1

Onderwerp: FEEDBACK Mijn allereerste opdracht

zooooooow spannend, mijn allereerste opdracht! gelukkig weten ze dat ik nog maar 4 taartjes heb gemaakt en hij dus niet perfect zal zijn. en ik heb ook nog nooit geboetseerd. de vraag was, chocolade en cars en/of auto's. ik vind zelf mijn taarten totaal nog niet "klant" waardig en heb alleen mijn materiaalkosten gevraagd.

vinden jullie dat ik hier de "hobby"prijs van 1,50 p.p. voor kan vragen? ik vind het zelf (zoals meerdere hier) nog erg moeilijk om berekenen wat mijn taart waard is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-J3OP7HIP-D.jpg

N-Joy Cakes

2

Re: FEEDBACK Mijn allereerste opdracht

Mooie taart! Ik vind hem zeker wel klantwaardig! Hij is prachtig. Het jongentje was er vast erg blij mee!
Tja, over de prijs kan ik je niet adviseren.

3

Hoi,
Ik vind je taart erg mooi hoor!
Ik ben zelf ook nog een beginner. Ik heb inmiddels 2x een taart gebakken voor bekenden. as. zaterdag de derde.
Ik vraag ook ongeveer 1,50 per persoon. Dat is voor een beginner een mooie prijs hoor. Dan heb jij de kosten er prima uit en hou je er zelfs nog iets aan over.
ik heb voor mijzelf in excel een berekening gemaakt, waar ik alle ingrediënten invul. Dan rolt er zo de kostprijs uit. Zo weet ik voor mijzelf wat ik aan overhoud. (voor mijn taartpotje)

Groetjes Gerien

4

Je hebt het keurig gedaan hoor! Je auto mag ietsje groter de volgende keer ;)  Dan is hij iets meer in verhouding met de taart, maar je afwerking is heeeeeeel netjes!

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

5

Mooi taartje! Heel verzorgd en duidelijk voldaan aan de vraag "auto's/cars".

En klantwaardigheid wordt bepaald door de klant, dus wat zei jouw "klant"? En vonden ze' em lekker?

Het uitrekenen van de prijs voor een taart is niet zo moeilijk als je denkt. Het kan wel zijn dat de uitkomst je niet bevalt omdat je denkt dat jouw "klanten" dat bedrag niet willen betalen... Maar hier komen de vuistregels:

1) Neem de materiaalkosten - eerlijk zijn en ook verzendkosten die je hebt betaald erbij rekenen, verpakkingskosten ed. Bijvoorbeeld:

Mix Euro 2,20
Eieren    0,60
Melk       0,20
Vulling    2,45
Boter      0,90
BSP        0,70 
(450gr in Botercreme, 50gr verspilling = 500gr. Zak Bakkersuikerpoeder is 5.000gr en kost Euro 7,00)
Fondant  2,50 (zelfde rekensom weer als hierboven)
Karton    1,10
Doos       1,00
Lint         0,25
              ------
Totaal    11,90

2) Neem % van de kosten van al je tools. Ze slijten en moeten over een poosje vervangen worden, daar reserveer je per taart dus geld voor. Bijvoorbeeld:

Voor tools in totaal (geschat) betaald Euro 300. Je bakt 2 taarten per week dus zo'n 100 per jaar dat is dan 3%. In dit voorbeeld wordt het dan 1 Euro.

Totaal taartmateriaal + totaal tools => Euro 11,90 + Euro 1,00 = Euro 12,90.

3) Neem de kosten voor opslag - als je een kamer huurt is dat gemakkelijk, anders neem je (10% van de kosten van de woning) gedeeld door aantal taarten per jaar. Schatting mag ook, bijvoorbeeld Euro 2,= om mee te beginnen.

Totaal taartmateriaal + Totaal tools + Totaal opslag = Euro 11,90 + Euro 1,00 + Euro 2,00 = Euro 14,90.

4) Neem het bruto minimum uurloon en vermenigvuldig dit met het aantal uren dat je bezig bent geweest. Dit is wel lastig omdat je ook wat gewetensvragen voor jezelf moet beantwoorden zoals "Belast ik aan mijn klant de tijd die ik gebruikt heb om de taart te bedenken?", "Belast ik de tijd die ik nodig had om mijn keuken schoon te maken?" etc.

