1

Onderwerp: uhm tjah het is mijn 1e taartje...

Ik heb vanavond mijn eerste taartje gemaakt.
Heb de blanda 20 cm gebruikt maar het biscuit kwam niet goed omhoog en hij is dus erg laag geworden, helaas :(
Ook is hij niet helemaal glad (das lastig zeg!)
Ik heb alleen nog wat bloemetjes uitstekers (de rest is onderweg ;) ) dus daar moest ik het mee doen.
Ben er dus niet echt tevreden over maar wil hem toch graag laten zien :)
http://94.100.115.142/1146800001-1146850000/1146840101-1146840200/1146840148_5_Ng9L.jpeg

TIPS HEEEEEL GRAAG!!!!

Hoe krijg ik het biscuit mooi egaal zodat het fondant er mooi strak op ligt (afsmeren, maar dan nog lukt het me niet)

Re: uhm tjah het is mijn 1e taartje...

hij is evengoed hartstikke lief hoor voor een eerste taartje.
als tip kan ik misschien zeggen,eerst afsmeren, dan even in de koelkast,daarna eventueel nog een laagje en weer eve laten afkoelen, dan met een warm mes glad maken..

verder ziet hij er lief uit..gewoon blijven oefenen :thumb:

Life Is Not Measured By The Breath We Take But By The Moments That Take Our Breath Away!!
voor de leukste workshops en cursussen in Haarlem www.deleukstetaartenshop.nl/haarlem

3

Lief! En ja ik sluit me aan bij Ilonka. Eerst goed icen (afsmeren) en dan fondant erop. Maar als dit je eerste is... goh, dan komt het helemaal goed met de volgende.

Opgeven kan altijd nog :-)  dus niet! Blijven oefenen.

Met zoete groet! Akire

4

Evt tips:

Heb je biscuit lang genoeg gemixt? Luchtig = goed nl
Op welke temperatuur gebakken? Te heet kan biscuit ook laag door blijven.
Zelf vet ik de Blanda altijd eerst in en leg dan 2 stroken bakpapier in kruisvorm erin en dan 2 cm eruit laten steken.  Zodra biscuit klaar is, kun je het er makkelijker uit halen.

Tsja, rest werk ik eigenlijk altijd weg met botercreme.

Verder leuke bloemetjes :thumb:

5

OPGEVEN????? NOOIT!!! vind het enig om te doen :D

Bedankt voor de tips ik ga ze bij mijn volgende taart zeker proberen (deze week dus nog haha)

@idelet: Ik ben nog een beetje zoekende naar de juiste temperatuur van mijn oven (heb een combi hetelucht) heb eerst een biscuit 30 min op 180 gr gedaan (volgens schema) dit was nie goed. deze heb ik 30 min op 160 gedaan en hij kwam een beetje omhoog en daarna niet meer... volgend keer dus op 140/150 proberen??!! maar moet hij dan ook langer dan 30 min??

6

Voor een eerste taartje vind ik hem er best goed uit zien.

Fijn hoor, lekker doorgaan, dan komt het vanzelf goed!

7 Laatst bewerkt door Akire (31-10-2010 22:55)

Combi ovens kunnen wat vervelend doen. Heb je al een zilveren band om de wand van je vorm geprobeerd? Bij Wilton heten die dingen "Bake-Even strips". Die thermo strips houden of maken de wanden net even wat warmer en dat is soms net wat de bakvorm nodig heeft in een combi oven.

T'is maar een idee... bij mij werkt het.

Zet'em op!

Met zoete groet! Akire

8

daanova schreef:

@idelet: Ik ben nog een beetje zoekende naar de juiste temperatuur van mijn oven (heb een combi hetelucht) heb eerst een biscuit 30 min op 180 gr gedaan (volgens schema) dit was nie goed. deze heb ik 30 min op 160 gedaan en hij kwam een beetje omhoog en daarna niet meer... volgend keer dus op 140/150 proberen??!! maar moet hij dan ook langer dan 30 min??

Zo'n 20 cm blanda heb ik volgens mij ong 45 minuten op 160
Ik wissel verder niet met temperaturen (sommigen bakken aflopend. of oplopend. ik weet niet precies) volgens mij doe ik 45 minuten en dan daarna ff met sateprikker op gaarheid testen

9

Vrolijk, eerste taart hoor!

Mijn tip geldt niet voor een blanda vorm maar wel voor ronde en vierkante vormen. Die zet je na het bakken gewoon ondersteboven waardoor de mooie, strakke onderkant de bovenkant wordt. Wel afsmeren natuurlijk maar je hebt geen hobbels en bobbels.

Groetjes, Fleur
Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd

10

Hardstikke leuk eerste taartje! Jij komt er wel hoor ;)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

11

dank jullie wel!!
Ik ga zeker aan de slag met alle tips, komt helemaal goed :thumb:
ben het liefst de hele dag aan het oefenen om een mooie, lekkere biscuit te maken maar vriendlief word gek van het mixen whaha, hou me dus een beetje in  :9

12

Een heel leuk eerste taartje!