1

Onderwerp: Marsepein of rolfondant...HELP

Ik maak al een hele tijd taarten maar word inmiddels helemaal gek van de rolfondant.  :mad: Ik gebruikte altijd M&B, op zich niets mis mee maar ik heb het idee dat hoe donkerder de kleur, hoe sneller hij scheurt. Nu heb ik vanochtend eens funcakes gebruikt. Nog rampzaliger.  :grr:  :grr: Gelukkig is deze taart voor het feestje van mijn dochtertje en niet voor een klant. Ik kan dus naar hartelust gaan beplakken, wat eigenlijk niet de bedoeling was.
Ik ben nu sterk aan het overwegen om eens marsepein te gaan proberen, maar dat heb ik dus echt nog nooit gebruikt. Weet iemand of ik op de marsepein geboetseerde dingen kan zetten van rolfondant? Of heeft iemand de gouden tip wat het bekleden met rolfondant betreft. Ik las hier op het forum dat funcakes 4:1 gebruikt wordt. Wat wordt hiermee bedoeld?

2

Re: Marsepein of rolfondant...HELP

Tja er zijn ook genoeg mensen die lopen te schelden op marsepein :/

Maar als je fondant donkerder is betekend dat dat je meer kleurstof hebt gebruikt. Hier wordt het fondant zachter van. Als ik felle of donkere kleuren moet hebben dan kleur ik een paar dagen van te voren. Dan kan het nog even liggen.
Mocht dat niet genoeg effect hebben dan laat ik de zak fondant nog even een poosje open liggen zodat het iets uitdroogt, daarna wel weer even goed doorkeden.
Of ik kneed er extra poedersuiker doorheen. Dit alles maakt het fondant wat droger.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Re: Marsepein of rolfondant...HELP

Ottolien,

Bedankt voor je reactie! Maar ik koop altijd gekleurde fondant. Was ook al aan het denken om zelf MMF te kleuren. Die is vaak wat zachter, ik heb het idee dat de fondant scheurt omdat hij te droog is. Dus de poedersuiker al eens vervangen door crisco maar ook dat helpt niet.