1

Onderwerp: Waarom mixen gebruiken?

let op, ouder topic

Ik zit even met een waarom in mijn hoofd.

WAAROM;
- Kopen jullie banketbakkersroom mix? 
- Kopen jullie mix voor bavaroise?

Je bakt de taart toch ook zelf, waarom maak
je de vulling dan ook niet zelf?

Ben ik nou zo precies?  :s

Ik kies er voor om zelf de vulling te maken, het
enige wat ik in de winkel koop is de jam, omdat
ik helaas zelf geen vruchten kan verbouwen(ik
woon twee hoog). Maar zelf dan let ik er op dat
het wel een beetje bij het seizoen past.

Ben benieuwd naar jullie reactie :Y
(en of ik goed sta).

2

Re: Waarom mixen gebruiken?

Datzelfde vroeg ik mee ook al af, veel vullingen met smaakpoedertjes enzo. Het smaakt dan zo kunstmatig (en vaak zoet) lijkt me.  :s
Ben nog erg aan het zoeken naar goede combi's.
Las net een BonBonBloc-mousse, dat lijkt me dan wel weer wat! :P

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

tja... die discussie is geloof ik al eeuwen oud. Sommige mensen vinden dat je alles zelf moet maken, zonder gebruik van poedertjes, mixen en dat soort dingen... Mijn redenering is als volgt;

Taart bákken en vullen vind ik op zich wel leuk, maar is niet mijn grootste hobby. Voor een wedstrijd vind ik dat dan wel weer leuk, en ik wil dat mijn klanten de taart lekker vinden natuurlijk, maar ik heb gewoonweg geen zin om alles helemaal zelf te maken. Mijn hobby (en mijn werk) is taartendecoratie... en daar gaat het mij om. Dat ik de decoratie zelf maak :Y .

Dus als antwoord kan ik alleen maar zeggen;

- bavaroise mix vind ik vies, dus die bestel ik nooit (maak ook nooit bavaroise) ;)
- bbr mix koop ik wel, omdat ik te lui ben om het zelf te maken, en ik geen zin heb om veel tijd aan vullingen te besteden.  O-)
- ik koop verder mix voor alles wat ik vinden kan (en lekker vind!) om het vullen makkelijker te maken. Lui hè?  :D

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Het is maar net hoe je er in staat, denk ik. Ik maak alles vers. Ook de jam trouwens en gebruik daarvoor seizoensvruchten. Mijn grootste hobby en nu dus werk is eigenlijk bakken. Ik gebruik dan ook veel verschillende soorten taarten om te decoreren en heb (al zeg ik het zelf) een grote receptenkennis. Ik vind het ook leuk om te decoreren hoor daar niet van maar bij mij ligt het accent dus iets meer op de bereiding...ik verkoop dan ook veel meer soorten gebak en brood etc en daarnaast maak ik ook gedecoreerde taarten. Dat is zo gegroeid omdat mensen dan mijn taarten lekker vonden en daar dan ook een bruidstaart in die smaak wilden hebben. 
Het is toch juist goed dat er allerlei verschillende soorten bedrijven, hobby-isten zijn, zo kan een klant een concept kiezen dat hem of haar het beste bevalt.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

5

jol_nda schreef:

(en of ik goed sta).

Ik vind dat zo'n discussie-vraag eigenlijk beter in Taartdecoratie algemeen past :)

Èn ik ga zo je titel wat meer inhoud geven.

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Luiheid :Y

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Waarom gebruik je het niet zou dan mijn vraag zijn. Ik denk niet dat iemand minder precies is als ie een mix gebruikt.

Zelf heb ik vorige week voor het eerst botercrememix gebruikt (en lekker dat het was :9 ). Zelf zou ik niet weten hoe ik dat precies zo voor elkaar moet krijgen.
Voor kapsel heb ik sinds kort biscuitmix, maar ik ben er nog niet uit of ik dat wel blijf gebruiken. "Gewoon" met bloem/maizena etc bevalt mij ook goed.

