1

Onderwerp: help te laag biscuit

Ben gisteren bezig geweest met een vierkante taart. Nou ging ik biscuit maken en heb het tabel aangehouden. Heb vd week nieuw bakblik gekocht in Ridderkerk z'n vierkante. Maar mijn biscuit kwam maar 3 cm omhoog... Heb Ridderkerk gebeld en gevraag wat doe ik fout. Maar volgens haar niets. Dus oke, beginnersfoutje nog 1 maken. Deze kwam in eeste instantie wel wat hoger (nog niet wat het zou moeten) Maar zakte na verloop van baktijd weer in elkaar.

Ik heb 400 gr biscuit, 6 eieren in warm water gelegd en 40 ml water gebruikt. 8 minuten hard gemixt 2 minuten kort daarna 35 minuten op 180 graten hete lucht. De dame van Ridderkerk adviseerd om hem op 190 te zeten. Maar op het forum lees ik juist dat hij lager moet. Ik ben de weg kwijt hahahaha. Ik wil vd week boobs taart maken maar wil dan graag in 1 keer een goede biscuit.

Wie weet de oplossing.

2

Re: help te laag biscuit

Heb trouwens wel al ronde biscuits gemaakt en ik cakevorm en die kwamen wel heel mooi omhoog. En daar deed ik niet verschillend mixen maar gewoon op standje 2 10 minuten maar zou dat het verschil zijn?

nee!!! niet 190!!! echt lager, als je taart al in de oven in stort, is je temp echt te hoog
wat voor oven heb je? hete lucht? Zo ja, probeer dan eens 160 graden :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ja ik heb idd een hete lucht oven. Ga morgen denk ik gewoon uittesten hoe het gaat op 160 graden als hij dan goed is vries ik hem gewoon in tot het weekend.

5

Nou heb hem nu op 160 gedaan hij is nu 4 a 5 cm iemand nog andere tips...

hoe zag je taart er verder uit? Zat er een grote bolling op? hoe groot is je bakvorm?

groetjes Tirza     

7

langzaam temperatuur verhogen? Ik begin op 150°C hetelucht en verhoog elke 5-10 minuten temp.

Tirza heeft gelijk  :thumb:

In mijn vierkante moet er altijd wat meer beslag in dan in mijn ronde.
Hoe groot is je vierkante vorm en hoe groot je ronde? Mss is het volume van de ronde kleiner dan vierkante?

8

bakvorm is 25 bij 25

Hij is aan de ene kant hoger dan aan andere kant. Terwijl ik het goed verdeeld heb. zat geen bolling op dat heb ik wel bij mijn ronde en die zakt dan iets in maar is dan nog altijd 6 cm hoog. Wordt er echt niet goed van.

9

Ik doe in de vierkante inderdaad meer beslag dan in de ronde. Want de ronde is idd kleiner.

10

owww voor een bakblik van 25 x 25cm is 6 eieren ook echt te weinig :Y
hier is de tabellen staat 8 eieren, ik hou persoonlijk de tabellen van de webshop aan, die staan linksonderin. Daar wordt 9 eieren aangegeven en dan de rest in verhouding erbij. 1 ei= ongeveer 65gram mix en 6,5 ml water, dus totaal 9 eieren, 600gram mix en 60ml water, dus 1/3 beslag erbij, zal toch moeten schelen :)

groetjes Tirza     

11

Ik heb de tabel van deze site aan gehouden daar staat 310 gr eieren. Heb vd echt de eieren hierop afgewogen.

12

ow inderdaad, ja scheelt wel heel erg veel.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/maat … vormen.pdf
hier staan de tabellen van de shop, en daar staat 9 :Y

groetjes Tirza     

13

Ja zie idd dat heel veel scheeld. Nou ga dan toch nog nieuwe poging doen met andere tabel.

14

Ben er echt zo klaar mee. heb nu meer mix gemaakt en over toch hoger omdat ik lager geprobeerd heb en niet werkt. En het advies van dame taartenzaak was hoger... Nu komt hij in het midden helemaal boven de rand uit maar de zijkanten zijn weer laag.. De moed zakt me nu echt in de schoenen na 4 biscuits. Ben echt nu niet meer gemotiveerd en baal echt zo ontzettend.

15

oei.. bol in het midden is dacht ik temp te hoog.. overkwam me in het begin ook wel ...

maar je had het niet geprobeerd lager met meer biscuit?

ergens in mijn twisted mind ben ik blij dat ik niet de enige was die een aantal mislukte biscuits had in het begin..sorry  O-)

Nog veel succes met het proberen, niet opgeven ;-)

16

hahaha geef niet hoor. Gedeelde smart is halve smart. Nou, ik wilde dus vanavond meer mix en lagere temp gaan proberen. Maar eerlijk gezegd ben ik er ff klaar mee. Dat van 190 graden was echt veelste hoog. Snap eerlijk gezegd niet dat ze in winkel dat advies geven maar oke. Heb het geprobeerd dat was het niet.

Dus morgen nieuwe kansen nieuwe ronde. Ga morgen echt gewoon doen wat hier als advies gegeven wordt. En als het dan niet lukt gooi ik hem het raam uit.

17 Laatst bewerkt door Anne Goetheer (08-11-2010 20:48)

Hoi,
Het probleem van bolle taarten en vierkante biscuits laag in de hoekjes en hoog in het midden had ik vroeger ook.
Nu bak ik al een tijdje "bake even strips" (een soort stoffen strip met een anti-verbrand-coating die je voor het bakken in water weekt), en probleem is verholpen! Er is nog altijd een beetje verschil, maar niet zo veel meer, maar een halve centimeter of zo, en mijn taarten worden ook veel hoger.
Zo'n strips zijn trouwens geen must-have, ik heb op "ramp-foto's" ook wel eens oude, natte, dubbelgevouwen theedoeken rond de vormen zien voorbij komen...

Veel succes!

By the way, ramp-foto in de betekenis van overgelopen vormen in de oven, niet van theedoek in brand...

18

Het kan mischien ook zo zijn, Heeft jouw heteluchtoven een draaiplateu erin zitten zo ja draait je bakvorm dan wel?

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

19

ja hij heeft een draaiplateu. Maar draaien kan toch niet? Je kunt de oven toch niet open doen? want dan zakt hij in.. Of heb ik dat verkeerd?

20

Ik denk dat Claudia bedoelt dat wanneer de plateau draait, je biscuit gelijkmatiger bakt (en dus niet 1 kant hoog).

Ik had dat bij mijn combi-oven ook..super, veel beter dan 'gewone' inbouw

21

ja maar met mijn vierkante bakblik waar ik het probleem mee heb. Kan hij niet op mijn draaiplateu want daar is het blik te groot voor. Dus dat is helaas geen optie.

22

En daarom krijg je de biscuit niet hoog, want als je een draaiplateu heb moet je bakblik wel draaien,  dus jouw bakblik is te groot voor jouw oven.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!