Op dit moment is het minimumloon voor 23 jaar en ouder Euro 9,08 per uur als je 36 uren per week werkt (bron: http://www.st-ab.nl/normwml.htm). Stel je begint je uren te tellen als alle materialen op het aanrecht staan en je bent 3 uren bezig, dan wordt het (3x9,08) dus Euro 27,24.

Dat tellen we weer op...

Totaal taartmateriaal + Totaal tools + Totaal opslag + Totaal Uurloon = Euro 11,90 + Euro 1,00 + Euro 2,00 + Euro 27,24 = Euro 42,14.

5) Als laatste doe je er verstandig aan om een reserverinkje op te nemen voor cursussen en trainingen. Dat kan je geheel berekenen maar een schatting werkt ook prima. In dit voorbeeld zou je waarschijnlijk kiezen voor Euro 2,86 omdat dan de totaalprijs voor je taart Euro 45,= wordt.

In het voorbeeld kost de taart dus Euro 45,=. Niet goedkoop maar wel redelijk realistisch. Wat niet realistisch is, is het denkpatroon van klanten die vaak in het begin ook je familie of vrienden zijn. Zij verwachten dat jouw taart goedkoper is dan een Hema-taart. De Hema kan door de enorme hoeveelheden scherp aanbieden en jij (nog) niet ;-)

Heb je echter een btw nr dan krijg je alle betaalde btw van de materialen enzo van de belastingdienst terug. Wel moet je dan 6% btw aan je klant extra berekenen. Dat draag je af aan de belastingdienst.

Uiteraard is dit voorbeeld niet uitputtend. Kosten zoals een auto, pensioen en ziektekostenverzekering of accountantskosten, bank- of kvk-kosten of verzekeringen zijn niet meegenomen. Dit valt ook allemaal redelijk eenvoudig te berekenen maar gaat hier voor het Forum wat ver. Dan zouden we ook een businessplan aan het maken zijn en dat kan je zelf mbv bijvoorbeeld je bank of de kvk.

Denk goed na of je echt taarten wilt verkopen of dat je een dure hobby betaalbaar wilt maken door alleen materiaalkosten vragen zoals je nu hebt gedaan. Bij het voeren van een bedrijf, hoe klein ook komt behoorlijk wat administratie, regels en plichten kijken. Niet erg, zelf vind ik dat heel erg leuk maar je moet er wel voor kiezen anders kom je later in de problemen.

Hoop je zo wat op weg te hebben geholpen.

Met zoete groet! Akire

6

Akire schreef:

Mooi taartje! Heel verzorgd en duidelijk voldaan aan de vraag "auto's/cars".

En klantwaardigheid wordt bepaald door de klant, dus wat zei jouw "klant"? En vonden ze' em lekker?

Het uitrekenen van de prijs voor een taart is niet zo moeilijk als je denkt. Het kan wel zijn dat de uitkomst je niet bevalt omdat je denkt dat jouw "klanten" dat bedrag niet willen betalen... Maar hier komen de vuistregels:

1) Neem de materiaalkosten - eerlijk zijn en ook verzendkosten die je hebt betaald erbij rekenen, verpakkingskosten ed. Bijvoorbeeld:

Mix Euro 2,20
Eieren    0,60
Melk       0,20
Vulling    2,45
Boter      0,90
BSP        0,70 
(450gr in Botercreme, 50gr verspilling = 500gr. Zak Bakkersuikerpoeder is 5.000gr en kost Euro 7,00)
Fondant  2,50 (zelfde rekensom weer als hierboven)
Karton    1,10
Doos       1,00
Lint         0,25
              ------
Totaal    11,90

2) Neem % van de kosten van al je tools. Ze slijten en moeten over een poosje vervangen worden, daar reserveer je per taart dus geld voor. Bijvoorbeeld:

Voor tools in totaal (geschat) betaald Euro 300. Je bakt 2 taarten per week dus zo'n 100 per jaar dat is dan 3%. In dit voorbeeld wordt het dan 1 Euro.

