1

Onderwerp: [FEEDBACK] Probeersel taartje

Hierbij mijn taartje van vandaag. Het was eigenlijk een beetje een probeersel. Ik wilde de chocolade biscuit eens proberen en een paar technieken uitproberen, zoals het kusseneffect (gewoon met liniaal) en roosjes maken.
Ik blijf maar moeite houden met het afwerken aan de onderkant van de taart. Heeft iemand hier een goede tip voor? Rol ik het marsepein misschien te dun uit?
Het is dus chocolade biscuit gevuld met chocoladebotercreme.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJCC4QFH-D.jpg

en een close up van de roos (die vond ik zelf redelijk gelukt voor een eerste keer.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6OU6QSCA-D.jpg

Bedankt voor het kijken en kom maar op met de feedback  :Y

Groetjes Bianca

2

Re: [FEEDBACK] Probeersel taartje

ik zie dat je nog niet zolang bezig bent met deze hobby maar ik kan je verzekeren oefening baart kunst
heel veel info van dit forum halen filmpjes op you tube bekijken enz.
ik heb in het begin eerst heel wat uurtjes achter de pc gezeten eer ik aan een taart begon.
goed je wilt feedback
als 1e zie ik dat je taart niet mooi vlak/strak is dit kan te maken hebben met het afsmeren, na het afsmeren de taart 1 uurtje in koelkast dan met een in heetwater gedompelde afgedroogde spatel nog even gladstrijken.
2e ruitjes effect had denk mooier geweest als hij fijner was.
3e onderrand is oefenen (het lukt mij ook nu pas een beetje) en zolang het nog niet lukt afwerken met een sierrand
4e de roosjes de randjes zijn wat rafelig en de kern is wat te grof
er staan hele goede how to's hiernaast

Maar zoals ik al zei blijven oefenen het wordt steeds leuker :Y

Groetjes Marjon

3

Leuk taartje hoor en je hebt veel uitgeprobeerd!

Ik ben zelf ook nog beginner en de tips die je hierboven van Marjonz krijgt, herken ik, deze helpen echt. Vooral het onderranje afwerken met een sierrandje, daar knapt een rafelige onderkant enorm van op heb ik ook onlangs ontdekt!

En inderdaad... úren op dit forum zoeken en lezen en plaatjes kijken... en natuurlijk lekker verder oefenen, dat ga ik zo ook weer doen, ben met mijn 5e taartje bezig, hij staat nu in de koelkast en ga hem zo voor de 2e keer afsmeren.

Groetjes, Diana
"Ik bak geen taart om te leven, maar ik leef om taart te bakken"

Bij mijn vorige taarten heb ik inderdaad met een sierrand gewerkt, maar ik wilde het eens zonder doen. Maar dan kom ik erachter dat het nog niet echt wil lukken. Mijn biscuit is ook niet helemaal recht als ik 'm gestort heb, het gaat aan de onderkant een beetje naar binnen. Ik denk dat dat ook meespeelt met het mooi afwerken van de onderkant. Moet ik 'm eerst recht afsnijden aan de onderkant?? Vind ik wel een beetje zonde, vanwege het hoogteverlies van de taart.
Maar ik kan mij volledig vinden in de feedback en ga de tips zeker toepassen.

Groetjes Bianca

5

fijn dat je het positief oppakt.
volgens mij weet je al dat de onderkant bovenkant wordt
het geeft niet als hierdoor de onderkant wat bollig is dit kan je wegwerken bij het afsmeren met de botercreme
wat betreft het netjes krijgen van de onderrand ik heb ontdekt dat voor mij het volgende het beste/mooiste werkt na verschillende dingen uitgeprobeert te hebben
ik heb een setje tools van makin clay en gebruik de iets langwerpige bollige kant de andere kant is een mesje
ik zet de bollekant tegen de onderkant van de marsepein en strijk dan voorzichtig langs de marsepein rond de taart en ga dan steeds lager zodat je uiteindelijk de marsepein afsnijd
zo krijg ik tegenwoordig een perfecte onderkant al zeg ik het zelf.
maar werk vaak toch af met een sierrand omdat dit dan mooier staat bij de taart

succes

Groetjes Marjon

6 Laatst bewerkt door Bianca's Taart (01-11-2010 11:22)

Marjonz schreef:

volgens mij weet je al dat de onderkant bovenkant wordt
het geeft niet als hierdoor de onderkant wat bollig is dit kan je wegwerken bij het afsmeren met de botercreme

Maar door de bolling is de taart een beetje scheef aan de bovenkant. Daarom snij ik er voortaan toch maar een stukje af, tot ie recht is aan de bovenkant. De rest werk ik dan weg bij het afsmeren.
Ik ga in het vervolg denk ik ook maar voor het 2x afsmeren om een strakker resultaat te krijgen.
Weer een reden om een nieuwe taart te maken, kan ik weer een paar dingen uitproberen  :D .

Groetjes Bianca