1

Onderwerp: Taart op onderplaat en dan?

Op heel veel foto's zie ik die prachtige onderplaten onder taarten.
Nou weet ik inmiddels dat dat inpakpapier is met evt een laagje transparante folie over een houten/kartonnen plaat.

Maar wat ik niet snap is hoe jullie de taart dan (laten) vervoeren. Stoppen jullie de hele plaat bij in de taartdoos?

Het zal vast wel een beetje een domme vraag zijn, maar ik wil het antwoord toch wel heel graag weten.  :o

~ Never waste a good crisis... ~

2

Re: Taart op onderplaat en dan?

Ik doe er een celofaan omheen...klaaaaar!!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Ja, celofaan eromheen of inderdaad met plaat en al in een doos.
Ik houd dus ook al rekening met de afmetingen van de doos voor het vervoeren, voordat ik de onderplaat maak.  ;)

Dat is toch een TAART waard!

4

En waar maak je de onderplaat van en hoe dik?
Ik kan me voorstellen dat het prijzig wordt als je bij elke taart je houten onderplaatje weggeeft.

Op zich is het wel lekker anti schuif als de plaat strak in de doos past. Misschien moet ik mijn schoonpaps even lief aankijken of ie een paar plaatjes voor me wil zagen.

5

De onderplaatjes zijn een cm kleiner dan de taartdoos en ja, ze gaan zo mee. Het zit bij de prijs inbegrepen en als het bekenden zijn krijg ik ze vaak wel terug.

Het is trouwens niet eventueel een laagje folie, die folie is echt nodig. Anders wordt het cadeaupapier een vieze kledderbende.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Ik gebruik ook vaak een dubbel karton, van de dozen van DLTS !  :lol:

7

Ik ben nog niet zo lang bezig en ik maak dus (nog) niet op bestelling. Alleen wat voor familie en vrienden. In dat geval kan ik dus wel met goed fatsoen mijn onderplaat terugvragen lijkt me.

Folie is een must, goed te weten dat ga ik dus ook aanschaffen voor mijn komende taart.  :Y

Ik leer hier zoveel echt super, thanks!

8

gaat dat cellofaan niet plakken dan ?
of houd je het cellofaan omhoog met stokjes ofzo ?  :think:

ben erg benieuwd, want het meegeven vind ik niet zo fris, als er niets om zit !

9

Het cellofaan blijft, mits je het handig plakt en niet, van zichzelf ook overeind staan. Je moet er een beetje handigheid in krijgen. Ik ben lij en stop alles in een taartdoos, ook stapels.

Ik heb bij de praxis een plaat mdf in kleine plaatjes laten zagen (was ook een tip van hier).
De plaat (244 x 122 cm) kostte 10 euro, het zagen is gratis.
Daar had ik 40 plaatjes uit. Per plaatje 25 ct dus dat valt toch wel mee.
Het werkt in elk geval ideaal.

If live gives you lemons, make lemonade!

11

dat valt idd mee die prijs. ik doe nu elke keer mijn taartdoos meegeven (oke, het zijn wel bekenden :lol: )
maar het is natuurlijk wel mooier als je een onderplaat hebt.
leuk kleurtje maken, celefaantje erover, klaar.

het klinkt echt simpel, ik ga het ook een proberen :Y

Groetjes, Franka

12 Laatst bewerkt door Jultie (20-10-2010 15:39)

Hoe dik was de plaat mdf als ik nog even vragen mag.

Mijn schoonpaps en zwager hebben een bedrijf met heeeele handig zaagmachines en ook mijn vriend kan daar wel mee overweg. ;)

13

De dunste mdf plaat, die is 4 mm. Bij grote stapels gebruik ik een maatje dikker.

14 Laatst bewerkt door @ppeltje (21-10-2010 10:26)

Ik knip kartonnen dozen op maat. Als het karton wat te dun is, gebruik ik 2 of 3 lagen op elkaar. Er komt toch een papiertje en cellofaan overheen, dus niemand ziet er wat van en het is heel goedkoop.
Voor een heel klein taartje heb ik laatst ook een afbeelding gelamineerd en op maat geknipt. Dat werkt ook prima. (mits je taart niet te groot en te zwaar is)
zie hier: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4K66O6MB.jpg
Ik gebruik dan wel het wat dikkere lamineerfolie van mijn werk.

Dat is toch een TAART waard!

15

ans pommerans schreef:

Ik heb bij de praxis een plaat mdf in kleine plaatjes laten zagen (was ook een tip van hier).

wat voor een ma(a)t(en) plaatjes heb je dan?

