1

Onderwerp: blanda bakvorm: 12 cm + 28cm

Morgen wil ik met m'n nieuw materiaal eens een testtaartje maken. Niet te groot gewoon om m'n nieuwe spullen eens te proberen. Ik dacht aan een blande van 12 cm.
Voor m'n man z'n verjaardag wil ik een grotere taart maken en dat met de blanda 28 cm.
Hoe lang moeten deze vormen in de oven op welke temp? Alvast bedankt!

Why stop dreaming when you wake up?

2

Re: blanda bakvorm: 12 cm + 28cm

Ik lees even mee voor tips want de grote komt er bij mij ook niet helemaal goed uit!

N-Joy Cakes

3

Ik bak er meestal een paar tegelijk op 170 graden en 35 minuten. Dan even met een lange sateh prikker erin om te checken of ze tot op de bodem gaar zijn.

4

en ook die korte baktijd voor de grote vorm? Lijkt me wat weinig?

5

mmm ik ben ook wel heel benieuwd, heb vandaag ook de blanda gehaald, ik kijk ook even mee ;)

6

Die zou ik op 35 minuten doen en dan ook even checken met de sateh prikker. Als de bodem dan nog wat afgeeft nog 5 minuten erbij

7

Ik bak ze ook een minuut of 35/37. Gaat eigenlijk heel goed.

8

vind het raar dat die mega kleine en de mega grote vorm evenlang moet bakken?
Toch bedankt voor de info!

9

Die kleine lukt wel altijd en idd ong 30/35 min.  Maar die grote is nog helemaal niet gaar bij mij na 45 minuten.

N-Joy Cakes

10

De 12 bak ik 25 min op 160 hetelucht. De 20 cm gaat er ong 50 min in. Dan zou ik voor de 28 minstens 60 min. Beter lang bakken op lage temp dan kort op hoog.

11

dank u wel! dat dacht ik ook langer op minder temp!

12

Ook van mij bedankt voor de tips, ik ga binnenkort de 12 cm schaaltjes uitproberen!

Nog even een extra vraagje hierover: krijg je ze makkelijk uit de vorm? Ik heb tot nu toe alleen 1 taart gemaakt in een ronde vorm 20 cm met een losse bodem, dus die taart ging daar heel makkelijk uit. Hoe doe ik dat met deze?
En ik heb al in een eigen topic gevraagd naar het aantal lagen vulling, ik kreeg daar de tip dat 1 laag voldoende is voor deze kleine taartjes.

Groetjes, Monica

13

Ik spuit de vormen in met bakspray. 1x vullen is voldoende maar ik doe 2x dun.

14

2x dun kan natuurlijk ook ja, bedankt!

Groetjes, Monica

15

Ik vet ze in met boter en verspreid dan wat bloem in de vorm. Gegarandeerd komen ze er heel makkelijk uit. ik had laatst de spray gebruikt, maar dat was niet zo'n succes. Bleef toch wel keven en ik vond dat de taartjes aan de buitenkant zo zacht bleven. Dan is het afsmeren weer zo lastig omdat het kapsel dan zo makkelijk 'breekt'. Maar misschien had ik wel teveel spray gedaan....

16

In de Blanda-12 doe ik 100 g beslag en dan 8 min 140, 8 min 160 en 8 min 180 graden (hete lucht oven).

Blanda 20 doe ik ruim 400 g mix en dan 3x 15 minuten (140-160-180 gr).

Een Blanda 28 cm heb ik nog nooit gemaakt, maar die is qua inhoud echt een stuk groter... heb even gerekend:
Blanda 12: inhoud = 450 cm3
Blanda 20: inhoud = 2000 cm3
Blanda 28: inhoud = 5750 cm3

Dus de 28 cm is ruim 2,5 keer zo groot als de 20 cm, qua inhoud!
Dus hij zal behoorlijk langer in de oven moeten.

17

Ik heb ze vd week ook gekocht dus erg blij met deze info/tips. Ga volgende week een boobstaart maken voor mijn vriend zijn verjaardag. Ben zooooo benieuwd of het gaat lukken. Want ben nog een beginneling dus.

18

Succes met de boobies. Ze zijn echt niet moeilijk hoor! Alhoewel, het ligt er natuurlijk wel aan wat voor BH je gaat maken...

19

ja hoop dat het lukt. Maar ja, we leren het alleen door te oefenen, oefenen dus dat gaan we ook maar doen. Dat we vervolgens 30 kg aankomen mag de pret niet drukken haha

20

mookje schreef:

Ook van mij bedankt voor de tips, ik ga binnenkort de 12 cm schaaltjes uitproberen!

Nog even een extra vraagje hierover: krijg je ze makkelijk uit de vorm? Ik heb tot nu toe alleen 1 taart gemaakt in een ronde vorm 20 cm met een losse bodem, dus die taart ging daar heel makkelijk uit. Hoe doe ik dat met deze?
En ik heb al in een eigen topic gevraagd naar het aantal lagen vulling, ik kreeg daar de tip dat 1 laag voldoende is voor deze kleine taartjes.

Ik smeer de schaal licht in met wat boter en dan plak ik er wat strookjes bakpapier op. Werkt prima ze vallen er dan "gewoon" uit!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

21

megan schreef:

In de Blanda-12 doe ik 100 g beslag en dan 8 min 140, 8 min 160 en 8 min 180 graden (hete lucht oven).

Die 400gr mix in de Blanda 20, dat is beslag neem ik aan? Maar hoeveel mix is dat?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

22 Laatst bewerkt door megan (12-11-2010 19:25)

Carien schreef:
megan schreef:

Die 400gr mix in de Blanda 20, dat is beslag neem ik aan? Maar hoeveel mix is dat?

Voor een 20 cm  Blanda is het inderdaad 400 g beslag.

Funcakes biscuitmix: 330 g mix + 250 g ei + 33 ml water = 613 g beslag
Dus voor 400 g beslag heb je nodig: 215 g mix + 164 g ei + 21 ml water
Maar ik zou iets meer maken, want je hebt altijd wat verlies in je mengkom, garde etc.