1

Onderwerp: Bureaumat voor uitrollen marsepein

Meerdere keren heb ik gelezen dat er voor het uitrollen van marsepein of fondant gebruik wordt gemaakt van een bureaumat (van Ikea), of een tafelzeil. Nu heb ik zelf ook een soort bureaumat die ik ervoor gebruikt heb, maar zodra ik begin te rollen schuift het ding alle kanten op. Niet echt handig dus. Hoe doen jullie dat? Lijkt me dat het met een tafelzeil ook hetzelfde is, dat schuift ook alle kanten op. Maak je het op de een of andere manier vast ofzo?
En hoe zit dat met dat bureaumatje van Ikea, is die antischuif (of hoe dat ook heet :/ )?
Ik hoop dat het me via jullie antwoorden wat duidelijker wordt.

Groetjes Bianca

2

Re: Bureaumat voor uitrollen marsepein

De bureaumat van ikea is ideaal aan de onderzijde is het namelijk ´antislip´. Let wel op dat je de goede zijde onder legt, anders krijg je structuur   ;)

Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

3

Ik heb ook de mat van Ikea en die werkt ideaal.
Schuift helemaal niet weg.
Hij was 5 euro geloof ik.

Gr Jessica

4

Hier ook ikea mat, schuift helemaal niet en dat voor 4,50

Als je geen nieuwe wil kopen kan je ook bij bijvoorbeeld action of blokker een rol antislipmat halen en ter groote van je mat eronder leggen.

N-Joy Cakes

5

Ik heb de bureau mat van de Lidl. Deze heeft een ruwe en een gladde kant. De ruwe ligt onder en daardoor schuift hij niet.
Anders zou ik ook het anti-slip matje kopen, die zijn niet zo duur.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

Wat zijn de afmetingen eigenlijk van die bureaumat van Ikea?

Groetjes Bianca

7

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ … UY1I8%253D

Groetjes, Dorothea.

8

Ik heb ook de bureaumat van de ikea. Er zit antislip onder, maar ondanks dat schuift die bij mij ook wel eens weg... en dat terwijl mijn moeder zelfs zo'n doorzichtig plastic tafelkleed over de tafel heeft liggen.

Je kunt bij de action wel eens van die rolletjes met antislipspul kopen. Het heeft een soort gaaspatroontje. Die zou je er tussen kunnen leggen. Maar wat ik ook heb geleerd bij de keukentraining van mijn werk. Als je je snijdplank wilt zekeren maak je keukenpapier overal licht vochtig. Deze leg je op je werkplek. Daar leg je de snijplank op (in dit geval bureaumat). Deze druk je dan aan, zo zuigt die vacuum en kan die niet weg.

(als je snapt wat ik bedoel  :o )

Thanks! Ik heb 'm gelijk even bekeken, maar ik vraag me gelijk af of ie wel groot genoeg is om marsepein goed op uit te rollen. Ik bedoel....het zijn toch vaak flinke lappen marsepein die je uit moet rollen. Gaat het dan niet over de rand heen?
En klopt het dat je marsepein er niet aan blijft kleven?
Ik moet nu op m'n aanrecht best veel poedersuiker strooien om ervoor te zorgen dat het niet plakt (en steeds blijven omdraaien natuurlijk) Is dat ook nodig bij zo'n bureaumat?

Groetjes Bianca

10

Als ik de bureauonderlegger op het aanrecht leg, glijdt hij ook weg. Op de keukentafel niet.

Groetjes, Elly

11

Bianca's Taart schreef:

Thanks! Ik heb 'm gelijk even bekeken, maar ik vraag me gelijk af of ie wel groot genoeg is om marsepein goed op uit te rollen. Ik bedoel....het zijn toch vaak flinke lappen marsepein die je uit moet rollen. Gaat het dan niet over de rand heen?

Ik heb zo'n mat (nog) niet. Wanneer ik een 25 cm-taart heb zou de mat groot genoeg zijn. Bij een 30 cm niet. Dan is de mat idd te klein...

12

Esther68 schreef:
Bianca's Taart schreef:

Ik heb zo'n mat (nog) niet. Wanneer ik een 25 cm-taart heb zou de mat groot genoeg zijn. Bij een 30 cm niet. Dan is de mat idd te klein...

Ik denk dat jij de flexibele snijmatjes bedoelt. De bureaumat is nl. (uit m'n hoofd) 50x70 cm, dus groot genoeg voor de meeste taarten  ;)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

13

Boska schreef:
Esther68 schreef:
Bianca's Taart schreef:

Ik denk dat jij de flexibele snijmatjes bedoelt. De bureaumat is nl. (uit m'n hoofd) 50x70 cm, dus groot genoeg voor de meeste taarten  ;)

Ik bedoelde dat een lap voor een taart van 25 cm wel op de bureaumat kan, maar voor een 30 cm-taart heb ik niet genoeg aan een 70x50 (30+10+10+paar cm extra= 50>). Die extra cm doe ik erbij omdat wanneer ik de doorsnee+2x hoogte aanhoud ik toch vaak net 1-2 cm tekort kom  :/  ;)

14

Ik heb een hele grote mdf-plank waarop ik strak het tafelzeil gespannen heb en aan de achterkant goed vastgetaped. Het zeil schuift niet en je kan de plank na gebruik weer wegzetten zonder dat er kreukels in het zeil komen.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl