1

Onderwerp: Chocolade smelten

Ik heb geprobeerd au bain marie chocolade te smelten om daar dunne decoraties mee te maken.
Maar de chocolade wordt niet mooi dun. Het wordt wat stroperig. Gebruik ik wellicht de verkeerde chocolade? Ik heb nu gewone repen van de AH gebruikt. Wel puur.

Re: Chocolade smelten

daar moet het mee kunnen, maar ik snap niet goed wat je bedoelt met stroperig... is er misschien water bij gekomen?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Nee ik heb er goed op gelet dat er geen water bij kwam. Maar het bleef dik. Heb het later ook nog geprobeerd over te doen in een bakje in de magnetron, maar toen werd het helemaal niets meer. 1 dikke brei  :(

ik heb net de zoekfunctie even gebruikt, en ik kom veel tips tegen
even zoeken op chocolade AND smelten in rubrieken Bakken&vullen, bekleden, decoreren en td algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

ik denk misschien te heet geworden. ik heb een keer toen dat mij gebeurde erwat room of melk bij  gedaan en dan opnieuw roeren, dat ging goed.

6

als je het te heet heb gemaakt wordt het droog als het niet te vloeibaar is kan je er crisco bij doen een beetje om het war smeuïger te maken zeg maar succes !!

7

Au bain marie doe ik tegenwoordig niet meer op het vuur. Water koken, dan vuur uit, schaaltje met chocola erop en roeren. Gaat super!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Bedankt voor jullie tips. Ik ga het vandaag gewoon nog eens proberen en laat weten hoe het ging.

9

Brigitte schreef:

ik denk misschien te heet geworden. ik heb een keer toen dat mij gebeurde erwat room of melk bij  gedaan en dan opnieuw roeren, dat ging goed.

Bij room of melk word de chocolade niet meer hard, en dat is geloof ik zoals ik het kan lezen wel de bedoeling, het beste is dan om er iets boter in te doen als je het probleem echt wilt oplossen.
het beste kan je natuurlijk overnieuw chocolade smelten.

10

Ik denk ook aan te warm geworden

11

Als je het dunner wilt hebben dan moet je een beetje zonnebloemolie bij doen.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

12

Het is inmiddels gelukt ... ik heb callebaut chocolade gehaald bij de Makro (klein doosje met 4 zakjes chocolade druppels). Die smelten fantastisch! En de smaak is perfect.
Bedankt voor alle tips. Die van de olie had ik ook op internet ergens gelezen. Maar heb dat dus niet meer hoeven proberen.

13

Cynthiaa schreef:
Brigitte schreef:

Bij room of melk word de chocolade niet meer hard, en dat is geloof ik zoals ik het kan lezen wel de bedoeling, het beste is dan om er iets boter in te doen als je het probleem echt wilt oplossen.
het beste kan je natuurlijk overnieuw chocolade smelten.

wel hoor, spuitchocolade gaat ook room of melk doorheen en dat word ook gewoon hard

14

maar minder hard dan gewone chocola  ;)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

En met olie? word dat dan nog wel hard?

16

Jacq1606 schreef:

Het is inmiddels gelukt ... ik heb callebaut chocolade gehaald bij de Makro (klein doosje met 4 zakjes chocolade druppels). Die smelten fantastisch! En de smaak is perfect.
Bedankt voor alle tips. Die van de olie had ik ook op internet ergens gelezen. Maar heb dat dus niet meer hoeven proberen.

Waar staan die doosjes met 4 zakjes dan?
In Dordrecht zag ik vanmorgen onderin het schap van de bakspullen grote zakken, van ik meen 2,5 kilo. Die vond ik best groot, als je dan een klein beetje wil gebruiken dan is de hele voorraad open :(

17 Laatst bewerkt door Jacq1606 (25-11-2010 20:21)

Die doosjes staan in het filiaal Amsterdam gewoon de plank erboven. Daar liggen de 2,5 kg zakken helemaal op de grond zeg maar, en dan 1 of 2 planken erboven staan kleine bruine doosjes met 4 zakjes van elk 100 gram inhoud.

Ik heb er paar dagen geleden ook meteen chocoladetruffels mee gemaakt. Heel makkelijk om het slagroom of creme mengsel door deze chocolade heen te halen/te dompelen.

18

O, bedankt,ik zal snel nog eens een makro bezoeken en dan heeeeel goed kijken.