1

Onderwerp: Hoe te maken, meringue botercreme met eiwitpoeder??

Ik weet inmiddels de hoeveelheden die ik moet aanhouden als ik mbc wil maken met eiwitpoeder, maar ik weet niet hoe je dit dan moet maken.
Is dat hetzelfde als bij de mbc met gewone eiwitten? Eerst de eiwitten met suiker mixen en daarna de boter? Moet je dit ook nog au bain marie doen of is dit niet nodig? En hoe lang mix ik telkens?
Veel vragen...ik weet het, maar ik hoop dat iemand mij de beschrijving kan geven van de te volgen stappen bij het maken van mbc.

Bedankt alvast.

Groetjes Bianca

2

Re: Hoe te maken, meringue botercreme met eiwitpoeder??

Staat hier bij de recepten.
Als je 5 gr eiwitpoeder in 30 ml water oplost heb je 1 eiwit.
Je moet het alleen wel even laten staan en af en toe doorroeren voor dat het mooi is opgelost.

Groetjes Jesni

deze vraag had je ook in je andere topic kunnen zetten :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

tipsytaartje schreef:

deze vraag had je ook in je andere topic kunnen zetten :Y

Dat had ik ook gedaan maar ik kreeg geen reactie vandaar de nieuwe topic.
Maar nu weet ik het nog steeds niet, want bij de recepten op deze site staat alleen eiwitten en niet met eiwitpoeder.
Ik wil dus weten of je het evengoed au bain marie moet mixen of niet? Ik heb wel eens gelezen dat dat niet hoeft met eiwitpoeder, maar kan het niet meer vinden.
En hoe lang je au bain marie moet mixen. Want als de boter erbij gaat moet je dat toch niet meer au bain marie doen?

Groetjes Bianca

Waarom wil je perse eiwitpoeder gebruiken dan?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

maar jesni heeft je al antwoord gegeven :Y

eerst moet je je eiwitten maken, even laten staan (uurtje) en dan kun je de bc maken, hetzelfde als met verse eiwitten :Y

groetjes Tirza     

7

tipsytaartje schreef:

maar jesni heeft je al antwoord gegeven :Y

eerst moet je je eiwitten maken, even laten staan (uurtje) en dan kun je de bc maken, hetzelfde als met verse eiwitten :Y

Ik zit ook een beetje met die vraag.
Ik heb het een aantal keren met verse eiwitten gemaakt. Dan moet je het verhitten voor de veiligheid en dan laat je meteen de suiker erin smelten. Eiwitpoeder hoef je niet te verhitten, maar de suiker moet erin gesmolten worden. Dus toch verwarmen? Of poedersuiker ipv. kristalsuiker?
Ik houd steeds eidooiers over als ik mbc heb gemaakt. (en het zijn er teveel om banketbakkersroom van te maken. Dan kan ik de hele straat van puddingbroodjes voorzien ;) )
Daarom leek het mij makkelijker om dan met eiwitpoeder te werken.

Groetjes Gerien

Ja, ook met eiwitpoeder moet je het nog verwarmen. Ik vond het idd ook wel makkelijk om geen eidooiers over te hebben.

Groetjes Karine

zoals ik al zei, de verwerking is met eiwitten gemaakt van poeder hetzelfde als met verse eiwitten :Y

dus waarom er vragen gesteld worden over de suiker, snap ik niet zo goed. alles is gewoon hetzelfde, de ingredienten, de werkwijze, het verhitten alles...  :Y

groetjes Tirza     

Je moet de eiwitten inderdaad verhitten, maar niet zozeer voor de veiligheid maar voor de bereiding.
Als je je eiwitten niet heet genoeg maakt, treedt er geen denaturatie op waardoor de eiwitmoleculen de boter niet kunnen dragen. Je mbc zal dan ongetwijfeld gaan schiften.
Salmonellabacteriën gaan dood bij 55 graden, voor mbc moet je een temperatuur van 72 graden bereiken, dus de veiligheid is inherent aan de bereiding.

Je kunt eventueel ook gepasteuriseerd eiwit halen bij de supermarkt, dan blijf je niet met de eidooiers zitten.

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Je moet de eiwitten inderdaad verhitten, maar niet zozeer voor de veiligheid maar voor de bereiding.
Als je je eiwitten niet heet genoeg maakt, treedt er geen denaturatie op waardoor de eiwitmoleculen de boter niet kunnen dragen. Je mbc zal dan ongetwijfeld gaan schiften.
Salmonellabacteriën gaan dood bij 55 graden, voor mbc moet je een temperatuur van 72 graden bereiken, dus de veiligheid is inherent aan de bereiding.

Je kunt eventueel ook gepasteuriseerd eiwit halen bij de supermarkt, dan blijf je niet met de eidooiers zitten.

Hé bedankt!
Dit is een antwoord waar ik iets mee kan. Nu weet ik waarom het goed is om het eiwit van eiwitpoeder ook te verhitten. (ik snap namelijk ook graag waarom ik dingen doe)

Groetjes Gerien

12

Ik ben heel veel verschillende supers afgegaan om dit te vinden. Nergens te krijgen  :nooo.  Nu gebruik ik dus de poeder.

Esther68 schreef:

Ik ben heel veel verschillende supers afgegaan om dit te vinden. Nergens te krijgen  :nooo.  Nu gebruik ik dus de poeder.

En ik hou het bij de verse eiwitten, ieder zijn ding :)
Ik weet ook niet bij welke supermarkt je het kan krijgen hoor, ik had hier ergens gelezen van iemand die het bij een supermarkt gevonden had.

14

Esther68 schreef:

En ik hou het bij de verse eiwitten, ieder zijn ding :)
Ik weet ook niet bij welke supermarkt je het kan krijgen hoor, ik had hier ergens gelezen van iemand die het bij een supermarkt gevonden had.

Vers is ook beter, maar omdat ik niet elke dag  een taart heb hou ik het bij poeder. BBR maak ik ook niet zoveel en heb eigenlijk geen idee of je rauw ei in kan vriezen.
De AH heeft het idd gehad, maar nu niet meer.

15

Wat ik dus heb, als ik probeer eiwit te maken van eiwitpoeder en water, dat zelfs als ik het heel lang laat staan, dat het echt geen homogeen geheel wordt... Echt alleen maar klontjes!

Ik zeef het altijd maar bij de suiker en doe dan het water erbij en dan au-bain-marie verwarmen en kloppen met een garde. Bij mij geeft dat veel minder tot geen klontjes...

Maar iets zegt mij dat het op de eerste manier toch eigenlijk zou moeten lukken, dus rara wat doe ik fout...
Heb al geprobeerd eerst water dan eiwitpoeder erbij en andersom, eerst eiwitpoeder en dan water erbij.
Moet het koud water zijn, of warm/kokend water??
Ik weet het ook niet meer, dus doe ik het tot nu toe op 'manier 2'.

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

16

ik klop het ook even flink met de garde, dan zitten er al geen klontjes meer in, er zit dan een klein laagje schuim op. Na een uurtje ongeveer is het wat dikker geworden en lijkt het net op vers eiwit

groetjes Tirza