1

Onderwerp: Planning om te decoreren, welke georganiseerde taartbakster heeft tips

Ok, heb even een lastige planning te doen voor mn 3e taart...

Gister mn biscuit gemaakt, vandaag gevuld met 1 laag mokkacreme en raster gesmolten chocola en 1 laag bc (mix van de webshop) met gesmolten chocola erdoorheen. (klinkt goed toch, mokka-chocola.

Maar goed dat is niet het punt. Ht punt is dat de taart voor de verjaardag van mn man is, maar hij denkt dat ie voor de verjaardag van mn dochter is 2 weken later. Heb em verteld dat ik em kan invriezen maar hij wet niet dat ie eigenlijk voor zijn surprise party is.

Optie 1: ik kan em van de week bekleden (maandag op zn vroegst als hij er niet is), maar dan mag ie niet bevroren zijn, want dan wordt et niks met de marsepein (ervaring vorige taart). Kan de taart van vandaag tot maandag in de koelkast bewaard (er zit alleen botercreme en chocola in). Dan zou ik em maandag bekleden, in de vriezer zetten en zaterdag eruit halen. Dan kan ik zondag de laatste details doen voor het feest begint (hij is nog 2,5 uur van huis weg)

Optie 2: ik vries em nu in en haal em er donderdag uit, bekleed en decoreer em vrijdag en laat em tot zondag in de koelkast staan (kans is groot dat manlief stiekem even in de taartdoos kijkt en.. Weg verrassing =( en daarbij... Blijft ie goed en lekker van donderdag tot zondag buiten de vriezer?)

Optie 3: (mijn favoriet denk ik) ik vries em nu in, haal em er zaterdag uit met naar hem het verhaal dat ik dan zondag lekker de tijd heb om em te bekleden, dan is ie zondag goed ontdooid en kan ik em bekleden en decoreren in 2 uur en is ie klaar net voor de visite komt en hij thuiskomt.
Nadeel is dat het dan in 2 uur moet en het pas mn 3e taart is. Wel is het een simpel ontwerp, bekleden, paar strookjes en een rondje erop en een grote 27, dus moet op zich te doen zijn in 2 uur... Toch? Maarja, mocht het dan mislukken, heb ik geen taart voor zn verjaardag...

Organisatietalenten... Welke optie zouden jullie kiezen??? Help!

2

Re: Planning om te decoreren, welke georganiseerde taartbakster heeft tips

Optie 3.
Maar je kan best een beklede taart invriezen hoor.
24 uur van te voren uit de vriezer halen, de deksel een stukje open, in de koelkast laten ontdooien ,en 1 uur voor gebruik ergens neerzetten zonder deksel. Als hij dan nog zweet even met de fohn drogen.

Veel taart plezier

3

Ja maar dan moet ik em dus zaterdag eruit halen en wss wil mn man dan wel ff gluren onder de deksel ;) en als ik em er zaterdag onbekleed uithaal heeft ie niks door omdat ie dan nog onbekleed is en hij denkt dat ik em zondag voor mn dochter ga bekleden... Dus denk dat optie 3 het beste is... Mannen zijn lastig soms haha!

Als iemand nog een beter idee heeft dan deze opties, let me know ;)

elisahholl schreef:

Ja maar dan moet ik em dus zaterdag eruit halen en wss wil mn man dan wel ff gluren onder de deksel ;) en als ik em er zaterdag onbekleed uithaal heeft ie niks door omdat ie dan nog onbekleed is en hij denkt dat ik em zondag voor mn dochter ga bekleden... Dus denk dat optie 3 het beste is... Mannen zijn lastig soms haha!

Als iemand nog een beter idee heeft dan deze opties, let me know ;)

Bettie's idee is handiger en makkelijker; waarom vraag je niet of hij een dagje eerder bij de buren in de koellast mag ontdooien? :Y
Kan jij lekker rustig slapen zonder stress.

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

5

Omdat ik mn buren nauwelijks ken... Beetje contactgestoord straatje hier... Zo'n mentaliteit van leef je eigen leven en bemoei je niet met elkaar.

6

Ehhh een optie toevoegen? Ik ga er dan vanuit dat je man komend weekend ook echt jarig is.

