1

Onderwerp: beginner: marsepein of fondant

Ik moet nog aan mijn eerste taart beginnen, maar ben druk bezig met ingrediënten te verzamelen.

Nu zit ik met 1 dilemma. Marsepein of fondant?

Wat is fijner werken en het minst zoet. ( ik hou niet van mierzoet, wel van pure chocola :P )

En welke kleurstoffen worden het meeste gebruikt? En welke kleuren het meest?

Hobby's: bloemschikken~zeep + zeepkettingen ~creatief met servies~ enz enz.

Re: beginner: marsepein of fondant

Marsepein is gemaakt van suiker en amandelen terwijl fondant op basis is van alleen suiker. Fondant is dus zoeter.

Voordeel van fondant is dat het wel elastischer is waardoor gemakkelijker te verwerken bij het bekleden.

Ik vind dus persoonlijk marsepein lekkerder en fondant mooier.

Wat de kleuren betreft; Als je niet gelijk alle kleuren wilt kopen kun je beginnen met rood, geel en blauw. Die kun je mengen en dan heb je dus ook nog groen, paars en oranje.
Bruin is een kleur die ik ook veel gebruik.

Succes!

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

ik heb al eens eerder een marsepeine taart gemaakt .
maar toen heb ik de marsepein niet vast gelegt met iets op de taart.
dus de marsepein lag los op de taart .
nou wil ik graag weten waar mee ik dat kan vast leggen

4

Ik denk dat het moet hechten aan de botercreme. Maar de ervaren taartenbakkers zullen het antwoord vast wel weten.

Ik heb de beurs niet afgewacht, en heb via internet al marspein en alles wat ik in eerste instantie nodig denk te hebben besteld. Ben alleen tylose vergeten maar dat zal vast wel op de kreadoebeurs te koop zijn.

Hobby's: bloemschikken~zeep + zeepkettingen ~creatief met servies~ enz enz.

5

En ik ben een echte fondant fan... vind de amandelsmaak in marsepein te overheersend... maar dat is mijn mening ;)
Probeer ze allebei een keer zou ik zeggen

Happiness is a CAKE!!

6

Tot nu toe vind ik marsepein makkelijker werken, maar misschien dat ik iets niet goed deed met het fondant.
Voordeel is dat als je wit nodig hebt fondant witter kan krijgen dan marsepein, maar misschien is daar ook alweer een foefje voor.

Marsepein kan je vastplakken door je taart rondom in te smeren met botercreme

7

@judithschuurman: je smeert je taart af met botercrème 1:1, dat is net zo veel suikerbakkerspoeder als roomboter. Daar smeer je je taart mee af om de fondant of marsepein te laten plakken.

Fondant is zoeter en elastischer dan marsepein. Marsepein heeft een meer specifieke smaak terwijl fondant 'gewoon' zoet is. Wat voor jou het beste werkt is een kwestie van uitproberen.
Qua kleurstoffen gebruik je gels of pasta's, geen vloeibare, dat wordt te plakkerig.

In de FAQ (links in de kolom hiernaast) staan ook de antwoorden op je vragen en nog veel meer, lees die ook door voor meer info.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com