1

Onderwerp: Stof en plak

Hallo medebaksters,

ik heb gisteren weer een taartje gemaakt en echt alles ging mis! Ik had een emmertje fondant gehaald van Bakels (5kg) omdat ik hier las dat deze fijn stevig was en niet plakte. Nou bij mij plakte hij overal aan vast, handen zeil echt een een ramp! Ik werk niet met crisco of poedersuiker en met de fondant van wilton ging dit prima.  :( Moet ik het fondant misschien even laten rusten in plaats van meteen aan het werk gaan vanuit de emmer?

Dan nog iets, ik heb altijd echt altijd stofjes in mijn fondant. Ik maak mijn oppervlak (keukentafel + zeil) altijd heel goed schoon en ook de lamp die boven de tafel hangt. Maar nog heb ik stofjes in mijn fondant. Wat doen jullie hier aan?

2

Re: Stof en plak

Ik werk met die van Bakels en vind em wel geweldig, ik werk dan wel met poedersuiker

stofjes: kan dit niet van je handen komen na het handen wassen en drogen? ik heb al begrepen dat sommigen ipv handdoek daarom zo'n witte katoenen luier (is mooier woord voor dacht ik maar heb geen kids) voor gebruiken

witte kleding aan, en een bolletje fondant naast je werkblad leggen. iedere keer als je ergens aan hebt gezeten, handdoek/ keukenkastje/ deurknop etc, eerst in dat bolltje fondant kneden en daarna pas aan het werk. dan zitten de stofjes in dat bolletje en niet in je lap ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ik gebruik sinds kort ook vanuit de emmer, maar ik doe het eerst een aantal seconden in de magnetron en kneed het daarna heel goed door. Ik gebruik wel standaard Crisco.

Ik gebruik alleen keukenrol om alles wat ik tijdens het decoreren af te vegen; ook om mijn handen mee af te drogen.

@ Idelet: je bedoelt een hydrofiel luier :Y  :lol:

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

5

Astrid73 schreef:

@ Idelet: je bedoelt een hydrofiel luier :Y  :lol:

Die ja :lol:

Wat een goeie tips, ik doe dus alles verkeerd! Ik draag altijd zwarte kleding een zwart schort en droog men handen af met een zwarte handdoek  :lol: . Logisch natuurlijk dat ik zoveel stofjes in men taart krijg. En dat van het kleine fondantbolletje vind ik ook een hele fijne tip!

En ik moet dus toch maar eens met crisco of poedersuiker gaan werken, maar krijg ik dan geen vet of witte waas op mijn taart?  :s

Maartjetaartje schreef:

En ik moet dus toch maar eens met crisco of poedersuiker gaan werken, maar krijg ik dan geen vet of witte waas op mijn taart?  :s

neuh, dat krijg je niet. Ik gebruik ook altijd crisco.... bij alles :Y geen waas te zien ;)

@ astrid, fondant van bakels in de magnetron?? Vind je het zo hard? Ik vind het namelijk echt heerlijk kneden, alleen de chocovariant, daar krijg ik echt spierballen van.
Realiseer je wel dat als je fondant in de magnetron opwarmt, dat je fondant nadat je het uit de magnetron hebt gehaald, ook eerder droog en hard wordt, dan als je het niet in de magnetron hebt gedaan.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

@Tipsytaartje:

Nee,ik vind het niet echt hard; ik vind het gewoon makkelijker, omdat ik erg ongeduldig en lui ben om het zelf langer door te kneden. :lol:

Ik heb (nog) niets gemerkt van dat het droog en/of hard wordt daardoor. :think:

Tijdens de warme dagen was het idd niet nodig om het 'voor te verwarmen', maar voor de rest doe ik het altijd wel max. 10 seconden in de magnetron. :Y

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)