1

Onderwerp: Help frangipane taart met bladerdeeg bodem

Hallo,

Wie kan me helpen met het volgende probleem? Ik heb een frangipane taart gemaakt met een bodem van bladerdeeg maar helaas is het bladerdeeg niet echt gebakken.

Wie weet hier de oplossing voo?

Groetjes

2

Re: Help frangipane taart met bladerdeeg bodem

Bodem blind voorbakken, daarna vullen en afbakken.

En dan wil ik van jou weten wat frangipane is. ;)  Heb het vaak voorbij zien komen en volgens mij is het iets Belgisch, maar ik weet dus nog steeds niet wat het is!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Hallo,

Dit is een soort cake op basis van amandelen. Of dit echt Belgisch is weet ik niet.

Mag ik nog even vragen wat blind voorbakken is?

Sorry voor mijn vragen hoor maar alvast bedankt voor de snelle reactie.

groetjes

4

Eerst de bodem bakken, gaatjes in de bladerdeeg prikken en evt een laagje bruine bonen (niet gekookte) over de bodem strooien. De bonen verwijder je weer na het bakken.

groeten Annemieke
Cake It

5

Mirjam5 schreef:

Bodem blind voorbakken, daarna vullen en afbakken.

En dan wil ik van jou weten wat frangipane is. ;)  Heb het vaak voorbij zien komen en volgens mij is het iets Belgisch, maar ik weet dus nog steeds niet wat het is!!

Ik ben er als import-Belg ook nog steeds niet helemaal achter wat het is. Inderdaad zoals Els zegt; iets met amandelen. Heb zelf laatst bij de Delhaize frangipaneschuitjes gekocht en dat was bladerdeeg met een soort amandelspijsvulling, in combinatie met abrikozenjam of zo...
Wel lekker!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

6

Uit Wikipedia, geeft aan:
Frangipane is een beslag op basis van boter, suiker, gemalen amandelen, eieren en bloem.

Bij uitbreiding wordt ook frangipanetaart hiermee aangeduid. Een speciale frangipanetaart is de driekoningentaart met de boon. Een typisch kenmerk is ook een laagje glazuur bovenop dit gebak.

Via google kun je ook recepten vinden

Willy

7

Frangipane is heerlijk!  :P 
Ik ben inmiddels ingeburgerd in Belgie en heb het al een aantal keren op. Jammie.
Is inderdaad met een laagje abrikozen jam.

Hier gebruiken ze een kant en klare rol met bladerdeeg. Niks voorbakken hoor.
Dat komt uit de koeling en als je het uitrolt is het een ronde vorm voor in de bakvorm. :)

8

Blindbakken: Deeg in je vorm leggen, gaatjes erin prikken, laagje bakpapier erop, daarop gedroogde bonen (bruine bonen of zo) of speciale balletjes die daarvoor verkocht worden. Dan bakken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

LetsgoKelly schreef:

Hier gebruiken ze een kant en klare rol met bladerdeeg. Niks voorbakken hoor.
Dat komt uit de koeling en als je het uitrolt is het een ronde vorm voor in de bakvorm. :)

Dit is hetzelfde bladerdeeg als in Nederland alleen dan in rolvorm.
Het voordeel van blind- of voorbakken is dat je zeker weet dat je bodem goed gaar en dus krokant wordt, zeker bij 'natte' vullingen kan dat wel eens moeilijk zijn. Is dus toch wel een goeie optie hoor!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

10

Hallo,

iedereen heel erg bedankt voor de informatie.

Groetjes