Totaal taartmateriaal + totaal tools => Euro 11,90 + Euro 1,00 = Euro 12,90.

3) Neem de kosten voor opslag - als je een kamer huurt is dat gemakkelijk, anders neem je (10% van de kosten van de woning) gedeeld door aantal taarten per jaar. Schatting mag ook, bijvoorbeeld Euro 2,= om mee te beginnen.

Totaal taartmateriaal + Totaal tools + Totaal opslag = Euro 11,90 + Euro 1,00 + Euro 2,00 = Euro 14,90.

4) Neem het bruto minimum uurloon en vermenigvuldig dit met het aantal uren dat je bezig bent geweest. Dit is wel lastig omdat je ook wat gewetensvragen voor jezelf moet beantwoorden zoals "Belast ik aan mijn klant de tijd die ik gebruikt heb om de taart te bedenken?", "Belast ik de tijd die ik nodig had om mijn keuken schoon te maken?" etc.

Op dit moment is het minimumloon voor 23 jaar en ouder Euro 9,08 per uur als je 36 uren per week werkt (bron: http://www.st-ab.nl/normwml.htm). Stel je begint je uren te tellen als alle materialen op het aanrecht staan en je bent 3 uren bezig, dan wordt het (3x9,08) dus Euro 27,24.

Dat tellen we weer op...

Totaal taartmateriaal + Totaal tools + Totaal opslag + Totaal Uurloon = Euro 11,90 + Euro 1,00 + Euro 2,00 + Euro 27,24 = Euro 42,14.

5) Als laatste doe je er verstandig aan om een reserverinkje op te nemen voor cursussen en trainingen. Dat kan je geheel berekenen maar een schatting werkt ook prima. In dit voorbeeld zou je waarschijnlijk kiezen voor Euro 2,86 omdat dan de totaalprijs voor je taart Euro 45,= wordt.

In het voorbeeld kost de taart dus Euro 45,=. Niet goedkoop maar wel redelijk realistisch. Wat niet realistisch is, is het denkpatroon van klanten die vaak in het begin ook je familie of vrienden zijn. Zij verwachten dat jouw taart goedkoper is dan een Hema-taart. De Hema kan door de enorme hoeveelheden scherp aanbieden en jij (nog) niet ;-)

Heb je echter een btw nr dan krijg je alle betaalde btw van de materialen enzo van de belastingdienst terug. Wel moet je dan 6% btw aan je klant extra berekenen. Dat draag je af aan de belastingdienst.

Uiteraard is dit voorbeeld niet uitputtend. Kosten zoals een auto, pensioen en ziektekostenverzekering of accountantskosten, bank- of kvk-kosten of verzekeringen zijn niet meegenomen. Dit valt ook allemaal redelijk eenvoudig te berekenen maar gaat hier voor het Forum wat ver. Dan zouden we ook een businessplan aan het maken zijn en dat kan je zelf mbv bijvoorbeeld je bank of de kvk.

Denk goed na of je echt taarten wilt verkopen of dat je een dure hobby betaalbaar wilt maken door alleen materiaalkosten vragen zoals je nu hebt gedaan. Bij het voeren van een bedrijf, hoe klein ook komt behoorlijk wat administratie, regels en plichten kijken. Niet erg, zelf vind ik dat heel erg leuk maar je moet er wel voor kiezen anders kom je later in de problemen.

Hoop je zo wat op weg te hebben geholpen.

thnx! ik vind je uitleg erg fijn.
het is nu nog maar mijn 5e taartje (ik taart pas sinds 30 sept) en dus ook nog hobby, ik wil de komende 2 maanden nog even aankijken of de aanvragen door aantrekken zo ja, ga ik mij ook inschrijven. administratie en accountantskosten heb ik niet omdat ik dit zelf doe. het zijn meer die 'extra"kosten waarvan ik mij afvraag hoe andere hobby baksters dit doorbelasten aan de klanten. ik heb voor mezelf al een excel overzicht gemaakt en dan kom ik idd op ong 15,-. het gaat mij er ook om of mijn taarten al "klant" waardig zijn. ook ik ben zoals volgens mij velen hier nogal een perfectionist en zie altijd verbeter puntjes die de klant waarschijnlijk niet eens ziet.

