1 Laatst bewerkt door Eenhoorn (19-11-2010 21:19)

Onderwerp: Hulp met enige spoed gevraagd

Ik heb dringend jullie hulp nodig.
Ik ben bezig met mijn taarten te vullen en met enige hoop, hoop ik vanavond ook nog de bekleding te kunnen doen, maar dan moet de vulling wel meewerken!

Ik heb net mijn 2de lading botermix gemend, maar deze is gaan schiften. Hoe kan dit en krijg ik dit nog goed of gewoon opnieuw beginnen. Ik heb vaker deze mix gebruikt (geen funcake) en nooit geen problemen gehad (ok een keer eerder, toen had ik niet gelezen en na 4 minuten was ik gestopt met mixen :o  )
Maar nu doe ik  het allemaal precies volgens de "regeltjes", maar gaat het fout. Wat doe ik fout?

Ik heb ook Dulce de Leche gemaakt, maar klopt het dat dit wat dun is? Dikt dit vanzelf nog in of is dit op een andere manier dikker te krijgen?

Deze vragen zullen vast wel eens gesteld zijn, sorry dat ik ze waarschijnlijk dus nu dubbel stel, maar ik sta ondertussen met 1 been in de keuken.

Ik hoop dat iemend me kan helpen.

Groetjes, Yvonne

Re: Hulp met enige spoed gevraagd

Met de botercreme kan het zijn dat er een te groot temperatuurverschil tussen de boter en het mengsel zat....
Als je langer door gaat met mixen gaat hij vanzelf weer uit de schift...kan wel even duren!
Met Dulce de Leche weet ik het niet...

Het scheiden van het vocht en vet komt waarschijnlijk door een temperatuursprobleem. Alle ingrediënten moeten echt goed op kamertemperatuur zijn. Zie je bij het mixen dat het toch gaat schiften kun je de totale mix even verwarmen. Dit kan door het even in de magnetron te zetten of even op een gaspit (mits je kom daartegen kan). Als je daarna weer even goed mixt, gaat de schift eruit. Als de schift er goed uit is kan dit ook niet meer terugkomen. Je kunt dan je créme ook gewoon in de koeling bewaren zonder dat het weer gaat korrelen (schiften).

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

10 minuten mixen en niets meer aan de  hand! (verwacht ik :D )

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

5

De botercreme heeft nu totaal 30 min gemixt en mijn man is het nu au bain marie aan het opwarmen. Ondertussen ben voorzichtig ook weer een nieuwe aan het maken, want ik heb er nog 2 nodig  :s

We gaan de mix maar weer eens in de mixer zetten.

6

Dulche de leche komt altijd redelijk dik bij mij uit het blikje. Heb je er wel op gelet dat het blikje gecondendeerde melk de hele tijd onder water stond te koken. Ik laat het altijd een uur en een kwartier zo koken.

7

Het ziet er naar uit dat de schift er uit is :Y ,
maar nu is hij wel heel zacht en vloeibaar  :rolleyes:
(logisch als je het opwarmt)
Kan het mengsel even in de koelkast om op te stijven?

Ja hoor, kan in de koelkast maar let op, het is zo weer hard!

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

9

Bedankt!
De taarten zijn gevuld en staan in de koelkast te wachten om bekleed te worden.

Is dat slim? of wordt de overgang van de marsepein met de koude taarten te groot?
Hoe lang kunnen koelkastgevoelige vullingen buiten de koelkast?