1

Onderwerp: ingestorte strik

Ik heb via een how-to getracht een prachtige strik te fabriceren. De fondant wordt niet hard, waardoor nu de strik jammerlijk is ingestort. Kun je fondant echt hard laten worden door er meer tylose doorheen te mengen?

Ik baal wel, want mijn dochter is morgen jarig en ik ben bewust gister begonnen zodat het de tijd had om te drogen. Ik denk niet dat nog een strik lukt voor morgen of heeft iemand een trucje?

Re: ingestorte strik

Inderdaad flink wat tylose erdoor! Ik heb een keer eerder een strik gemaakt, een paar dagen van tevoren, bij mij hebben de lussen echt 2 dagen moeten drogen. Ik ben bang dat een nieuwe strik je niet meer gaat lukken.... wellicht heeft iemand anders tips.
Anders een leuk kroontje bovenop? Dat moet na een nacht drogen wel hard zijn...

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

3

Er is wel een truc; Zet je oven op 50 graden en laat hierin je lussen (met tylose) een half uur drogen. Hierdoor worden ze wat warm, zodra je ze uit de oven haalt drogen ze hard op. Dit gaat sneller dan wanneer je ze zo aan de lucht laat drogen. Morgen kan je de strik dan in elkaar zetten, wel voorzichtig!
Overigens is 2 dagen te kort om een strik goed te laten drogen. Een tip is zeker 4-5 dagen van te voren beginnen en reservelussen maken.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Bedankt voor de tips. Ik ga het proberen!

5

Welk merk fondant heb je gebruikt?.............ze harden niet allemaal uit namelijk.

6

Gewoon nog 1 proberen hoor!! ik had er ook 1 gemaakt, ingestort en toen gewoon weer opnieuw begonnen..  2de keer gaat veel sneller hahahaha

We laten ons toch niet strikken door een beetje suiker! :nooo

Ben benieuwd naar het eindresultaat!!

Succes!!!!

tanyawesterhoff.wix.com/tanyastaarten

7

Hele goede tip... Ik had dat ook, dat de strik ging instorten. Heb het ook 2 dagen laten drogen.

Volgende keer meer tylose en in de oven  :thumb:

Overigens heb ik de strik nog redelijk gekregen door eetbare-lijm te gebruiken (tylose in beetje water). Maar je ziet uiteraard de scheuren wel. Wellicht kun je zo de strik nog redelijk repareren en je dochter blij maken met de taart.

Succes!