1

Onderwerp: Chocolade smelten

Vorig weekend wou ik chocolade spookjes maken op een stokje.. ik had het ooit al gemaakt, dus ik weet dat het kan.  Enige probleem deze keer: ik kreeg mijn chocolade niet gesmolten. (het gaat hier om witte chocolade)

Ik heb alles geprobeerd:
Au bain marie (in een waterbad) in een kom, in een wokpannetje, op een hoog vuurtje, op een laag vuur, in de oven, in de microgolfoven...
MET melk, met room, zonder melk, zonder room.

Ik heb eerst chocoladedruppels gebruikt van Callebaut (zo een zak van 1 kg smeltchocolade) en nadien heb ik het geprobeerd met een gewone reep chocolade..

Eerst en vooral wouden de chocoladestukken niet smelten (duurde ontzettend lang, werden eerder vettig), uiteindelijk werd het een gelig mengsel vol stukjes nog, ofwel werd het een dikke brij die je eerder zou beginnen kneden ipv uitgieten..

Iemand een idee wat er hier misgaat?

2

Re: Chocolade smelten

klinkt als veel te warm....

3

te warm, meer callets erbij doen dan wordt het vloeibaarder,maar dan wel van de warmtebron afhalen. witte choco moet ca 29 graden zijn.

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

4

Witte chocolade reep in brokjes hakken (of callets gebruiken) in een ovenschaaltje in de magnetron (nooit in een oven!), op 400 watt. (het moet een schaaltje zijn wat heet wordt, dus glas of aardewerk) Timer op 2 minuten zetten, en elke 30 seconden even eruit halen en doorroeren. Zodra een gedeelte van de chocolade goed vloeibaar is (nog niet alles), het schaaltje eruit halen en goed doorroeren totdat alles gesmolten is. Zonodig nog een beetje koude chocolade toevoegen en roeren tot het gesmolten is. Zo gaat het hier altijd goed.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

ja maar wanneer de chocolade gewoon niet smelt denk ik dan dat het toch warmer moet.. en in een waterbad kan het toch niet echt overdreven warm worden??  ik snap het niet..

Kan het eraan liggen dat de chocolade een paar maanden overtijd was?

6

misschien per ongeluk water bij gekomen? dan gaat het namelijk ook helemaal mis!

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

7

Ik had laatst precies hetzelfde. In de magnetron of au bain marie, maakte niet uit. Toen heb ik ergens gelezen dat je er olie bij moet doen. Dat werkte wel, maar vond ik eigenlijk niet zo lekker  :nooo
Heb verder dus geen oplossing, maar ik lees even mee verder.

8

Ik smelt altijd mijn chocola in een kommetje in de magnetron. Iedere keer kort (30 sec) aan en dan roeren, weer aan, roeren etc totdat het bijna allemaal gesmolten is, daarna net zo lang roeren tot het mooi glad is. Als het goed is moet je dan de chocola aan je lip kunnen houden zonder dat het te heet is.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

9

Water is nogal snel warm en boven de 50 is echt te heet

10

Kadohke schreef:

Ik smelt altijd mijn chocola in een kommetje in de magnetron. Iedere keer kort (30 sec) aan en dan roeren, weer aan, roeren etc totdat het bijna allemaal gesmolten is, daarna net zo lang roeren tot het mooi glad is. Als het goed is moet je dan de chocola aan je lip kunnen houden zonder dat het te heet is.

hahahaha...zie net dat Glamour al exact hetzelfde had getypt :lol:

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

11

ik snap het ook echt niet, want ik heb het nog al gedaan zonder problemen... en nu lukt het gewoon niet meer.
Zou niet weten wat ik anders doe nu..