N-Joy Cakes

7

Goed dat je al wat rekenwerk hebt gedaan.

Mijn advies blijft (indringend!) maak een businessplan. Bij de kvk en jouw bank liggen templates die je helpen. Het voeren van de administratie lijkt een kleinigheid maar besef dat je naast OB, ook te maken hebt met LB, VPB en IB aangiftes. Eveneens dient elke onderneming, hoe klein ook zijn jaarrekeningen- en balansen te deponeren bij de kvk. Voor dit soort zaken heb je toch al snel een boekhouder of accountant nodig... Het neemt nogal wat tijd - die je misschien liever inzet om te bakken ;-) - en vergt zeker kennis en vaardigheden. Maar misschien onderschat ik je, dan daarvoor excuses.

Mijn boodschap is: blijf heel realistisch en ga ervoor!

Laat nog'es weten of het een beetje lukt.

Met zoete groet! Akire

8

Akire schreef:

Goed dat je al wat rekenwerk hebt gedaan.

Mijn advies blijft (indringend!) maak een businessplan. Bij de kvk en jouw bank liggen templates die je helpen. Het voeren van de administratie lijkt een kleinigheid maar besef dat je naast OB, ook te maken hebt met LB, VPB en IB aangiftes. Eveneens dient elke onderneming, hoe klein ook zijn jaarrekeningen- en balansen te deponeren bij de kvk. Voor dit soort zaken heb je toch al snel een boekhouder of accountant nodig... Het neemt nogal wat tijd - die je misschien liever inzet om te bakken ;-) - en vergt zeker kennis en vaardigheden. Maar misschien onderschat ik je, dan daarvoor excuses.

Mijn boodschap is: blijf heel realistisch en ga ervoor!

Laat nog'es weten of het een beetje lukt.

VPB en LB heb ik (nog) niks mee te maken. ik ben zelf werkzaam als assistent accountant dus deze zaken regel ik wel tijdens kantoor uren ;-)

maar ik ben nogal onzeker zoals ik al aangaf over het feit of mijn taarten al klantwaardig zijn en de bestellingen blijven komen komende 2 maanden. mijn uren zijn ook nog een struikelblok omdat ik er na nog maar 5 taartjes veel langer mee bezig ben dan de ervaren baksters. de businessplannen liggen hier al klaar dus ook dit is zo geregeld. het enige waar ik nog niet uit ben is dus de branche waarin ik mij in moet schrijven en de extra kosten inzake HACCP/VWA. verder regelingen inzake afschrijvingen/telefoonkosten etc komt allemaal wel goed  :Y

ik vind het heel fijn dat ik al deze reacties en adviezen krijg want al met al speelt onzekerheid ook een grote rol

N-Joy Cakes

9

Goh, assistent account - tja dan heb ik het een en ander wel te veel in Jip&Janneke-taal zitten uitleggen. Maar ja, ik probeer altijd mijn teksten zo te schrijven dat ook de niet ingewijden het kunnen lezen  :Y

Over onzekerheid... dat goed. Alleen teveel of onterechte onzekerheid moet je zien te lozen. Onzekerheid maakt dat je stilstaat bij risico's en dat maakt dat je op voorhand jezelf weerbaar maakt. Ikzelf heb veel projectmanagers-DNA en werk (ook prive!) vanuit het risicomanagement-principe. Bij elke onderneming sta ik kort stil bij "Wat is het ergste dat mij zou kunnen overkomen?" en als het antwoord hierop leefbaar is dan ga ik ervoor!

Voor jou geldt bijvoorbeeld
1) "Wat als een klant niet tevreden is met het resultaat van mijn bakkunsten?" - Een antwoord zou kunnen zijn "Dan geef ik het geld terug maar beding wel een herkansing want ik geloof in mijn kunnen!". Het ergste is dan dat je een gratis taart hebt gemaakt, en een tikkie verdrietig bent maar je hebt wel je klantbinding nog steeds en een tweede kans.

