1

Onderwerp: [FEEDBACK] Waterige M botercreme

ik weet niet hoe het komt, maar gisterenavond bezig en mijn mbc bleef maar waterig terwijl ik normaal (eerste 3 keer) van die mooie stevige pieken heb. ik heb de volgende hoeveelheden gebruikt:

20 gr eiweitpoeder
120 gr water
gewogen en gemixt tot stevige pieken.....
280 gr suikerbakkerspoeder erdoorheen gespateld
280 gr roomboter er blokje voor blokje doorheen gemixt tot alle boter was opgenomen en toen werd het steeds slapper en slapper.

N-Joy Cakes

2

Re: [FEEDBACK] Waterige M botercreme

bij het recept voor mbc op de site moet je de suiker met de eieren mee verhitten au bain marie.  Nu heb ik wel eens op het forum gelezen dat het verhitten niet alleen is om bacteriën te doden maar ook om de structuur van het eiwit te veranderen.

Misschien dat dit het probleem is, want als ik het zo lees heb je de suiker er pas bij gedaan nadat het eiwit opgeslagen is.

Ook al gebruik ik eiwitpoeder en dus minder risico, ik verhit het ook nog en het is tot nu toe nog niet mislukt.  :)

3

dan heb ik dat verkeerd begrepen misschien want ik kreeg als tip het eiwitpoeder met water aan de maken en dan een uurtje te laten rusten en vervolgens afwerken volgens recept.

en de eerste keer was het prima gelukt maar dan ga ik het eens proberen door eerst eiwit + suiker te verwarmen.

doe je dan het poeder + water + suiker gelijk verwarmen of laat je het poeder + water ook eerst even rusten?

N-Joy Cakes

ja je moet het wel verwarmen ja :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

het 'huisgemaakte' eiwit laat je eerst staan zodat t geen poeder meer is maar zoals ik altijd vind, een vieze eiwit smurrie  :lol:  en daarna gooi je de suiker erbij en ga je au bain marie verwarmen tot, in het geval van kristalsuiker je suiker opgelost is.

Daarom denk ik ook dat het recept makkelijker is met kristalsuiker, dan heb je een leidraad.  :)

Succes!  :thumb:

6

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik doe het heel anders.
Ik verwarm mijn suiker en water tot 121 graden. Bij 115 graden klop ik het eiwit op tot pieken, dan giet ik de suikersiroop erbij en dat klop ik nog 5 minuten door. Ik koel het verder af met het boter en blijf kloppen totdat de massa voldoende is afgekoeld.
Ik gebruik dus helemaal geen bakkerssuiker.

groeten Annemieke
Cake It

Cake it schreef:

Ik verwarm mijn suiker en water tot 121 graden. Bij 115 graden klop ik het eiwit op tot pieken, dan giet ik de suikersiroop erbij en dat klop ik nog 5 minuten door. Ik koel het verder af met het boter en blijf kloppen totdat de massa voldoende is afgekoeld.

Voor de swiss meringue gebruik ik ook geen bakkerssuiker, gewoon kristalsuiker.
Volgens mij heet het, zoals jij het maakt, italian meringue.

Groetjes Karine

8

Kaatjekikker schreef:
Cake it schreef:

Voor de swiss meringue gebruik ik ook geen bakkerssuiker, gewoon kristalsuiker.
Volgens mij heet het, zoals jij het maakt, italian meringue.

Daar zeg je wat, ik ben heel benieuwd naar wat het verschil is tussen swiss en italian meringue.

Groetjes Jesni.

9

volgens mij ligt het aan de manier van verwarmen? Als ik de manieren zo bekijk, is dat wat mij opvalt.

groeten Annemieke
Cake It

10

nee, bij de swiss verwarm en klop je de eiwit samen en bij de italian giet je hete suikersiroop bij de stijfgeklopte eiwitten, zoals cake it het doet dus :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs