1

Onderwerp: wat ik me nou altijd afvraag over wel/niet dijkjes spuiten......

Misschien een rare gedachte maar wat ik me altijd afvraag is het volgende:

Als je wel een dijkje spuit lijkt me logisch dat je vulling er niet uit kan lopen en dat de lagen mooi op elkaar aansluiten en je de buitenkant strak af kunt smeren.

Als je nu geen dijkje spuit en je hebt een iets dikkere vulling dan blijft de ruimte waar anders een dijkje zou zitten open en die plamuur je dicht met het afsmeren (volgen jullie nog?)

Wat is dan het verschil tussen wel of geen dijkje? Resultaat is toch hetzelfde?

2

Re: wat ik me nou altijd afvraag over wel/niet dijkjes spuiten......

Dat dacht ik dus ook na mijn tweede of derde taartje ofzo. Dus sindsdien spuit ik geen dijkje meer hoor. Gewoon een cm van de rand afblijven met vullen en dan komt er op die plek vanzelf wel botercreme als je je taart afsmeert.

Is nog nooit fout gegaan bij mij...

www.hiptaartjehip.nl  Unieke taarten voor bijzondere momenten

3 Laatst bewerkt door e.b.m. (19-11-2010 22:52)

Hangt er vanaf hoe dik je afsmeert! En met zo'n dijkje weet je in ieder geval zeker, dat er genoeg bc zit om je vulling tegen te houden. En Riekele, ik neem aan, dat je je vullinglaag niet te dik maakt? Het lijkt mij tenminste hoe dikker de laag, hoe meer kans op uitlopen, als je geen dijkje maakt.

Ik doe het in ieder geval wel. Liever het zekere voor het onzekere.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

4

ik vind ook altijd, dat de randen gauw gaan hangen als ik geen dijkje spuit, en dan krijg je het er ook weer moeilijk tussengeplamuurd....dus een dijkje is toch beter!
ik spuit alleen geen dijkje als ik een BCvulling heb, die vul ik tot aan de rand.

Groetjes, Dorothea.

5

Ik spuit geen dijkje, maar heb ook geen gat om te vullen :+

Ik laat alles weer netjes op elkaar aansluiten, geen kans dat je dijkje gaat zakken en altijd een recht taart (daar begin je tenslotte ook mee). En uiteraard de snijranden weer precies zo op elkaar als ze voor het snijden zaten :Y

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Ik deed eerst wel dijkjes, maar bij mij zag je die bijna altijd daarna als bobbel(tje). Waarschijnlijk deed ik toch iets niet goed.
Nu doe ik nooit meer een dijkje en dat bevalt me veel beter.
Ik doe nu wel een extra laag vulling ertussen, dan kan het ook minder dik.

If live gives you lemons, make lemonade!

7

Ik spuit dijkjes die net zo dik zijn als mijn vulling. Oftewel, als ik een dikkere vulling gebruik, spuit ik dikkere dijkjes.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

8

Glamour schreef:

Ik spuit dijkjes die net zo dik zijn als mijn vulling. Oftewel, als ik een dikkere vulling gebruik, spuit ik dikkere dijkjes.

Zo doe ik het ook.En zonder dijkje gaat de biscuit toch hangen, tenminste bij mij..

9

Ik had ook altijd problemen met dijkjes. Kreeg ze nooit hoog genoeg naar mijn zin, of ze werden wel erg breed. Ik plamuur nu dus ook. Gaat prima!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.