Vulling op basis van zakjes heb ik nog niet gedaan, maar er verdwijnt hier soms wel een mona pudding tussen de laagjes. Ik heb voor deze hobby niet zoveel tijd als ik zou willen en dan kies ik liever een lekkere vulling waar een ander al over heeft nagedacht en besteed alle tijd die ik overhou aan het decoreren van de taart.

jol_nda schreef:

Ik kies er voor om zelf de vulling te maken, het
enige wat ik in de winkel koop is de jam, omdat
ik helaas zelf geen vruchten kan verbouwen(ik
woon twee hoog).

Je kunt natuurlijk wel bij de groenteboer of een fruitteler vers fruit kopen en daarvan zélf je jam maken. Vermoedelijk een stuk lekkerder dan jam uit een pot gebruiken.
Persoonlijk vind ik jam als vulling ook niet "precies" en ook niet lekker, maar ja dat is mijn smaak. ;)

~ Never waste a good crisis... ~

8 Laatst bewerkt door fruitcake (31-10-2010 10:35)

Hier ook biscuitmix en botercrememix door tijdgebrek en luiheid en eigenlijk dezelfde reden als @Glamour, decoreren vind ik het leukst!

(En die bcm is echt heerlijk!) Ik maak trouwens ook wel eens vullingen als bonbonbloc of aftereight vulling zelf.

Maar...als jij alles zelf maakt, maak je dan ook de marsepein zelf?

9

Ik heb een tijd lang de banketbakkersroom zelf gemaakt maar de zakjes van Dr. OEtker vind ik veeeeel lekkerder  :Y

En de biscuit mix is gewoon gemakzucht  :lol:

Liefs, Zanoni

tja, een pannenkoekenhuis maakt ook niet zelf de mix.
ik geloof niet dat mijn familie het wat uitmaakt of ik water bij de mix doe, of dat ik bloem, eieren, boter etc. gebruik.
Het belangrijkste is dat het lekker is, en als zelf gemaakt lekkerder is, kies ik daarvoor, maar meestal maakt het geen verschil, dus begrijp ik niet waarom ik moeilijk zou doen.
En net als de rest: het gaat mij om het decoreren.
ander kun je net zo goed andere taarten gaan maken.

Ik zing mijn eigen wijsje!

11

Ik vind marsepijn niet lekker en hoeft het dus niet te maken  :lol:
Fondant moet ik nog leren, dat heb ik nog niet gedaan, maar
dit staat wel op het program hier.

Ik maak nu ook nog niet alles zelf hoor, maar probeer het wel.
Zo vind ik mijn banketbakkersroom nog niet geslaagd. Smaakt
wel maar de smaak kan nog beter.

De jam heb ik wel eens zelf gemaakt, koop het nu in de winkel.
Maar wij zijn van plan om te verhuizen zodat ik ook een tuin heb
dan.

De mix van de taart koop ik ook gewoon in de winkel, dit is de
enige mix waarbij mijn taart lukt dus dat laat ik ook even zo. Wil
het in de toekomst wel weer proberen.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken, maar sommige dingen
tja die moet ik ook gewoon nog leren. :Y

maar wat wil je met dit topic zeggen dan?
ik begrijp het niet zo goed... :think:

Ik zing mijn eigen wijsje!

13 Laatst bewerkt door BijJolan (31-10-2010 10:59)

Ik wil graag de mening van mede taartbakkers,
zoals er ook staat, Waarom gebruik je juist de
mix of Waarom kies je er juist voor om alles zelf
te maken?

Ik maak inderdaad niet alleen taart om te decoreren.
Ik maak ook andere soorten taarten. :Y

Ik vind het zelf leuk om te weten hoe iets gemaakt
word.

Ik maak ook bijna alles zelf, behalve lemoncurd. Ik zet mijn taarten nooit koud, dus zelfgemaakte lemoncurd vind ik dan een te groot risico, zeker in de zomer.
En ik heb nog geen fatsoenlijk recept gevonden dat wel echt lekker is :)
In de winter maak ik het wel zelf hoor, maar ik vind hem toch minder lekker.

Fondant koop ik trouwens ook kant en klaar.

Waar ik me vaker over verbaas zijn de monatoetjes, en dat bijna iedereen biscuitmix gebruikt. Niet alleen omdat het mijn ding niet is, maar meer omdat een taart dan zo duur wordt.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

15

Fondant wil ik straks ook eens gaan proberen, koop het nu ook kant en klaar.

