1

Onderwerp: inzakken einde baktijd....

Sinds een paar biscuits bak ik oplopend (140-160, totaal 50 minuten), omdat mijn biscuit te snel rees en ik dan teveel moest bijsmeren omdat de bovenkant (later onderkant) naar binnen viel, zeg maar. Hij rijst idd heel mooi en gelijkmatig. Daarna komt er een bol, maar de laatst 10 minuten van de baktijd zakt hij in. Ik heb gezocht met de zoekfunctie en kon niet veel vinden, wat ik wel vreemd vind. Nu zag ik wel in een oud topic uit 2007 dan Marianne had gezegd dat er misschien teveel lucht in zou kunnen zitten (door de 2 min langzame snelheid mixen). De laatst keer was de biscuit wel gaar maar de kern iets donkerder dan de rest (ander topic van mij) Had de biscuit wel een nachtje ingevroren...

2 Laatst bewerkt door Sietske72 (24-11-2010 21:35)

Re: inzakken einde baktijd....

ik lees graag even mee, want mijn biscuits zakken ook altijd nog iets in. Ik bak ook idd oplopend en zie de taart mooi omhoog komen, maar aan het eind zakt ie toch in......weet ook niet wat ik ermee aan moet  :think:

sorry, dus nog geen tip  :(

3

Ik bak nooit oplopend. Gewoon de hele baktijd 150 gr. hete lucht. Mijn biscuits zijn altijd volkomen vlak en zakken (gelukkig) nooit in.
Ik denk toch dat het inzakken komt doordat de binnenkant net niet helemaal gaar is.
Probeer eens te voelen, als het mee veert dan is het goed.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

heb eerst ook hele baktijd 175 graden aangehouden, maar ik heb een heteluchtoven en 175 graden is dan schijnbaar te warm. Echter mijn oven kan alleen 100-125-150-175 graden bakken.

Dus toen eens een taart 40 minuten op 150 graden, zakte ook in. Toen oplopend en leek goed te gaan, maar bij het openen van de deur (om te voelen en prikken, moet de deur wel een keer open maken  :D ) zakte ie weer in.....

Laatste keer oplopend gebakken, deur dicht gelaten, 45 minuten....dacht te zien/raden/gokken door de deur dat ie nog wel langer mocht, dus 5 min erbij.....deur open: baf, weer ingezakt!

wordt er gek van!  :grr:

5 Laatst bewerkt door Boska (24-11-2010 22:48)

Het vergt soms wel even om je oven te leren kennen. Mijn 150 gr. hoeft natuurlijk niet exact 150 gr. te zijn. Blijven oefenen dus.
(ik bak gemiddeld 28 biscuits per week, dus weet inmiddels wel hoe mijn oven werkt, maar in het begin ging het echt wel eens fout hoor  ;) )

Verdwalen in zoetigheid

6 Laatst bewerkt door Sietske72 (24-11-2010 22:50)

ik blijf stug volhouden en uitproberen..... eens zal die er mooi uitkomen zoals ik wil !  :lol:

maar tips blijven natuurlijk welkom!

7

Boska schreef:

Ik bak nooit oplopend. Gewoon de hele baktijd 150 gr. hete lucht. Mijn biscuits zijn altijd volkomen vlak en zakken (gelukkig) nooit in.
Ik denk toch dat het inzakken komt doordat de binnenkant net niet helemaal gaar is.

Maar hoe lang bak jij de biscuit dan? Ik heb de biscuit vanmorgen gebakken op 150 constant, 50 min. Volgens mij is hij wel gelukt (heb 'm nog niet gesneden) De biscuit is vlak en veerde een beetje terug na de baktijd. Hij is ook redelijk recht. Misschien denk ik dat de biscuit inzakt omdat hij eerst heel erg omhoog komt, vind ik, maar misschien is dit wel normaal. 140 was niet goed bij mij en 160 weer te hoog. Ik hoop dat deze helemaal goed is

8

Ik bak ook nooit oplopend.

Ik gebruik wel een biscuitmix.
35 minuten op 180 gr. hetelucht.

Zien er altijd goed uit.
Nog nooit ingestort.

Ik ben een beginner... Maar als je het leuk vindt...www.nancyvanrijswijk.nl

9

Ik bak ook nooit oplopend. altijd op 160 graden (geen hetelucht) ongeveer 40 min. Wanneer ik het eruit haal (nog warm) ga ik met de smoother overheen om het helemaal gelijk te maken.

groetjes Bibia

10

Op de verpakking staat ook 35 min. En volgens mij bakken de meeste idd max 40. Daarom snap ik niet dat mijn biscuits dan nog niet gaar zijn  :s . Heb ook een losse oventemp er in staan.
@Nance84: heb jij dan geen harde buitenkant? Ik had dat wel toen ik deze temp uitprobeerde.

11

Alleen de bovenkant is iets harder, maar deze snijd ik eraf.

Ik moet wel zeggen dat ik een combi-magnetron heb. Of een combi-oven maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Ook is het zo dat alles in onze oven altijd iets hoger moet of iets langer moet.

Wanneer ik hem lager zet, gaat mijn biscuit niet voldoende omhoog.

12

Ik bak ook met hetelucht en altijd op 160 graden voor een 20cm pan bak ik 40 min.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

13

Dat ga ik de volgende keer ook proberen.
Eens kijken of het uitmaakt.
:Y

14

Hij is gelukt! Ik bak 'm dus bijna 55 min op 150 constant.
Ik bak nu een jaar en heb, net als vele, in het begin ook problemen gehad met de biscuits. Toen dacht ik dat ik de goede temp en baktijd had. Niet dus, vandaar mijn vraag. Voorlopig houd ik het dus zo.. ;)

15

Esther68 schreef:
Boska schreef:

Maar hoe lang bak jij de biscuit dan? Ik heb de biscuit vanmorgen gebakken op 150 constant, 50 min. Volgens mij is hij wel gelukt (heb 'm nog niet gesneden) De biscuit is vlak en veerde een beetje terug na de baktijd. Hij is ook redelijk recht. Misschien denk ik dat de biscuit inzakt omdat hij eerst heel erg omhoog komt, vind ik, maar misschien is dit wel normaal. 140 was niet goed bij mij en 160 weer te hoog. Ik hoop dat deze helemaal goed is

De baktijd hangt natuurlijk af van de grootte. Bij 20 cm bv kijk ik altijd even bij 38 min. maar uiteindelijk wordt het meestal 40 min.
30x30 bv 55 min.
Fijn dat het gelukt is  :)

Verdwalen in zoetigheid

16

het kwartje gaat nu vallen bij mij hoor, want mijn vorm is nl 26 cm.... :D ! dus ook een langere baktijd nodig lijkt me. Ga het morgen weer eens proberen.