1

Onderwerp: blanda schaal niet vol

ik heb de aantallen uit de tabellen van deze site aangehouden maar wanneer ik 400gr. biscuitmix in de blanda schaal van 28cm rond doe zit hij bij lange na niet vol en wordt hij dus ook niet mooi rond. Heeft iemand hier ervaring mee??

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

2

Re: blanda schaal niet vol

Het beslag rijst ook nog (behoorlijk soms) in de oven, logisch?!

Gewoon proberen, anders meer beslag erin. Het is maar net hoe hoog je je biscuit wil hebben.

3

Een blanda vorm moet je voor 3/4e vullen ipv 2/3 (zoals bij een gewone vorm). In de oven rijst het nog en dan zou het uiteindelijk een vol rond biscuit moeten worden.

In een ander topic stond een overzichtje van de inhoud van de blanda vormen. Uitgaan van 3/4e van die inhoud en dan per halve liter inhoud 1 ei aanhouden en daarop de rest van de ingredienten baseren. Althans, dat zou ik proberen.

~ Never waste a good crisis... ~

4

De biscuit is nu klaar en hij zit zeker 9 cm .onder de rand.
Ik ga jullie adviezen even opvolgen misschien dat het lukt.
by the way fijn dat jullie zo snel reageerden...........

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

5

Misschien heb je hier nog wat aan (uit het andere topic dat ik bedoelde)

megan schreef:

In de Blanda-12 doe ik 100 g beslag en dan 8 min 140, 8 min 160 en 8 min 180 graden (hete lucht oven).

Blanda 20 doe ik ruim 400 g mix en dan 3x 15 minuten (140-160-180 gr).

Een Blanda 28 cm heb ik nog nooit gemaakt, maar die is qua inhoud echt een stuk groter... heb even gerekend:
Blanda 12: inhoud = 450 cm3
Blanda 20: inhoud = 2000 cm3
Blanda 28: inhoud = 5750 cm3

Dus de 28 cm is ruim 2,5 keer zo groot als de 20 cm, qua inhoud!
Dus hij zal behoorlijk langer in de oven moeten.

Megan gebruikt dus al 400gr mix voor een 20cm blanda, je zult dus echt meer moeten gebruiken denk ik.  En dan dus ook veel langer bakken.

Veel succes

~ Never waste a good crisis... ~