1

Onderwerp: Botercrème mix is hard geworden?

Hallo!

Ik had in de kast in het souterrain, waar ik alle taartspullen bewaar, een pak botercrème mix van Funcakes bewaard, net als alle andere mixen enzo. Ik heb voor het laatst die mix gebruikt ergens in juni ofzo, en nu had ik die weer nodig, dus ik pakte het uit de kast, bleek dat het gewoon 1 grote harde bonk was geworden, terwijl hij gewoon compleet afgesloten met plakband in de kast stond, en de andere mixen het nog prima doen!
De houdbaarheidsdatum was iets van april 2011 ofzo, dus daar kan het niet aan liggen.

Weet iemand waardoor dit kan komen?
We hebben het nu een beetje los gemaakt en fijngemalen, omdat er wat brokstukjes in zaten, en toen ging het prima. De botercrème is wel heel goed gelukt uiteindelijk, maar vind het wel gek.

2

Re: Botercrème mix is hard geworden?

Hier is al vrij veel over geschreven, maar voor de volledigheid:
Vanaf moment van produceren tot en met in jouw (keuken)kastje (dus ook in magazijn, transport, magazijn van leverancier etc) kan er vocht bij zijn gekomen (evt. door hogere luchtvochtigheid, niet echt water of zo). Hierdoor kan de botercrème hard worden. Vanaf de nieuwe verpakking is dat probleem opgelost, aangezien die een plastic binnenlaagje heeft, maar de oudere zakken zijn natuurlijk nog lang houdbaar.

Wat ik deed is de boel loswrikken en het water erbij voegen, 15 minuten laten staan en dan de staafmixer erop. Vervolgens een uur laten staan en de botercrème gewoon verder aanmaken.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Okeej thnx ! weet ik dat ook weer :P
Ik heb de zoekmachine hier op dit forum al gebruikt en google, maar heb er werkelijk niets over gevonden :P Vandaar dit topic xD

Gelukkig had ik (perongelijk) een extra zak meebesteld bij mijn vorige bestelling xD Dus hopen dat die wel nog goed is :P

4

Lynniej schreef:

Okeej thnx ! weet ik dat ook weer :P
Ik heb de zoekmachine hier op dit forum al gebruikt en google, maar heb er werkelijk niets over gevonden :P Vandaar dit topic xD

Gelukkig had ik (perongelijk) een extra zak meebesteld bij mijn vorige bestelling xD Dus hopen dat die wel nog goed is :P

Ik had dit inderdaad ook. Gewoon gezeefd en de korrels (was niet heel veel) weggegooid. Natuurlijk wel balen dat je niet alles kan gebruiken.

5 Laatst bewerkt door Lynniej (17-11-2010 17:39)

Keej xD
Nja was al blij dat ik nog een zak had staan :P
En kan er gelukkig nog ff tegenaan met de botercrème die ik nog over heb van dit weekend xD
Had iets meer gemaakt :P

K moet voor zondag ook nog een taart maken :)

6

Ik zeef het ook en gooi de korrels weg.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

7

Ik had dat ook steeds met de oude zakken en ik deed het altijd in de zak loswroeten met een vork.

8

Ik had dat ook steeds met de oude zakken en ik deed het altijd in de zak loswroeten met een vork.

9

Niemand een vijzel in huis???
Daarmee verpulver je elk korreltje in no-time!! ;)