2) "Wat als de opdrachten niet meer komen?" - Een antwoord zou kunnen zijn "Dan gebruik ik die periode om reclame te maken voor mezelf" of "Dan is die periode uitermate geschikt om een cursus te volgen."

3) "Wat als ik nooit tevreden wordt over mijn eindproducten?", zou een antwoord kunnen opleveren als "Dan moet ik toch echt accepteren dat ik een perfectionist ben en dat hoort bij mij."

Een heel andere aanpak is "Coaching". Je zou een Forumlid die al verder is in het proces als jij kunnen vragen of hij/zij jouw coach wil zijn. Deze coach kan jou dan gaande het proces begeleiden en jij leert omgaan met de obstakels die je mogelijk tegenkomt of alleen maar in je hoofd hebt.

Mogelijkheden genoeg.... GA ERVOOR!

Just my 2 cents.

Met zoete groet! Akire

10

Akire schreef:

Goh, assistent account - tja dan heb ik het een en ander wel te veel in Jip&Janneke-taal zitten uitleggen. Maar ja, ik probeer altijd mijn teksten zo te schrijven dat ook de niet ingewijden het kunnen lezen  :Y

Over onzekerheid... dat goed. Alleen teveel of onterechte onzekerheid moet je zien te lozen. Onzekerheid maakt dat je stilstaat bij risico's en dat maakt dat je op voorhand jezelf weerbaar maakt. Ikzelf heb veel projectmanagers-DNA en werk (ook prive!) vanuit het risicomanagement-principe. Bij elke onderneming sta ik kort stil bij "Wat is het ergste dat mij zou kunnen overkomen?" en als het antwoord hierop leefbaar is dan ga ik ervoor!

Voor jou geldt bijvoorbeeld
1) "Wat als een klant niet tevreden is met het resultaat van mijn bakkunsten?" - Een antwoord zou kunnen zijn "Dan geef ik het geld terug maar beding wel een herkansing want ik geloof in mijn kunnen!". Het ergste is dan dat je een gratis taart hebt gemaakt, en een tikkie verdrietig bent maar je hebt wel je klantbinding nog steeds en een tweede kans.

2) "Wat als de opdrachten niet meer komen?" - Een antwoord zou kunnen zijn "Dan gebruik ik die periode om reclame te maken voor mezelf" of "Dan is die periode uitermate geschikt om een cursus te volgen."

3) "Wat als ik nooit tevreden wordt over mijn eindproducten?", zou een antwoord kunnen opleveren als "Dan moet ik toch echt accepteren dat ik een perfectionist ben en dat hoort bij mij."

Een heel andere aanpak is "Coaching". Je zou een Forumlid die al verder is in het proces als jij kunnen vragen of hij/zij jouw coach wil zijn. Deze coach kan jou dan gaande het proces begeleiden en jij leert omgaan met de obstakels die je mogelijk tegenkomt of alleen maar in je hoofd hebt.

Mogelijkheden genoeg.... GA ERVOOR!

Just my 2 cents.

je hebt helemaal gelijk. en aangezien ik het vanuit huis doe , zijn er natuurlijk vrij weinig risico's. ik zorg wel dat ik binnen de kleine ondernemingsregeling blijf vallen natuurlijk :D

het enige waar ik mee blijf zitten, misschien dat je mij hierin kan adviseren zijn de kosten zodra je als banketbakster sta ingeschreven want cursussen hoef ik nu helemaal nog niet aan te denken. ik weet dat je verplicht ben een apart oven, koelkast/vriezer aan te schaffen (dat is al aanwezig) er komt zelfs een aparte ruimte voor mijn taartjes. nu heb ik klanten in de horeca maar ik dacht dat de regels daarvoor anders zijn dan voor mij met mijn 4 taartjes per maand.

N-Joy Cakes

11

Simpel. Ga langs bij KvK. Vertel daar welk soort onderneming je denkt te gaan starten en laat je de verschillende mogelijkheden qua inschrijving uitleggen. Bij kvk weten ze ook exact bij welke inschrijving welke branchevereniging hoort en waar je dan moet aankloppen om de geldende voorwaarden te vragen zoals... wel of niet een type afzuiging, wel of niet inloopkoeling. Maar ook veel vragen over vergunningen kunnen zij beantwoorden.

