1

Onderwerp: Marsepein op kleur maken

Ik heb voor de buitenkant van mijn taart(en) ongekleurde marsepein 1:2 gekocht, en voor de decoraties voorgekleurde 1:5.
De ongekleurde moet ik dus zelf op kleur maken.

En daar heb ik dus nu een vraag over: ik heb teveel kleurstof gebruikt (tsja, beginner hè), heb dat wel opgelost door meer ongekleurde mp te nemen waardoor ik nu veel te veel heb. Dat geeft niet, het blijft toch wel een tijd goed. Gelukkig had ik genoeg.

Maar ik heb spierpijn in mijn handen van het kneden! Sowieso kneedde ik me de vorige (1e) keer ook al suf op een halve kilo mp, en nu heb ik dus een kilo moeten kneden...

Is er een makkelijkere manier van marsepein kleuren behalve met de hand?

Groetjes, Monica

2

Re: Marsepein op kleur maken

Sommigen doen het met de broodmachine. Ik doe vaak kleurstof in een stukje, dan kneed ik door en dat gaat dan weer door een grotere hoeveelheid. Tja, het is even kneden, maar het moet toch goed soepel worden om het uit te rollen...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

3

Ja zo heb ik het ook gedaan, kleine stukken kneden en dat dan stuk voor stuk samenvoegen tot het uiteindelijk 1 groot stuk is. Maar het blijft veel werk!
Hmmm broodmachine. Die heb ik dus niet.

Groetjes, Monica

4

voor de buitenkant wordt vaak 1:3 of 1:4 gebruikt.. Zelf geef ik de voorkeur aan 1:4... Hahahah en ook ik heb zere handen na het kneden! Iedere keer weer ;) Ik kneed ook kleine stukjes...

Dus ben benieuwd of dat ooit verdwijnt..

De broodmachine ga ik eens proberen!

tanyawesterhoff.wix.com/tanyastaarten

1:5??? Waar haal je dat vandaan?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Uit een winkel in Elst. Die hebben ongekleurde mp per halve of hele kilo in emmertjes, en kleine pakjes gekleurde mp.

De gekleurde zijn van Funcakes, en bevatten 20% amandelen, dus die zijn 1:5.
Op de emmertjes ongekleurde mp staat alleen de naam van de winkel (Bakfeest & zo), en 1:2. Omdat deze natuurlijk lekkerder is dan de voorgekleurde, gebruik ik die voor het bekleden en de rest voor het decoreren.

Groetjes, Monica

7

O wacht even, 20% zal dan zijn 1 van de vijf delen amandelen, dus 1:4 want dat is samen 5... Stom, de mevrouw van de winkel vertelde mij dat en ik heb het helemaal niet zelf nagerekend... Ik nam gewoon aan dat zij het wel zou weten!
In ieder geval kwam de tip van de bekleding met de 1:2 (en die dus zelf kleuren), en de decoraties met die andere mp, van haar.

Groetjes, Monica

mookje schreef:

Stom, de mevrouw van de winkel vertelde mij dat.

nou, das ook raar zeg...  :/ 
maar goed, het is nu iig duidelijk :)

groetjes Tirza     

9

Maar gebruiken jullie die voorgekleurde marsepein 1:4 ook wel voor het bekleden? Volgens de mevrouw van de winkel is de 1:2 veel lekkerder dus kon ik beter die gebruiken. Dat scheelt wel veel kneedwerk, maar ik denk dat ik niet vaak zulke felle kleuren zal gebruiken dus ik denk dat ik toch wel veel zelf zal kleuren. Incl. het kneedwerk dus.

Groetjes, Monica

10

tsja smaken verschillen he ;)

1:2 wordt door een aantal mensen gebruikt voor bekleden, veel meer mensen gebruiken 1:3 voor bekleden en ook een flinke hoeveelheid 1:4
net wat je lekker vind en fijn vindt werken

groetjes Tirza     

11

Ik zal maar eens in de webshop gaan kijken in welke kleuren de 1:3 te verkrijgen is. Ga ik daar ook maar eens een voorraadje van aanleggen. Ik heb pas 1 taart gemaakt en daarvoor eentje op een workshop, maar ben helemaal enthousiast dus er gaan er nog vele volgen!

Groetjes, Monica