1

Onderwerp: Hoe lang van te voren maak je een taart?

Hoi,
Aanstaande woensdag wordt mijn dochter 1 jaar. Ik wil haar natuurlijk een hele mooie taart maken. Alleen de tijd is een beetje krap. Maandag en dinsdag moet ik toevallig deze werken tot 20.30.
Ik vroeg me af of het mogelijk was om de taart al op zondag te maken en dan op dinsdagavond te bekleden? Datzelfde geldt voor cupcakes...
Of kan ik de biscuit en cakes beter morgen maken en dan in de diepvries tot dinsdag?

2

Re: Hoe lang van te voren maak je een taart?

Als je zondag alles bakt en invriest, dan kan je misschien ook nog de decoraties alvast maken voor de taart en de cc's.

Als je platte decoraties wilt gebruiken voor de cc's, dan zou je die eventueel ook gelijk kunnen bevestigen op de cc's en dan pas invriezen, dan hoef je daar niets meer aan te doen.

Eventueel kan je dan maandagavond de vulling voor je taart maken en dinsdagavond dan vullen, bekleden en decoreren.

Of als je woensdagochtend nog tijd hebt, kan je dinsdagavond alleen vullen en afsmeren en woensdagochtend dan bekleden en decoreren.
Dan hoeft het ook geen nachtwerk te worden. :s

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

3

En als je de cupcakes wil vullen kan je ze dan met vulling en al invriezen?
Groetjes Iloon

vries, bewaar en planningvragen ---->

[move]---> TD algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Ik bak altijd een dag van te voren, liefst op de dag zelf als het voor de avond is.
Hoevaak ik mensen hier wel niet hoor over invriezen....  :nooo
Je doet zo je best om met de beste ingredienten een zo lekker mogelijk product te maken, en dan ga je het in de vriezer zetten!  :grr:

Van invriezen is (met ijs uitgezonderd wat de regel bevestigd) nog nooit iets lekkerder geworden.

Dus wat ik in dit geval zou doen is dinsdag ochtend de biscuit bakken, en na het werken bekleden. Het vullen en afsmeren kan tijds afhankelijk zowel in de ochtend als in de avond, al heeft dat laatste de voorkeur.

Wat ik ook wel eens doe is mijn vrouw vragen het biscuit te bakken, zodat ik hem verder af kan maken.  :+

Invriezen is hier simpelweg geen optie ;)
We hebben wel zo'n ding, maar dat is voor ijs en een voorraadje nood-brood.

ivo schreef:

Je doet zo je best om met de beste ingredienten een zo lekker mogelijk product te maken, en dan ga je het in de vriezer zetten! 
:grr:

Van invriezen is (met ijs uitgezonderd wat de regel bevestigd) nog nooit iets lekkerder geworden.

Wat denk je dat de bakker op de hoek doet? Die vriest volgens jou niets in?

groetjes Tirza     

7

En daarbij, van invriezen wordt een bisquit echt niet slechter. Ik vind hem dan vaak nog lekkerder

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

8

tipsytaartje schreef:

Brood niet, en dat is dan ook wat ik er haal.
Taart verkoopt hij me niet, dat bakken we zelf wel :)

Nee, ik ben erg gek op vers ;)
Zo zul je hier ook geen zak patat in de diepvries vinden, maar gewoon een zak aardappelen, snij ik het zelf wel even.  :9

Soms kun je niet anders, dan is het niet anders, maar als het half lukt, dan vries ik het niet in :)

ivo schreef:
tipsytaartje schreef:

Brood niet, en dat is dan ook wat ik er haal.
Taart verkoopt hij me niet, dat bakken we zelf wel :)

Nee, ik ben erg gek op vers ;)
Zo zul je hier ook geen zak patat in de diepvries vinden, maar gewoon een zak aardappelen, snij ik het zelf wel even.  :9

Soms kun je niet anders, dan is het niet anders, maar als het half lukt, dan vries ik het niet in :)

Zo, dat vind ik wel knap zeg :Y Ik vries qua taarten bijna nooit wat in, maar als ik niet uit kom met de planning, dan wel.
Maar jouw voorbeeld over de aardappelen enzo, respect :Y Daar ben ik te lui voor  O-)

groetjes Tirza     

10

tipsytaartje schreef:

Zo, dat vind ik wel knap zeg :Y Ik vries qua taarten bijna nooit wat in, maar als ik niet uit kom met de planning, dan wel.
Maar jouw voorbeeld over de aardappelen enzo, respect :Y Daar ben ik te lui voor  O-)

Taarten vries ik inderdaad nooit in. :)
Wat we wel invriezen zijn hapjes voor de kids, brood, zelfgemaakte snacks en dat soort zaken.

Bak liever iets snels dan dat ik iets ontdooi ;)

En die patat, je zou het eens moeten proberen :P
Snij ze dan ook meteen lekker dik, 2x2cm ;)
5 minuten op 160 graden en dan 5 minuten op 180 graden.
Lekker bakken tot ze bruine randjes hebben ;)
De kids zijn er gek op!
Al moeten ze nu even wachten op 5 dec. want dan komt de nieuwe frituurpan :P

(en hoe lang duurt het om aardappels te schillen en in reepjes te snijden...)

Maar we dwalen nogal af van het onderwerp.  :x
Invriezen of wat later naar bed... dat is de keuze  :/

11

Ben zelf ook niet echt van het invriezen, als het echt niet anders kan ok. In jouw geval zou ik de taart zondagavond bakken, goed af laten koelen en dan goed luchtdicht inpakken en op een donkere plek wegzetten. Heb ik vaker gedaan in drukke weken en doet absoluut geen afbreuk aan de smaak en versheid.

12

Nee ik zou het liever ook niet invriezen, maar ik moet voor een oud collega een aantal cup cakes maken voor 5 december.
Ze kan ze die dag niet bij mij ophalen en ik kan ze niet brengen.
we zien elkaar de donderdag er voor wel dus ze vroeg zich af of ik ze dan aan aan haar kon geven en dat zij ze dan zolang in de vriezer kon doen.
Ben er ook geen voor stander van maar ik zou het anders ook niet weten.

13 Laatst bewerkt door kwebbeltje (29-11-2010 07:54)

kom ik weer ;)
ik vries namelijk zeer regelmatig taarten in en ik heb nog nooit ook maar enig commentaar gehad dat de taart niet lekker, niet vers of oud was....
sommige mensen doen er zo panisch over. vergeet niet dat als je een taart gelijk diepvriest (ik heb een aparte echte diepvriezer) en ontdooit op het juiste tijdstip op de goede manier, een taart misschien nog wel verser is dan wanneer je hem 1 of 2 dagen ervoor maakt.... en ook ik vind dat biscuit lekkerder is als het even ingevroren is geweest. het blijft natuurlijk altijd een kwestie van persoonlijke smaak, maar ik vind het jammer dat er zo afkeurend over gedaan wordt...
zo heb ik ook een collega die alleen maar verse groente wil en geen pot of diepvries. maar die kan ik ook niet wijsmaken dat verse groente er ook wel eens een paar dagen over doet voordat het bij haar in de pan ligt.... terwijl diepvries of pot al binnen 5 uur verwerkt is en zo dus eigenlijk verser is. ik denk dat vooral goede ontdooi en bereidingswijze het belangrijkste is.

overigens, cupcakes vind ik alleen nog maar lekker als ze dezelfde dag of de volgende dag gegeten worden, als het ook maar 1 dag later wordt zou ik altijd invriezen en ontdooien buiten de koelkast. een cc wordt er in de koelkast ook niet lekkerder op...

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.