1

Onderwerp: biscuit 2???

Hallo  mensen,

Ik heb net voor het eerst een taart gemaakt, of althans geprobeerd!!
Ik heb het recept uit de receptenlijst van het forum gebruikt,
met eieren, bloem en suiker.
Ik heb de blanda 20 cm gebruikt en 3 eieren, 90gr suiker en 90 gram
"tarwebloem" en een snufje zout.. dit 30 min op 180 graden.
Hij is heel sponzig en ruikt naar een ommelet haha, is dat wel goed?????
Hij kwam ook niet omhoog dus heb nu een half bolletje :(

Heel graag tips!!!
ps: wat voor mix gebruiken jullie??

2

Re: biscuit 2???

Hoe lang heb je de eieren gemixt? Dit moet namelijk 10 minuten. En mss een ei extra er bij in. En een beetje maizena bij in.
Verder ben ik ook nog een beginner. Hopelijk kan je hier iets mee.

ik weet niet waarom je een half uur later een keer hetzelfde topic hebt geopend, maar ik heb in ieder geval die andere verwijderd.

idd zoals noenoe zegt, heb je 10 minuten gemixt? De eieren en de suiker dan en daarna de bloem er door heen gevouwen met een spatel.
Hoe hoog stond je oven? sponzig hoort ie te zijn, maar hij hoort niet naar omelet te ruiken  :nooo

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

180gr is vaak te heet, heb je een hetelucht oven, dan is 160gr heet zat.
en idd, de meel moet je beetje bij beetje erboven zeven en dan voorzichtig spatelen.

Groetjes, Dorothea.

5

Er stond in het recept dat ik de eieren samen met de suiker moest  mixen en dat heb ik heb ik ook goed lang gedaan, of het 10 minuten waren dat weet ik eigenlijk niet. Als laatste heb ik inderdaad de bloem beetje bij beetje er door heen gespatelt.
Heb inderdaar een heteluchtoven dus misschien dat het dan te heet was, ik ga het morgen weer proberen maar dan op 160 graden!!

Maar mijn beslag kwam ook niet omhoog, waardoor ik een half bolletje had :(  dat hoort ook niet denk ik, of wel??

Dank jullie wel voor de reacties!!

6

nee idd, dat moet wel rijzen... wel maar heeel voorzichtig spatelen!!
succes!!

Groetjes, Dorothea.

7

Ik gebruik dit recept ook altijd en heb een hetelucht oven die ik wel gewoon op 180 graden heb staan, het belangrijkste is volgens mij dat je je eieren eerst even in heet water legt en echt 10 min. mixt !

8

Ik heb deze week voor het eerst hetzelfde boltaartje gemaakt en hij was (voor het eerst) perfect gelukt.

Behalve bovengenoemde dingen mbt mixen enzo, heb ik hem eerst 14 min. op 140 graden gedaan, dan 13 min. op 150 graden en dan nog 13 min. op ongeveer 160/165 graden.

Maargoed, dit was met mijn oven het geval :)

9

ik ga het  straks weer proberen  dus we zullen zien!
maakt het ook nog uit hoe lang de eieren in heet water liggen en kan
ik dan gewoon heet water uit de kraan gebruiken of moet het
uit de waterkoker komen??
en kan ik mijn vorm insmeren met roomboter??
had het gister bekleed met bakpapier maar dan word hij niet mooi rond.

wat een vragen heah, ben net begonnen...

10

heet water, geen kokend water anders zijn je eieren al hard voordat je ze in de mixer gooit.

eerst eieren in heet water leggen, ondertussen je mixer, eieren, vanillesuiker, meel etc pakken en klaarleggen, dan kun je beginnen.

Groetjes, Dorothea.

11

nou hij staat er nu in, hij komt nu sl iets omhoog, jippie!

maar hoe kan ik hem het beste laten afkoelen, in de vorm of uit de vorm??

12

uit de vorm, als je het uit de oven haalt, direct op zn kop, storten op een taart rooster.

groetjes Tirza     

13

mmm hij heeft nu 30 minuten op 160 graden gestaan, kwam wel iets omhoog maar nog niet tot de rand, 5 minuten op 170 graden en nu weer 5 minuten op 175 graden... waarom stijgt hij nou toch niet??? snik!!

14

mmm hij heeft nu 30 minuten op 160 graden gestaan, kwam wel iets omhoog maar nog niet tot de rand, 5 minuten op 170 graden en nu weer 5 minuten op 175 graden... waarom stijgt hij nou toch niet??? snik!!

15

16

17

18

19

175 hete lucht is meestal echt te warm.

ik heb zelf een hete lucht en daar bak ik op 160 graden max. bij mijn moeder die ook een hete lucht oven heeft, is 140 graden echt max, dan krijg ik echt mooie kapsels :Y
Het is dus even uitvinden wat voor jouw oven het beste is.
Mijn advies is om dus nog lager te bakken :)

groetjes Tirza     

20

21

heb je misschien de deur te vroeg open gemaakt
ik bak altijd 35 min op 180 en lukt altijd super

groetjes
dorinda

22

gaat even wat mis, hij verstuurd mijn berichten te vaak (*&^%$ telefoon!)
hij is nu nog steeds klein, en hij is droog :(

probeer het nog een keer en dan de temp op 150..

wat gebruiken jullie altijd voor mix of verhouding?

23

blanda 20 cm heb ik nog nooit gemaakt, dus dat weet ik niet.
maar in de tabellen hier staat al 410 gram ei, dat is dus iets meer dan 4 eieren :) misschien dus dat het daar aan ligt

groetjes Tirza