1

Onderwerp: Voetbal bakblik

Ik heb al gezocht maar kwam deze vraag + oplossing nog niet tegen:

Ik heb een voetbal-bakblik van Stadter cadeau gekregen en heb al 3x geprobeerd om er een goeie balvorm uit te krijgen. Op diverse sites staat een hoeveelheid van 200 of 270 gr. biscuitmix maar dan krijg ik qua formaat nog geen eens 2/3 bal gemeten met het blik. Ik wil nu 400 gr. gaan proberen of is er iemand die ervaring heeft met dit balblik en ook de juiste verhouding weet om er een goeie halve voetbal uit te krijgen??
Vast hartelijk dank !
Ellen

2

Re: Voetbal bakblik

Als het gewoon een halve bol is zou ik hem even meten en dan kijken in de tabellen links op deze site bij de hoeveelheden voor de blandaschalen, wellicht is dat ongeveer hetzelfde?

3

'k heb gister toevallig ook voetbal gebakken. 1e x ook 270 mix erin maar vond het ook te weinig. 2e x 330 mix erin en dat vond ik goede hoeveelheid.
Heb er wel zo'n roosspuitmetaaltje voor goede geleiding warmte bij in gedaan onder het bakken maar hij rees mij te hoog in het midden waardoor ik zwarte randjes kreeg. Beide keren bij het bakken. Denk dat ik de volgende x zonder ga bakken.
Speling met temp. bij 2e x vond ik ook geen goeie optie omdat ie na baktijd lang nog niet gaar was en toch nog 10 min op hoge temp. moest en daardoor ook weer zwarte randjes kreeg.

Heb ff ander merk biscuitmix en denk persoonlijk ikzelf dat het daardoor ook komt. Ben andere gewend. Anders nooit zo'n problemen met bakken van voetbal.

Deel je je ervaringen ook weer even?  :)

4

Zoals ik al melde heb ik een paar keer de hoeveelheid geprobeerd die op diverse sites in de tabellen-lijst staan maar dan blijft de cake te laag dus krijg ik dan een heel klein bolletje. Ik heb nu inderdaad de diameter voor een ronde taart aangehouden en de hoeveelheid daarvan gebruikt. Hij was een stuk hoger maar kwam nog steeds niet tot de rand..ook met de fondant heb ik nog staan stoeien en vind em nog steeds niet strak genoeg maar hij wordt iedere keer beter en iedere keer bedenk ik dan hoe ik het de volgende keer ga doen..Bedankt in ieder geval voor jullie reactie
Ik weet niet hoe ik een foto toe kan voegen anders had ik dat even gedaan. Heb em wel op mijn hyves gezet en al zeer positieve reacties !

Vr. groeten
Ellen

5

Gebruik je de mix?
En komen je ronde taarten wel omhoog?
Anders kun je er misschien een extra eitje indoen?
Mix je wel minimaal 10 minuten?
Anders weet iik het ook niet  :think:

6

Ja, ik gebruik de mix en gebruik de L van de eieren. Ik hoor morgen of hij ook goed gaar was, hij zag er qua kleur en structuur zover ik dat kon zien, erg goed uit...wordt dus vervolgd. Maar het voetbalbakblik van Stadter geeft dus automatisch geen garantie op een goeie voetbalcake...

7

Nou, de voetbaltaart was HEERLIJK !! Ook de bal was dus helemaal gaar en heerlijk zacht werd er gemeld. Ik weet nu dus eindelijk qua ingredienten hoeveel ik moet gebruiken, nu nog bedenken hoe ik de fondant NOg strakker op de bal krijg maar Lars vond em super cool en dat was toch het belangrijkste.. nogmaals bedankt voor jullie reactie !!
Gr. Ellen

8

maja.........k weet nog niet hoeveel je dr nou hebt in gedaan en of je warmte geleiding bij bakken hebt gebruikt................. :think:

9

Oh ja, sorry !
Ik heb dus het bakblik van Stadter en de hoeveelheid gebruikt die ik voor de gewone ronde taart gebruik van 25 cm:
400 gr. mix
40 ml water
6 eieren
155 graden (doe ik bij alles)
45 min.