Suc6!

Met zoete groet! Akire

12

NiQ, ik vind je taart ZEKER klantwaardig!!!
mooi strak, mooi geboetseerd.
1e keer boetseren? nou dat wordt nog wat met jou :P  top hoor! alleen het geblokte randje zou iets strakker kunnen, maar dat is ook verschrikkelijk lastig.

ik ben ook nog een beginnend bakster. en ik gebruik altijd het excel-sheetje. ik vind het echt een fantastisch overzicht.
ik bereken wat ik kwijt ben aan materiaalkosten.

Als ik gewoon een standaard 20cm rond taartje maak dan kom ik op een berekening van net geen 10 euro aan materiaalkst.
ik ben er alleen nog niet uit wat ik aan fondant moet rekenen.
ik reken nu ong 700 gr per 20cm taart.
is dat te veel?

Groetjes, Franka

13

Fibi schreef:

NiQ, ik vind je taart ZEKER klantwaardig!!!
mooi strak, mooi geboetseerd.
1e keer boetseren? nou dat wordt nog wat met jou :P  top hoor! alleen het geblokte randje zou iets strakker kunnen, maar dat is ook verschrikkelijk lastig.

ik ben ook nog een beginnend bakster. en ik gebruik altijd het excel-sheetje. ik vind het echt een fantastisch overzicht.
ik bereken wat ik kwijt ben aan materiaalkosten.

Als ik gewoon een standaard 20cm rond taartje maak dan kom ik op een berekening van net geen 10 euro aan materiaalkst.
ik ben er alleen nog niet uit wat ik aan fondant moet rekenen.
ik reken nu ong 700 gr per 20cm taart.
is dat te veel?

dit is een 28 cm, en ik gebruik het schema van deze site voor het berekenen van mijn materialen en marsepein (ik hou wel altijd over) voor deze taart is ong totaal 700 gr marsepein gebruikt. het geblokte randje moest ik met de handuitsnijden bij gebrek aan rechte uitstekers (heb al mijn uitstekers en spullen uit de keukenkastjes getrokken om te kijken of er maar ergens een recht stukje aan zat om te gebruiken hahaha) dat excelletje heb ik nu ook gedownload en daarin al mijn vormen en hoeveel spullen die ik daarvoor nodig heb verwerkt. ik moet nu alleen nog het overzicht wat uit gaan breiden met de andere kosten zoals toegevoegde nutella en kosten aan materialen etc. maar dat komt in de loop van deze maand wel.

N-Joy Cakes

14

Akire schreef:

Simpel. Ga langs bij KvK. Vertel daar welk soort onderneming je denkt te gaan starten en laat je de verschillende mogelijkheden qua inschrijving uitleggen. Bij kvk weten ze ook exact bij welke inschrijving welke branchevereniging hoort en waar je dan moet aankloppen om de geldende voorwaarden te vragen zoals... wel of niet een type afzuiging, wel of niet inloopkoeling. Maar ook veel vragen over vergunningen kunnen zij beantwoorden.

Suc6!

deze maand ga ik gewoon mijn administratie bijhouden en zodra ik er wat aan over houd en de klanten blijven aantrekken een bezoekje naar kvk. bedankt voor je tijd en reacties!

N-Joy Cakes

15

Heb je al visitekaartjes? Bestel ze bij VistaPrint en uitdelen!!!

Denk ook aan de billboards van supermarkten, moeders/vaders bij school, informatietafel in de school, buren, collega's, ouders, etc... en lever bij je bestelde taart minimaal 2 kaartjes. Vraag of ze een kaartje willen houden en een willen doorgeven  ;)

Suc6

Met zoete groet! Akire

16

NiQ ik stel me dezelfde vragen als jij met betrekking tot HACCP en dergelijke. Ik heb nog steeds nergens kunnen vinden waaraan je precies moet voldoen als klein bedrijfje. Heb dit dan ook nog steeds niet in gang gezet.
Grappig om te lezen dat we dezelfde achtergrond hebben en ook over dezelfde dingen nadenken.

