Naar aanleiding van alle reacties hierbij dan de beschrijving.
Ik heb een Silverwood spherical mold van 10 cm doorsnede gebruikt. In Engeland gebruiken ze deze voor het maken van de originele Christmas Puding. Het is best een dure vorm (19,95) maar echt de moeite waard.
Ik heb biscuitdeeg gemaakt voor een taartje van 15 cm rond en daarna de onderste helft gevuld. Na 15 min. de pin waarmee het bolletje op zijn plaats blijft vastzitten, los maken en de bol omdraaien. Vervolgens nog 10 min. in de oven op 200 graden (heteluchtoven). Er komt een perfect bolletje uit!
Voor het vullen heb ik het taartje niet doorgesneden want als je dan vult verliest de bol zijn kogelronde vorm. ik heb dus met een appelboor verschillende gaten gemaakt en zo de vulling erin gespoten. Daarna de gaten met het biscuit weer dicht gemaakt en de hele bol besmeerd met abrikozenjam. Aan de onderkant van de kerstbal hou je natuurlijk altijd een stukje wat minder mooi is maar daar kun je versiering overheen plakken of gebuiken om de bal op te leggen. Dit kun je dan een beetje plat druken.
Ik heb deze bol ook al gebruikt voor bruidstaarten, daar is hij ook geweldig voor.
Veel succes!

Groetjes van Monique
http://www.thefairycake.nlSave the earth, it's the only planet with cake!