Mooi taartje! Heel verzorgd en duidelijk voldaan aan de vraag "auto's/cars".
En klantwaardigheid wordt bepaald door de klant, dus wat zei jouw "klant"? En vonden ze' em lekker?
Het uitrekenen van de prijs voor een taart is niet zo moeilijk als je denkt. Het kan wel zijn dat de uitkomst je niet bevalt omdat je denkt dat jouw "klanten" dat bedrag niet willen betalen... Maar hier komen de vuistregels:
1) Neem de materiaalkosten - eerlijk zijn en ook verzendkosten die je hebt betaald erbij rekenen, verpakkingskosten ed. Bijvoorbeeld:
Mix Euro 2,20
Eieren 0,60
Melk 0,20
Vulling 2,45
Boter 0,90
BSP 0,70
(450gr in Botercreme, 50gr verspilling = 500gr. Zak Bakkersuikerpoeder is 5.000gr en kost Euro 7,00)
Fondant 2,50 (zelfde rekensom weer als hierboven)
Karton 1,10
Doos 1,00
Lint 0,25
------
Totaal 11,90
2) Neem % van de kosten van al je tools. Ze slijten en moeten over een poosje vervangen worden, daar reserveer je per taart dus geld voor. Bijvoorbeeld:
Voor tools in totaal (geschat) betaald Euro 300. Je bakt 2 taarten per week dus zo'n 100 per jaar dat is dan 3%. In dit voorbeeld wordt het dan 1 Euro.
Totaal taartmateriaal + totaal tools => Euro 11,90 + Euro 1,00 = Euro 12,90.
3) Neem de kosten voor opslag - als je een kamer huurt is dat gemakkelijk, anders neem je (10% van de kosten van de woning) gedeeld door aantal taarten per jaar. Schatting mag ook, bijvoorbeeld Euro 2,= om mee te beginnen.
Totaal taartmateriaal + Totaal tools + Totaal opslag = Euro 11,90 + Euro 1,00 + Euro 2,00 = Euro 14,90.
4) Neem het bruto minimum uurloon en vermenigvuldig dit met het aantal uren dat je bezig bent geweest. Dit is wel lastig omdat je ook wat gewetensvragen voor jezelf moet beantwoorden zoals "Belast ik aan mijn klant de tijd die ik gebruikt heb om de taart te bedenken?", "Belast ik de tijd die ik nodig had om mijn keuken schoon te maken?" etc.
Op dit moment is het minimumloon voor 23 jaar en ouder Euro 9,08 per uur als je 36 uren per week werkt (bron: http://www.st-ab.nl/normwml.htm). Stel je begint je uren te tellen als alle materialen op het aanrecht staan en je bent 3 uren bezig, dan wordt het (3x9,08) dus Euro 27,24.
Dat tellen we weer op...
Totaal taartmateriaal + Totaal tools + Totaal opslag + Totaal Uurloon = Euro 11,90 + Euro 1,00 + Euro 2,00 + Euro 27,24 = Euro 42,14.
5) Als laatste doe je er verstandig aan om een reserverinkje op te nemen voor cursussen en trainingen. Dat kan je geheel berekenen maar een schatting werkt ook prima. In dit voorbeeld zou je waarschijnlijk kiezen voor Euro 2,86 omdat dan de totaalprijs voor je taart Euro 45,= wordt.
In het voorbeeld kost de taart dus Euro 45,=. Niet goedkoop maar wel redelijk realistisch. Wat niet realistisch is, is het denkpatroon van klanten die vaak in het begin ook je familie of vrienden zijn. Zij verwachten dat jouw taart goedkoper is dan een Hema-taart. De Hema kan door de enorme hoeveelheden scherp aanbieden en jij (nog) niet 
Heb je echter een btw nr dan krijg je alle betaalde btw van de materialen enzo van de belastingdienst terug. Wel moet je dan 6% btw aan je klant extra berekenen. Dat draag je af aan de belastingdienst.
Uiteraard is dit voorbeeld niet uitputtend. Kosten zoals een auto, pensioen en ziektekostenverzekering of accountantskosten, bank- of kvk-kosten of verzekeringen zijn niet meegenomen. Dit valt ook allemaal redelijk eenvoudig te berekenen maar gaat hier voor het Forum wat ver. Dan zouden we ook een businessplan aan het maken zijn en dat kan je zelf mbv bijvoorbeeld je bank of de kvk.
Denk goed na of je echt taarten wilt verkopen of dat je een dure hobby betaalbaar wilt maken door alleen materiaalkosten vragen zoals je nu hebt gedaan. Bij het voeren van een bedrijf, hoe klein ook komt behoorlijk wat administratie, regels en plichten kijken. Niet erg, zelf vind ik dat heel erg leuk maar je moet er wel voor kiezen anders kom je later in de problemen.
Hoop je zo wat op weg te hebben geholpen.
Met zoete groet! Akire