1

Onderwerp: Scheuren

Gisteren heb ik mijn eerste opdrachttaartje gemaakt. Het puzzelplaatje was helemaal gelukt! Was zo blij!

Aleen het bekleden was weer een ramp. Ik weet niet wat ik fout doe!!!

Ik heb al iets minder botercreme gebruikt...zou dat nog minder moeten? Moet je de taart zelf nog zien of is het echt alleen creme wat je ziet?

Ik heb het fondant ook best dun uitgerold...zou dat dan dikker moeten? (marsepein gaat bij mij in ieder geval beter!)

Trouwens denk ik wel dat ik echt een smoother nodig heb...het zag er niet uit (bobbelig enzo) Ik heb hier de tip gelezen dat je met een stuk fondant ook kan smoothen...nou niet dus! Daardoor ging het scheuren!

Nu heb ik een groot rond vlak op de bovenkant moeten plakken en allemaal ding en aan de zijkant zodat je de scheuren niet zag! Het is vreselijk! Ik had iets heel anders in mijn hoofd!

Just a beginner, tips and tricks are always welcome!

2

Re: Scheuren

Ik weet niet hoeveel bc je gebruikt, maar een dun laagje is voldoende. En fondant rol ik vaak wat dikker uit, toch kan ik het altijd wel smotheren.

Suc6!

Groetjes, Linda

3

Ik ga dan volgende keer gewoon nog minder gebruiken!

Deze gaat gewoon zo weg....het is niet zo dat ie helemaal is mislukt. En ik geef hem ook gewoon aan ze.

Dankjewel!

4

Je zegt dat je minder botercrème hebt gebruikt, maar wat is minder en hoeveel gebruikte je eerst?
Hoeveel heb je je fondant uitgerold?? Wat voor de een dun is is voor de ander normaal of te dun.
Kijk voor de benodigde hoeveelheen fondant/marsepein bij de tabellen  ;)
Een smoother is inderdaad onmisbaar  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5

Ik heb zo'n roller met van die ringen om gelijkmatig in dikte te kunnen uitrollen. Voor het bekleden gebruik ik het liefste de dikste maat ringen. Het is dan ongeveer zo dik als een 5 gulden muntstuk (ken je die nog?), dus iets dikker dan een 2 euro muntstuk.

Dat is toch een TAART waard!

6 Laatst bewerkt door Sarah84 (26-11-2010 00:05)

Ik denk dat het nu idd ongeveer zo dik was als een 2euro muntstuk. Dat is dus te dun?

@Boska... bij mij zie je geen taart meer....alleen botercreme. (vandaar dat ik de vraag ook zo stelde)
Bedankt voor de tip over die tabellen! had al zitten zoeken naar zoiets! Dat ga ik de volgende keer zeker gebruiken!

7

Sarah84 schreef:

Ik denk dat het nu idd ongeveer zo dik was als een 2euro muntstuk. Dat is dus te dun?

Voor een gevorderde bakster zou het wellicht prima zijn, maar ik als beginnende bakster heb toch liever wat dikker. Dat werkt gewoon gemakkelijker.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

heeft nou niemand ooit gehoord dat de fondant te dik is???? :s  ik maak hem meestal ook ongeveer ter dikte van een 2 euro muntstuk, want mij niet echt te dik lijkt.
misschien houden de mensen in mijn familie gewoon niet echt zo van fondant. :shh:

like it...love it....till you just can't resist !!!!

9

Als je botercreme op de taart smeert, zie je nog wel taart. Echt heel dun moet je dat smeren.

Ook ik ben nog maar een beginner en heb een workshop taart decoreren gevolgd. Ik had toen geen enkel probleem met het scheuren van mijn fondant. Mijn taart zag er heel mooi strak uit. Toen ik het thuis ging proberen, had ik allemaal scheuren in het fondant zitten en de tweede keer ook. Volgens mij ligt dit niet aan de dikte van het fondant, want dat heb ik ongeveer net zo dik gerold als bij de workshop. Waar het volgens mij aan ligt, is het merk fondant dat je gebruikt. Ik weet niet welke jij gebruikt, maar die bij mij ging scheuren was van funcakes. Bij de workshop heb ik die van Bakels gebruikt. Heb het nog niet thuis uitgeprobeerd met die van Bakels, want ik moet eerst de fondant nog kopen. Of dit werkelijk het probleem bij mij was, en misschien ook bij jou, kan ik dus nog niet zeggen.

Ik bekleed vaak met een mengsel van marsepein en fondant (1:1). Vind het fijn werken, plakt en glanst minder dan marsepein en is makkelijk te smootheren. En het droogt weer minder snel uit dan fondant. Overigens gebruik ik de fondant van Bakels, maar het gelezen hier op het forum dat die van Callebaut helemaal ideaal is (Y)

11

Ik heb tot nu toe steeds die van funcakes gebruikt!
Het is dan hobbelig en het scheurt...met marsepein heb ik dat du sniet (naja...veeeeeeeel minder!)

Wie weet komt het dus daardoor!

Het is me nog steeds niet gelukt een grotere taart helemaal mooi te bekleden! Kleintjes en bolletjes gaan wel...maar grotere...pffff!

12 Laatst bewerkt door Esther68 (30-12-2010 14:21)

Fondant vind ik een ramp om mee te bekleden (maar ideaal voor harde decoraties  :Y ) . Vind het trouwens ook niet lekker..... Maar goed, mijn lap marsepein rol ik tot 3 mm of zo. Soms heb ik aan de onderste rand nog wel kleine plooien maar dat komt dan vaak doordat ik haast heb en te snel bekleed. Ik werk echt cm voor cm naar beneden toe. Dan heb ik de minste kans op plooien en scheuren. Denk ook dat je lap te dun is...

13

Ik vind fondant wat slapper als het net is uitgerold. Werk zelf het liefst met Zeelandia marsepein  :Y

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

14

Fondant eerst heel goed kneden (daar krijg je goede spieren van) en dan niet al te dun uitrollen. Voorzichtig oppakken en zorgen dat het niet rekt. Je moet gewoon een beetje voorzichtig zijn.
Ik hoop dat dit helpt. Ik werk alleen met fondant. Marsepein wordt hier (Israel) bijna nergens verkocht.

15

Ik werk altijd met fondant, alleen op verzoek met marsepein. Ik rol het uit op een mat en leg het dan op de taart. Zo rekt het niet uit. Ik gebruik ook alleen maar Bakels. Marsepein vind ik echt een ramp, krijg het uiteindelijk wel strak om de taart, maar met heel veel moeite. Ik heb tot nu toe ook alleen nog maar funcakes marsepein gebruikt en wil toch een keer Zeelandia proberen, die is soepeler schijnt.

Ik zweer bij Zeelandia  :Y

Ik heb gisteren de fondant van Callebaut binnengekregen en ga die vandaag eens uitproberen. Heb ook Bakels staan, maar hetgeen ik laatst binnenkreeg was heel zacht. Daar zit ook verschil in binnen 1 merk zeg! Op zich vind ik Bakels prima, maar ik las op het forum dat Callebaut ideaal schijnt te zijn...