Liefs, Zanoni

16

Pooh schreef:

Het cellofaan blijft, mits je het handig plakt en niet, van zichzelf ook overeind staan. Je moet er een beetje handigheid in krijgen. Ik ben lij en stop alles in een taartdoos, ook stapels.

Maar het is toch of kartonnen taartdoos of onderplaat+celofaan? Of snap ik het niet? :o
Ik heb trouwens vaak 20 cm en 25 cm taarten. Zou ik dan voor de 20 een plaat van 25x25 nemen en voor de 25 30x30?

17

Esther68 schreef:

Ik heb trouwens vaak 20 cm en 25 cm taarten. Zou ik dan voor de 20 een plaat van 25x25 nemen en voor de 25 30x30?

Yup

Ik maak de taarten altijd op een onderplaatje, of ze nou in cellofaan gaan of in een taartdoos.

18 Laatst bewerkt door ans pommerans (25-10-2010 20:02)

Zanoni schreef:
ans pommerans schreef:

wat voor een ma(a)t(en) plaatjes heb je dan?

Ik had de meeste platen van 25x35 cm (zo even uit het hoofd) omdat ik voor deze taarten (22,5 x 33,5) geen taartbodems heb en dat zo'n ongelukkige maat vind. Van de restanten die dan nog overblijven heb ik plaatjes van 20x20 laten maken (of nog wat kleiner, in elk geval wel vierkant).
Maar je moet even bekijken wat je zelf wilt hebben en uitmeten hoe dat uitkomt bij zo'n plaat. Je kunt het daar ter plekke precies aangeven!

Ze hebben trouwens verschillende afmetingen mdf platen, dus als je deze te groot vind kun je een kleinere in stukken laten zagen.

If live gives you lemons, make lemonade!

19

Heb even gerekend.... Ik denk dat ik een plaat van 244x122 door de helft laat zagen. De ene helft doe ik 30x30=16 plaatjes en de andere helft 24,4x24,4 (of 24x24=makkelijker)=25 plaatjes.

20

Even mijn eigen topic omhoog schoppen.

Ik heb vorige week mijn schoonpaps lief aangekeken (nou ja... een lief mailtje gestuurd) of hij voor mij wat plankjes wilde zagen. Vandaag heb ik mijn eerste stapeltjes mdf plankjes opgehaald.
Aangezien ik nog niet op bestelling taarten maak maar een kleine bestelling gedaan.
Ik had gezegd dat ze voor onder de taarten waren, dus die schat heeft ze in speciale mdf-lak gezet, zodat ik zonodig de plankjes nog even met een doekje kan afnemen.

Morgen gaat het eerste plankje (in pakpapier en folie) onder een verjaardagstaart. En reken maar dat ik het plankje terug wil van mijn schoonzus.  :D

Het zal wel duidelijk zijn: ik ben errug blij met mijn plankjes en mijn lieve schoonpaps!

21

Esther68 schreef:

Heb even gerekend.... Ik denk dat ik een plaat van 244x122 door de helft laat zagen. De ene helft doe ik 30x30=16 plaatjes en de andere helft 24,4x24,4 (of 24x24=makkelijker)=25 plaatjes.

Hou je wel rekening met de zaag'marge' (ships, t juiste woord vergeten even....ouderdom  :cool:)? Kost ongeveer 1 cm.......

Ik heb het laatst ook laten doen; 4 grote platen van ong. 40x60cm en een héle stapel van 40x40cm, 12mm dik. Volgende keer een plaat van 4mm dikte, dan kan ik tot mijn pensionering taart(onder)borden gebruiken  :lol:

22

annick67 schreef:
Esther68 schreef:

Hou je wel rekening met de zaag'marge' (ships, t juiste woord vergeten even....ouderdom  :cool:)? Kost ongeveer 1 cm.......

Ik heb het laatst ook laten doen; 4 grote platen van ong. 40x60cm en een héle stapel van 40x40cm, 12mm dik. Volgende keer een plaat van 4mm dikte, dan kan ik tot mijn pensionering taart(onder)borden gebruiken  :lol:

Ja, idd. Niet aan gedacht  :/ . Zo kende ik een architect die de stootvoegen vergeten was erbij te berekenen. Stond er ergens een muur dwars voor een raam. Geloof je misschien niet, want wie bouwt het dan zo (metselaars bv) maar ik heb het zelf gezien  :lol: . Maar goed, ik zal er rekening mee gaan houden. Bedankt voor de tip  :thumb: .
Enne, 'ouderdom'? Jij bent geboren in '67, denk ik? Ik word morgen 42  :/  :lol: . Mijn man roept al de hele week 'he, jonkie'.Zodat hij vanaf morgen 'he, oudje' kan roepen, denk ik  :lol: . (Hij is zelf van '57......)