Is dat zo? Dat biscuitmix duur is? Ik gebruik het niet, ik doe het met boerencakemix.

De lemon curd wil ik ook nog eens een keer proberen, maar word de taart daar niet "zuur" van? Zal eens gaan zoeken waat je dat mee kan combineren.

16 Laatst bewerkt door Jultie (31-10-2010 11:19)

jol_nda schreef:

Ik wil graag de mening van mede taartbakkers,
zoals er ook staat, Waarom gebruik je juist de
mix of Waarom kies je er juist voor om alles zelf
te maken?

Dit komt heel anders over dan wat je in je beginpost schrijft:

jol_nda schreef:

Je bakt de taart toch ook zelf, waarom maak
je de vulling dan ook niet zelf?

Ben ik nou zo precies?  :s

In je beginpost lijkt je heel afkeurend, alsof het gebruik van een pakje of zakje "fout" is.
Wat de jam betreft blijf ik het niet hebben van een tuin een onzin excuus vinden om het niet zelf te maken. ;)

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Waar ik me vaker over verbaas zijn de monatoetjes, en dat bijna iedereen biscuitmix gebruikt. Niet alleen omdat het mijn ding niet is, maar meer omdat een taart dan zo duur wordt.

Die biscuitmix valt mij qua kosten inderdaad ook wel tegen, ik zie er nog niet heel erg het voordeel van t.o.v. de ouderwetse methode. Afgezien van het gemak, aangezien ik nog geen goeie mixer heb. ;)

~ Never waste a good crisis... ~

jol_nda schreef:

Is dat zo? Dat biscuitmix duur is? Ik gebruik het niet, ik doe het met boerencakemix.

De lemon curd wil ik ook nog eens een keer proberen, maar word de taart daar niet "zuur" van? Zal eens gaan zoeken waat je dat mee kan combineren.

Lemoncurd is juist lekker fris! Zeker in combinatie met een botercake of luchtige vanillecake :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

18

Suikertaartjes-Suuz schreef:
jol_nda schreef:

Lemoncurd is juist lekker fris! Zeker in combinatie met een botercake of luchtige vanillecake :)

Okee, nou dat MOET ik dus ook proberen  :Y  :lol:

Zeg, boerencakemix is toch ook een mix??  :lol:

20

Klopt, ik ben geen ster in cake bakken en met deze mix
lukt het wel, ik moet nu nog steeds proberen om zelf
cake te bakken, maar durf niet zo goed. Ben bang dat
hij niet zo lekker smaakt.

Ben zo bang dat ik het weg moet gooien en dat vind ik
zo zonde :s

Ik moet dus gewoon de drempel over :Y

21

jol_nda schreef:

en ik denk, dat wat jij hierboven beschrijft, exact de reden is dat zoveel mensen mixen gebruiken :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

22

Terwijl het toch echt heel makkelijk is om zelf dingen te maken.
Gewoon een keer proberen.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

23

ik gebruik eigelijk nooit mix om de taart te maken vind het zo makkelijk
pas heb ik het een keer met de mix gedaan en dan moet je zelf ook eienen en water toevoegen
en het beslag dat ik gebruik is gewoon eieren suiker bloem en een klein beetje zout
dus ik vind het maar een stapje meer te doen als met de mix

groetjes
dorinda

24

gebruik alleen mix voor moscovisch en de bbr omdat ik geen zin heb om elke keer room te koken (ms in t volgende huis wel) en de moscovisch is iig elke keer constant, op school merk ik t ook, als je zelf kapsel moet maken is t zo lastig om t elke keer wel goed te krijgen en met mix gaat t gewoon altijd goed.

ik gebruik alleen geen mix voor bc want dat is niet zo moeilijk om zelf te maken en vind t eigenlijk ook wel t minste wat je zelf kan doen en bavaroisemix vind ik echt niet lekker :(

25

tipsytaartje schreef:
jol_nda schreef:

en ik denk, dat wat jij hierboven beschrijft, exact de reden is dat zoveel mensen mixen gebruiken :Y

Mijn redenen wel en dan ook nog aangevuld met luiheid, de snelheid van mix en het nooit misgrijpen van een ingrediënt!!

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.