Optie 4: taart nu ook afsmeren (stond niet in je planning), invriezen, vrijdagavond in de koelkast zetten om te ontdooien en zaterdag gaan bekleden en decoreren.
Ik ga er vanuit dat je man niet de hele dag naast je staat, de mijne iig niet zeker niet als ik met marsepein enzo in de weer ben.

Mocht ie wat vragen of willen gluren zou je kunnen zeggen: mwah... dat we het niet (bijzonder) vieren hoeft niet te zeggen dat ik geen taart voor je wil maken, anders is het zo kaal. (En dan lief lachen). ;)

Ik heb gisteravond mijn 8e taart gemaakt (bekleden en gedecoreerd) en ik red dat nog niet in twee uur. Zeker niet als ik weet dat ik echt maar 2 uur heb. En dan moet er verder niks tussen komen.

Veel succes!

~ Never waste a good crisis... ~

7

Nee hij is donderdag al jarig... Hij is al afgesmeerd en heb em dan toch maar in de vriezer gezet. Hij is dus wel iemand die constant komt kijken, ff aandacht wil enzo haha! Te nieuwsgierig!

2 uur is krap ja, maar als ik zorg dat mn marsepein al gekleurd is enzo is het een kwestie van uitrollen, er overheen leggen en paar strookjes erop. Hopen dat mn dochter dan wel wil slapen haha en anders vermqakt ze zich maar ff in de box xD.

8

Kun je je man niet even (zo voor een uur of 2,5) op pad sturen met jullie dochter? Wat boodschappen doen, eendjes voeren? Of familie of vrienden inschakelen die hem een paar uurtjes bezig houden?

9

Ja... Kijk... Ik ga zondagochtend naar de kerk. Hij speelt piano en komt pas half 3 thuis terwijl ik al 12 uur thuis ben (er zijn 2 kerkdiensten). Dus al de taart dan ontdooid is heb ik van 12 tot 2 (dan komt de familie) om em te bekleden. En als dat alleen ff uitrollen en eroverheen leggen is, gaat me dat wel lukken in minder dan 2 uur.

Ik heb dus die zondag (mits mn dochter wil slapen) 2 uur de tijd. Ik zou em zaterdag weg kunnen sturen, maar dan komt ie thuis, haalt wat uit de koelkast en ziet de doos, kan zich niet beheersen, kijkt er in en ziet: huh??? Taart voor mij??? En moet ik et uitleggen...

Maar 2 uur moet voor een simpele taart toch genoeg zijn die zondag?

10

Ik begin hem te begrijpen. ;)

Wat je zou kunnen doen als je ergens in de week nog tijd hebt. Is alle decoratie stukjes  (bij marsepein kan het zeker, fondant weet ik niet) vast snijden, uitsteken etc. Die kun je gewoon op bakpapier in plastic folie in de vriezer stoppen. Of in een diepvriesbakje met bakpapier ertussen.

Dat hoef je dat zondag niet meer te doen. Als de marsepein iets ontdooit plakt het ook nog eens heel makkelijk vast op de bekleding van je taart.

Ik denk niet dat je bij mij in de buurt woont, anders zou ik je graag komen helpen. :)

11

Ja dat is wel een goed idee. Was wel van plan vast de marsepein te kleuren en gelukkig heb ik niet veel decoraties (paar strookjes alleen en een rondje met 27 er op, dus hou het heel simpel) maar wel handig om wat ik aan decoratie nodig heb al klaar te hebben liggen, dus dat ga ik zeker komende week regelen =)

Ik woon trouwens in Den Haag haha!

12

Het is gelukt hoor, en goed ook!!! Ik was superblij met het resultaat en mn man ook. Verder niks dan complimenten gehad over zowel de smaak als de buitenkant en hij was ook idd heerlijk en mooi. Zal binnenkort es foto's uploaden, kan niet echt vanaf mn mobiel...

In een voor mij recordtempo van een kwartier (!) bekleed en nog een uur gedaan over de rest van het decoreren... En dat voor mn 3e taart... Ik was er verbaasd over, ik leer snel blijkbaar ;)

Bedankt weer voor jullie tips en een dezer dagen zal ik es een parade doen haha!

Liefs!