bc 1:1.

Maar ik leg mijn laag biscuit er inderdaad altijd heel voorzichtig op en aanduwen heb ik echt nog nooit gedaan, veel te bang dat er iets met mijn kapsel gebeurt  :o ...
Nou, bedankt voor alle tips, ik zal m'n taarten eens iets steviger aanpakken.. eh...aandrukken... :s Snel weer een reden zoeken om een taartje te maken, kan ik weer lekker oefenen :D

Bedankt!