Ben benieuwd wat je hierover kunt vinden en blijf dit topic dan ook volgen.

PS. Taart is mooi en klantwaardig hoor. Ook het perfectionisme is herkenbaar

www.PartyaLot.nl
Taarten, workshops en catering

17 Laatst bewerkt door Akire (01-11-2010 22:00)

Kon het niet laten en heb ff het een en ander uitgezocht.

Ambachtelijke bereiders... dus ook taartmiepen die commercieel gaan horen HACCP regels te volgen.

HACCP
http://www.fqp.nl/haccp_pagina/docs/wie.htm

Deze regels sluiten aan bij de Hygiënecode voor de Brood- en Banketbakkerij voor meer info over deze code:
Hygiënecode voor de Brood- en Banketbakkerij (evt. Turkse versie),
Nederlands Bakkerij Centrum, www.bakkerijcentrum.nl, 0317 471212

Hygiënecode vormt de basis van het opstellen van HACCP implementatie en maakt de invoering gemakkelijker.

T'was 3 minuten werk ;-)

Hoop dat je er wat aan hebt.

Met zoete groet! Akire

18

NiQ schreef:

dit is een 28 cm, en ik gebruik het schema van deze site voor het berekenen van mijn materialen en marsepein (ik hou wel altijd over) voor deze taart is ong totaal 700 gr marsepein gebruikt. het geblokte randje moest ik met de handuitsnijden bij gebrek aan rechte uitstekers (heb al mijn uitstekers en spullen uit de keukenkastjes getrokken om te kijken of er maar ergens een recht stukje aan zat om te gebruiken hahaha) dat excelletje heb ik nu ook gedownload en daarin al mijn vormen en hoeveel spullen die ik daarvoor nodig heb verwerkt. ik moet nu alleen nog het overzicht wat uit gaan breiden met de andere kosten zoals toegevoegde nutella en kosten aan materialen etc. maar dat komt in de loop van deze maand wel.

:o dan reken ik iets te veel fondant voor een 20 cm taart.
ik bereken namelijk 850 gr voor een 28 cm taart.
Komt wel ten goede van mij want dan hou ik meer winst over :lol:

Groetjes, Franka

19

Over welk "schema van de site" om materiaalkosten te berekenen hebben jullie het?  Zou ook graag willen weten wat mijn taartjes aan materiaal kosten,

marie

20

Hij is zeker klantwaardig! Ga zo door  :thumb:

21

mariep schreef:

Over welk "schema van de site" om materiaalkosten te berekenen hebben jullie het?  Zou ook graag willen weten wat mijn taartjes aan materiaal kosten,

marie

Er staat op het forum een exceloverzicht die je kan downloaden, daarin heb ik mijn bakvormen ingevoerd en het tabel van hier gebruikt om de hoeveelheid mix in te voeren zodat ik een aardig idee heb van mijn kosten.

N-Joy Cakes

22

Esther68 schreef:

Hij is zeker klantwaardig! Ga zo door  :thumb:

Dank je! Dit helpt wel mee zodat ik wat zekerder wordt en misschien ook wel bestellingen buiten de familie aan te nemen

N-Joy Cakes

23

Leuke taart, mooi strak. De auto had inderdaad ietsje groter mogen zijn voor de verhouding maar dat mag de pret niet drukken!
Hij is wel klantwaardig hoor!

24

NiQ schreef:
mariep schreef:

marie

Er staat op het forum een exceloverzicht die je kan downloaden, daarin heb ik mijn bakvormen ingevoerd en het tabel van hier gebruikt om de hoeveelheid mix in te voeren zodat ik een aardig idee heb van mijn kosten.

Ik kan het niet vinden. Waar moet ik zoeken of kijk ik er over :shh:

25

mariep schreef:
NiQ schreef:
mariep schreef:

marie

Ik kan het niet vinden. Waar moet ik zoeken of kijk ik er over :shh:

Bij bakken voor ander staat het bijna bovenaan genaamd "excelsheet". Kan niet missen!

N-Joy Cakes