Onderwerp: Gingerbread koekjes deeg
Grandma's Gingerbread Recipe (van Wilton):
800 gram (5-5,5 cups/1250ml) Bloem
5,7 gram (1 tsp) Backing Soda
7,3 gram (1 tsp) Zout
4,4 gram (2 tsp) Gemberpoeder (mag wel wat meer zijn vind ik, 6,6 gram of 3 tsp)
6,4 gram (2 tsp) Kaneel
2,5 gram (1 tsp) Gemalen nootmuskaat
2,5 gram (1 tsp) Gemalen kruidnagel
225 gram (1 cup) Boter
150 gram (1 cup) Suiker (ik heb witte basterdsuiker genomen)
300 ml (1,25 cup) Mais siroop of Maple siroop of ongezwavelde melasse
2 geklutste eieren
Verwarm de oven voor op 190 graden. Meng bloem, soda, zout en specerijen door mekaar. Smelt de boter in een grote pan, laat het een beetje afkoelen. Doe er de suiker, siroop en ei doorheen en meng het goed. Doe 4 cups droge ingredienten erbij en mix het weer goed door mekaar. Doe het mengsel op een licht bebloemde oppervlakte. Kneed de laatste overgebleven droge ingredienten met de hand er door heen. Voeg een beetje bloem toe als het deeg te slap is. Rol het deeg uit tot ongeveer 7mm dikte. Steek de koekjes uit en bak het met de volgende tijden:
Klein en medium: 6-10 minuten
Grote: 10-15 minuten
Het deeg is goed ingepakt in folie ongeveer 1 week in de koelkast houdbaar. Het heeft ongeveer 3 uur nodig om het uit de koelkast te verwerken.
Met 1x dit recept kan je ongeveer 40 (normale maat) koekjes maken.
Dit recept zat bij de Cookie Tree Kit van Wilton, smaakt erg lekker en is na het bakken lang houdbaar. Ik had er 2 kerstbomen mee gemaakt van een redelijke grootte. Ik was verbaasd dat het 1 week staand buiten een koektrommel nog zo goed eetbaar was. Je kan de koekjes ook nog versieren met Royal Icing. De specerijen heb ik met een teaspoon afgemeten en vervolgens op mijn mini weegschaal (weegt tot op 0,1 gram nauwkeurig) afgemeten. Daarom heb ik de officiele tsp en cup maten er ook achter gezet.
Zie: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2125695512
Van huis uit Koopmans.