Hoi Liselotte,
Ik gebruik altijd het onderstaande recept (gekregen op de bakcursus van NCV. Zie dat jij al erg ervaren bent, heb jij ervaring met dit recept. Ik merk met mijn recept namelijk helemaal niets van droogheid, is hoogstens wat compacter. Bij ons snoept iedereen er van, alleen mijn jongste (2 jaar) is coeliakie patient. Daarom ben ik nu enthousiast aan het bakken. Op mijn "website" staan mijn creaties tot nu toe.
Ben benieuwd naar jou mening en tips!
200 gram boter of margarine (ik gebruik roomboter)
200 gram fijne kristalsuiker
2 zakjes vanillesuiker
4 eieren
125 gram rijstmeel (te koop bij de toko)
75 gram ketanrijstmeel (ook wel genoemd kleefrijstmeel, eveneens te koop bij de toko)
2 theelepels bakpoeder
Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn, zet ze dus ruim van te voren klaar.
Verwarm de oven voor op 160 C.
Vet de bakvorm in en bestuif deze eventueel met een beetje rijstmeel.
Klop het overtollige meel goed uit de vorm.
Mix de boter en suiker tot het bijna wit van kleur is.
Voeg de eieren één voor één toe. Klop ieder ei eerst er goed door voor het volgende wordt toegevoegd.
Mix dan nog ca. 10 minuten op de hoogste stand.
Roer de meelsoorten (en het bakpoeder) goed door elkaar en spatel het dan luchtig door de massa, dus NIET meer mixen!
Bak de cake in het midden van de oven in ca. 1 uur goudbruin.
Een satéprikker moet schoon uit de cake komen als je erin prikt.
Open de oven niet tussendoor maar pas aan het einde van de baktijd anders zakt hij in!
Je kunt het beslag ook in een muffinvorm bakken voor kleine cakejes; bak ze dan ongeveer 30 minuten. Neem voor ca. 10 cakejes de helft van alle ingrediënten.
Groet,
Saskia
Mijn ervaring is dat de cake (veel) langer nodig heeft om gaar te worden. Afhankelijk van de grootte van de vorm 1,5 tot 2 uur. Ik gebruik de intensieve warmte functie van de oven.
Bovenstaande hoeveelheid is voor een gewone cakevorm, tulband, 20 cm taartvorm of bol (ikea).
Voor een vorm van 24 cm vermenigvuldig ik de hoeveelheid met 1,5. Voor een 28cm vorm alles x2.
al mijn taarten en cupcakes zijn glutenvrij. kijk ook eens op mijn website naar mijn creaties