1 Laatst bewerkt door IngridBakker (25-10-2010 20:57)

Onderwerp: Hoeveel ingredienten voor de PME Extra deep round pan?

Goedenavond,

Ik ben nieuw hier, maar lees al wel even mee.
Tevens heb ik uitgevonden hoe goed de zoekfunctie werkt op het forum, maar toch heb ik nog een paar vraagjes.

Ik wil morgenavond voor het eerst een biscuit gaan bakken.
Nu heb ik de Fun Cakes mix voor biscuit en ik heb een PME extra deep round pan van 10 cm hoog en 20 cm doorsneede.

Ik vraag mij nu af of er mensen zijn die ervaring hebben met de hoeveelheid mix, eieren en water wat er in deze pan gaat. Zelf heb ik het volgende uitgerekend aan de hand van de maattabel op de verpakking.
Mix: 294 gram
Eieren: 227 gram
Water: 29 ml.

Verder vraag ik mij af of ik de temperatuur van mijn hetelucht oven nu beter iets lager kan zetten (150 graden ipv 160 graden, zoals op de verpakking staat) en dan het biscuit langer in de oven? Of gewoon de temperatuur van de verpakking aanhouden, maar ja hoe lang moet het biscuit in de oven. En wat is een beetje de richttijd dat je kan gaan kijken en met een sateprikker kan uitproberen of je biscuit helemaal gaar is? En moet ik de oven voorverwarmen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.  O-)

Alvast bedankt.

Groetjes Ingrid.

2

Re: Hoeveel ingredienten voor de PME Extra deep round pan?

Tja, ik bak zelf in de 7,5 pannen van PME. Maar dat is 3/4 van een 10 cm pan :think: . Dus dan denk ik dat je een kwart van alles erbij moet doen :Y

Ik zou niet aan de temp gaan knoeien (al bak ik zelf altijd op 150 graden ;) ). Als je normaal goeie taarten hebt op 160 graden zou ik dat nu ook blijven doen. Maar temp blijft toch echt oven afhankelijk, net als de tijd. Het blijft een kwestie van uitproberen en gokken de eerste paar keren.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Ik gebruik altijd Moscovisch biscuit mix van Custers en daarvan gebruik ik voor een ronde (extra deep) vorm van 20 cm. doorsnede de volgende hoeveelheden:

Mix: 400 gram
Eieren: 4 stuks
Water: 76 ml./gram

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar het is misschien een klein aanknopingspunt.

Verder bak ik meestal 35 minuten op 180 graden. En ik verwarm altijd voor.
Soms zet ik het biscuit nog even 3 tot 5 minuutjes terug in de oven als 'ie al uit de vorm is.

Succes met bakken
Gaat altijd heel goed en is nog nooit mislukt op die manier.

Eigen taart is goud waard!

Hallo,

Sorry dat ik even niets meer heb laten horen van mijzelf.
Ondertussen heb ik het biscuit gebakken en daar mooie (vind ik zelf) taarten van gemaakt.

Wat betreft het biscuit heb ik nog wel een vraagje. Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.
Ik heb het beslag aangepast naar de Pan die ik heb. De temperatuur van mijn oven heb ik trapsgewijs (per 10 minuten) verhoogd naar de temperatuur die wordt aangegeven op de verpakking. Het biscuit was helemaal perfect gaar, alleen de bovenkant zag er apart uit.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/IngridBakkerScheepbouwer/P10302201.jpg
Dit is het eerste biscuit wat ik heb gebakken. Onder de bult zat geen lucht.

http://i1132.photobucket.com/albums/m568/IngridBakkerScheepbouwer/P10302251.jpg
Dit is het tweede biscuit wat ik heb gebakken. Ook hier zat geen lucht onder de bult.
Bij dit biscuit had ik een randje bakpapier aan de bovenkant van de vorm gedaan. Ik dacht "misschien wordt het biscuit hoger ipv dat ik er een bult op krijg".
Maar dat was dus niet het geval.

Weet iemand misschien wat ik de volgende keer anders kan doen?
Ik zou het namelijk leuk vinden als ik een biscuit van 10cm hoog krijg zonder een bult wat ik eraf moet snijden.
De biscuits die ik nu had waren ongeveer 7,5cm hoog.

Alvast bedankt!

Groetjes Ingrid.