26

Re: Zelf vanille essense maken!!

klinkt goed! en daarnaast: echte vanille! ik weet niet 100% zeker hoe het met vanille-extract zit, maar bijvoorbeeld vanille-suiker is niet met echte vanille maar vanilline (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vanilline).

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

27

vanilline zit ook in de vanille vla enzo, was bij de keuringsdienst van waarde laatst. vond ik erg leuk om te zien!

maar ik denk dat ze me voor gek verklaren als ik dat ga doen hier! xD

28

vanille eccense en vanille suiker hebben echt niets met vanille te maken, het is synthetisch en haalt het niet bij echte vanille. Ik kan me dus voorstellen dat je wodka met stokjes 1000 keer lekkerder is. En als je een fles van 0.7 dl maakt heb je volgens mij genoeg voor jaren :lol: . Als je zelf vanille suiker maakt is ook echt veel beter dan die kant en klare zakjes. Gewoon je oude stokjes waar je de merg al hebt uitgeschraapt voor iets anders in een pot met ( poeder) suiker doen en dit een tijdje laten staan.
Je hebt nog wel flesjes met vanille extract dat is  een stuk beter dan de eccense maar ook een heel stuk duurder.

29

Klinkt erg goed, misschien een hele stomme vraag he, maar ik doe zo ongeloofelijk lang met 0,7 liter:S.
Misschien iemand in de buurt van Zoetermeer die de helft met me wil delen (tegen betaling natuurlijk :))

Groetjes Stephanie

30

Steffie90 schreef:

Klinkt erg goed, misschien een hele stomme vraag he, maar ik doe zo ongeloofelijk lang met 0,7 liter:S.
Misschien iemand in de buurt van Zoetermeer die de helft met me wil delen (tegen betaling natuurlijk :))

Groetjes Stephanie

oh, maar je kan het jaaaaren bewaren!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

31

ik heb eigenlijk zo'n klein glazen melkflesje (dat ze al geven bij geboortje), daarin vodka en 2 stokjes vanille. Ik had maar 3 stokjes in voorraad en zag een hele fles vodka niet zitten  :D

Officieel gezien kun je producten niet jaren bewaren. Ik werk zelf oa met chemicalien en daar wordt altijd uitgegaan van 1 jaar na bereiding.

Als je voeding jaren zou kunnen bewaren, dan zou er ook geen tht datum op staan.

Ik denk wel dat de tijd langer zal zijn dan 1 jaar, door het hoge alcoholpercentage. Want daarin krijgen bacterien weinig kans ;)

33

susy schreef:

Als je zelf vanille suiker maakt is ook echt veel beter dan die kant en klare zakjes. Gewoon je oude stokjes waar je de merg al hebt uitgeschraapt voor iets anders in een pot met ( poeder) suiker doen en dit een tijdje laten staan.

Zo doe ik het al jaren, veel lekkerder dan vanille suiker...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

34

Jacquelien1980 schreef:

Officieel gezien kun je producten niet jaren bewaren. Ik werk zelf oa met chemicalien en daar wordt altijd uitgegaan van 1 jaar na bereiding.

Als je voeding jaren zou kunnen bewaren, dan zou er ook geen tht datum op staan.

Ik denk wel dat de tijd langer zal zijn dan 1 jaar, door het hoge alcoholpercentage. Want daarin krijgen bacterien weinig kans ;)

Klopt, maar officieel gezien kunnen heel veel dingen niet die in het echt wel kunnen.  ;)

35

Mijne staat al een half jaar in mijn keukenkastje.
En hoe donkerder hij word hoe lekkerder.
Af en toe doe ik er een scheut wodka bij zodat ik niet mis grijp.
Ik ben nooit een fan van vanillesmaakjes geweest maar deze is heerlijk.

36

Poortje schreef:

Mijne staat al een half jaar in mijn keukenkastje.
En hoe donkerder hij word hoe lekkerder.
Af en toe doe ik er een scheut wodka bij zodat ik niet mis grijp.
Ik ben nooit een fan van vanillesmaakjes geweest maar deze is heerlijk.

Dus de vanillestokjes hoeven er niet echt na een half jaar uitgehaald te worden? Niet dat dan de smaak achteruit gaat of iets dergelijks?

37

hermelien schreef:

Ik gebruik bij het bakken vaak vanille essence.
Voorheen gebruikte ik die flesjes uit de supermarkt.
Nu heb ik een simpele manier gevonden om zelf essense te maken van echte vanille!!
Je gebruikt het op de zelfde manier als die potjes uit de supermarkt alleen is het van echte vanille en het is echt heerlijk.

Je hebt nodig:

1 fles vodka (kan gewoon de goedkoopste)
10/15 stokjes vanille

Snijd de vanille in stukjes en voeg toe aan de vodka.
Elke dag  de fles eventjes schudden.
Na 6 weken is die klaar.
Ik zelf laat het ruim 2 maanden staan want hoe langer die staat hoe lekkerder die word.

Hoop dat jullie er wat aan hebben

Is het een klein flesje vodka of een literfles?

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

38

wat je zelf wilt. De grootte van de vanillestokjes staat er ook niet bij. Ik heb zelf een 0,7 literfles wodka gekocht, daar 100 gram vanillestokjes in gedaan. (En de wodka die er toen niet meer inpastte in een ander flesje gegoten. Die gebruik ik dan weer om mee te kunnen schilderen.)

39

ik geraak niet op de site van mavas.net :(

40

de site is er niet meer. (Domain name for sale) :s Weet niet of ze gestopt zijn of nu een andere naam hebben.

41

waar kopen jullie de vanillestokjes hiervoor?

Het lijkt me een heerlijk alternatief maar de stokjes per stuk kopen is precies toch ook niet alles

42

nou ja, dat deed ik dus op die site die er nu niet meer is..... Als ik weer nodig heb (Over 5 jaar of zo  ;) )dan ga ik maar weer zoeken.
Misschien kan je met google nog wat vinden.

43

0,1 lt heb ik nu 3 maanden laten staan, net door papierenfilter gedaan en ruikt heeeerlijk. Weekend eens even proberen er iets mee te bakken  :Y

44

Volgens mij halen jullie vanille-essence en vanille-extract door elkaar.
van.ess. haal je in die kleine flesjes bij de supermarkt,
van.extr. koop je bij de speciaalzaak, of je kunt het zelf idd heel makkelijk maken.
Ik heb het volgende recept van internet: 200ml flesje wodka, daarin 3 vanillestokjes (opengesneden) in doen, donker wegzetten, elke week schudden, na 6 weken gebruiksklaar. Steeds aan te lengen, evt, nieuwe van.stokjes erbij in.
Van dit extract doe je een theelepeltje (soms 2), bij je beslag.
Ik heb onlangs net een flesje bij de Hanos gekocht en was dolgelukkig met die vondst,maar als het op is ga ik zelf maken.

op deze manier kan je zelf ook een heerlijke koffielikeur maken!
(of een scheutje door je bc of biscuit!!)
neem een halve liter vodka of jonge jenever, 8 eetl. bruine basterdsuiker en een kopje ongemalen (espresso)koffiebonen.
alles bij elkaar in een fles, even flink schudden en dan een week of 3 laten staan voor gebruik.
tussendoor regelmatig even schudden.
voor gebruik zeven.
gr. hansje