1

Onderwerp: Brosse speculaasjes?

Hallo dames,

Ik heb van de collega's van mijn man een heel krat vol bloem,boter,bastersuiker, enz. gekregen om speculaasjes te bakken.(ze hadden uitgerekend dat de inhoud van het kratje goed is voor ong. 400 speculaasjes) Hartstikke leuk natuurlijk! Ik heb afgelopen week al 2 keer een serie gebakken, maar ze zijn zo hard, je breekt bijna je tanden. Heeft iemand een tip om speculaasjes lekker bros te krijgen? Ze smaken overigens wel goed!

De ingredienten zijn:
500 gr. bloem
350 gr. bruine basterdsuiker
100 gram boter (veel te weinig vind ik, ik gebruik 175-200 gram anders wordt het deeg niet plakkerig)
100 ml water
half zakje bakpoeder
4 eetlepels speculaas kruiden

Moet ik iets aan het recept veranderen, of toch minder boter gebruiken, maar dan kan ik het deeg niet uitrollen. Of nog meer boter gebruiken? Of is er een 'ingrediënt' voor wat ik er nog bij in kan doen zodat ze minder hard zijn?

Alvast bedankt!

2

Re: Brosse speculaasjes?

Of misschien het hele zakje bakpoeder ipv de helft? Als je deeg te droog is zou ik er overigens eerder meer water bij doen dan meer boter.
En ik heb bij een banketbakker een keer een koekjestip gekregen voor lekkere brosse koekjes: lang bakken op lage temp. (45 minuten of zo op 140 graden) Maar of dat bij elk recept werkt weet ik eigenlijk niet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.