1

Onderwerp: Dijkje? + Biscuit kleuren?

Ik zie iedereen overal over een dijkje praten, maar waar maken jullie dat dijkje dan van? Botercreme of van de vulling?

En hoe kun je een biscuit kleuren??

Please help!

2

Re: Dijkje? + Biscuit kleuren?

Een dijkje spuit ik met botercreme. Is lang niet altijd nodig hoor. Als je bv. een laagje jam hebt dan blijf ik gewoon iets van de kant af. Bij wat dikkere vullingen gebruik is wel een dijkje.
Biscuit kleuren kun je doen door kleurstof toe te voegen aan je beslag.
Succes!

3

Een dijkje spuit je van botercreme 1:1 zodat de vulling niet uit kan lopen en daarmee je fondant of marspein niet smelt. Zelf deed ik het begin altijd, maar na een aantal taarten vul ik de taarten tot net voor de rand en dan 'plamuur'ik de randen dicht met botercreme tijdens het afsmeren. Het is even uitzoeken wat voor jou het beste werkt.

Het kleuren van biscuit kan gewoon tijdens het mixen, begin met heeeel weinig tot je jouw gewenste kleur hebt.

Hoop dat je er wat aan hebt :)

4

Hej Bedankt!
Maar spuit je die echt met een slagroom spuit? of leg je die gewoon met een mes neer. Ik wil graag een monapuddig vulling gebruiken, moet ik dan een dijkje maken? Ik ben nog best wel een beginner dus  :9 .

5

Voor een monatoetje zou ik zeker een dijkje spuiten, dit kun je doen met spuitmondje nr 12. Als je een monatoetje gebruikt moet je bij de luchtige toetjes absoluut niet het toetje doorroeren want zo roer je het luchtige eruit. Het toetje uit de beker scheppen en zachtjes drukken totdat je de hele laag hebt bedekt.

6

Lees net of het met een slagroomspuit kan. Lijkt me een beetje zwaar persen aangezien botercreme toch wat stugger is om eruit te krijgen dan slagroom ;)  Het prettigst werken is toch met een spuitzak :)

7

Oke nou ben ik het kwijt. Spuitmondje 12? heb je verschillende maten? Is dat een profesioneel iets? Ik heb gewoon een hele simpele slagroom spuit. Een zak met daaraan zon tuutje. Kan dat ook?

8

Je hebt spuitmondjes in verschillende maten en openingen, je gebruikt ze in combinatie met een spuitzak. Volgens mij heeft een standaard spuitzak bij de blokker ook zo'n spuitmondje waarmee je een dijkje kan spuiten

9

Ik spuit een dijkje met een wegwerpzak. De opening kun je dan net zo groot maken als je wil. De spuitzakken van de Blokker hebben idd een spuitmondje erbij maar deze is best wel klein. Dan krijg je een dijkje van een halve cm of zo.

@Siep: wanneer ik mijn bc 1:1 heb gemaakt leg ik deze altijd eerst in de koelkast (al in de spuitzak gedaan) omdat deze dan te zacht is om mee te werken. Bij mij niet echt stug dus  ;)

10

Esther68 schreef:

Ik spuit een dijkje met een wegwerpzak. De opening kun je dan net zo groot maken als je wil. De spuitzakken van de Blokker hebben idd een spuitmondje erbij maar deze is best wel klein. Dan krijg je een dijkje van een halve cm of zo.

@Siep: wanneer ik mijn bc 1:1 heb gemaakt leg ik deze altijd eerst in de koelkast (al in de spuitzak gedaan) omdat deze dan te zacht is om mee te werken. Bij mij niet echt stug dus  ;)

Ik bedoelde ook de slagroomspuit (zo'n plastic ding die je in moet duwen), kan me voorstellen dat je flink moet duwen ;)

11 Laatst bewerkt door Jolindi (06-11-2010 12:44)

Voor de ver gevorderde taartenbakster is het spuiten van een dijkje waarschijnlijk niet meer nodig omdat zij ervaren genoeg zijn om de taart tijdens het afsmeren dicht te plamuren.
Ik heb dit ook wel eens geprobeerd maar dan merk ik dat de uiteinden van de taart lager zijn dan het gedeelte waar de vulling zit en de taart wat bol wordt bovenop. Misschien komt dit door mijn onervarenheid maar voor mij is dus een dijkje van botercreme lekkerder werken.

Ik gebruik voor het spuiten van de botercreme altijd een hele handige spuitbol van een bekend merk.. dat merk dat altijd handig bewaarbakjes heeft (voor het geval ik geen merken mag noemen??). Met die bol spuit je zonder veel kracht te hoeven gebruiken heel makkelijk de bc op de taart.

Succes ermee. We zien jouw resultaat tegemoet!

Taart!! Leuk om te maken maar nog leuker om op te eten!! :):)

12

Heb net bij marskramer een spuitding gekocht, waar je dan de botercreme in kan doen en dan op een knop moet drukken en dan komt het er onder uit. Ga het straks testen..

Laat wel weten hoe het is gelukt.