1

Onderwerp: Stevige toef gezocht

Hoi hoi,

Heb van de week 2 soorten toeven gemaakt. WO de meringue botercreme toef. Maar ik vind ze allemaal zo fluffie...zacht ja hoe leg ik dat uit.

Ik ben op zoek naar een stevige toef...iemand suggesties?

Alvast bedankt!

2

Re: Stevige toef gezocht

Ik vind dat juist lekker! Maar goed... met chocolade wordt ie wat steviger. Ik maak vaak toeven van de bc mix, en dan een half potje witte chocopasta erbij en een reep gesmolten witte chocolade. Heerlijk en stevig. Bij de toeven van meringue bc vervang ik meestal een derde van de boter door mon chou of mascarpone. Is erg lekker, en ook net even iets steviger. Succes!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

Glamour schreef:

Ik vind dat juist lekker! Maar goed... met chocolade wordt ie wat steviger. Ik maak vaak toeven van de bc mix, en dan een half potje witte chocopasta erbij en een reep gesmolten witte chocolade. Heerlijk en stevig. Bij de toeven van meringue bc vervang ik meestal een derde van de boter door mon chou of mascarpone. Is erg lekker, en ook net even iets steviger. Succes!

Die ga ik onthouden :thumb:
Dat klinkt erg lekker,

4 Laatst bewerkt door poohbeer (20-11-2010 09:20)

Thanks Glamour! Ga die mascepone eens proberen denk ik.
Die witte reep had ik ook geprobeerd (aantal kleine repen gesmolten en door de bc gemixt, maar die werd ook zacht...te warm misschien geweest. (wist mijn 2e variant niet meer...maar nu jij met choco komt hahaha)
Toen ik er ook nog rode kleurstof bij mikte was t helemaal erg.

Wil zo graag een rode toef... :s

5

Een rode toef is erg lastig. Ik zou dan de gewone bc mix gebruiken, daar een paar eetlepels cacao en chocopasta of monchou aan toevoegen (dat ie licht bruin wordt), dan wordt ie al wat steviger. Dan kun je er extra red van sugarflair aan toevoegen en wordt hij als het goed is rood (ik zou het wel een paar uur door laten kleuren).

Ik combineer gesmolten chocolade altijd met chocopasta in de botercreme. Ik vind de structuur dan beter worden. Je moet het inderdaad wel weer even laten afkoelen tot kamertemperatuur.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

6

Thanks! Dat ga ik dan proberen!

7

poohbeer schreef:

Thanks Glamour! Ga die mascepone eens proberen denk ik.
Die witte reep had ik ook geprobeerd (aantal kleine repen gesmolten en door de bc gemixt, maar die werd ook zacht...te warm misschien geweest. (wist mijn 2e variant niet meer...maar nu jij met choco komt hahaha)
Toen ik er ook nog rode kleurstof bij mikte was t helemaal erg.

Wil zo graag een rode toef... :s

Denk even mee, weet niet of mijn denkwijze op zou gaan.
Hoe maak je de mbc  met de 1:2:2 of 1:2:3? Weet niet of het uitmaakt welke meer geschikt is voor een toef.
Maar om rode marsepein of fondant te krijgen ben je best veel kleurstof nodig. En ik denk dat dat voor een rode toef ook zo zal zijn. En dan zal de toef ook slapper worden.
Mocht je de 1:2:2 gebruiken, dan zou je misschien ip daarvan de 1:2:3 kunnen doen.  Omdat die al steviger is, maar daardoor ook wel weer iets meer kleurstof nodig zal hebben.
Ben benieuwd. zie al wel een mooie rode toef voor me.

Succes, Jesni

8

Als je niet van fluffy houd, dan is misschien dit recept wat voor je? Wel zoet, maar lekkerrrrrr :9

Ik doe het zelf soms nog iets anders, met 80 gr boter, 250 gr poedersuiker en 25 ml melk ( is het recept van de Hummingbird bakery) en dan een smaakmakertje toevoegen; die is alleen niet buiten-de-koelkast-veilig vanwege de melk.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

9

Thanks beide!

Jesni, ik gebruikte idd 1:2:2...dus die 1:2:3 tip is nog wel wat...las alleen dat 1:2:3 minder lekker is? Maar ja...

Adriene, denk dat ik die ook maar eens ga proberen...kan geen kwaad ;-).

10

poohbeer schreef:

Thanks beide!

Jesni, ik gebruikte idd 1:2:2...dus die 1:2:3 tip is nog wel wat...las alleen dat 1:2:3 minder lekker is? Maar ja...

Adriene, denk dat ik die ook maar eens ga proberen...kan geen kwaad ;-).

Ik ken zelf de 1:2:3 niet, dus dat kan ik je niet zeggen. Ben heel benieuwd. Misschien dat een ander je dat wel kan zeggen.

Groetjes Jesni

11

Ik maak even misbruik, want ik heb hier ook een vraag over. Ik heb een mix voor bc. Als ik op het pak lees moet ik eerst de mix en suiker en water mengen en dat moet 1 uur rusten. Vervolgens klop je apart de boter en voegt vervolgens het mengsel toe.
Wanneer/waar moet ik de eventuele smaakjes toevoegen (ik wil witte chocopasta) toevoegen?

12

Als de creme helemaal klaar is, voeg je chocopasta toe en dan nog een paar minuten doormixen.

13

Dank je wel!