1

Onderwerp: help help help!!! na bekleden biscuit nat aan onderkant

Ik heb gister de taart gevuld met het volgende: laagje bbr met jam en een laagje aardbei botercreme (mix). vervolgens bekleed en weggezet. we hebben in de schuur een koelkast staan die NIET aanstaat en daar heb ik de taarten in gezet in een doos.

Nou is de ene (gevuld met botercreme met hazelnoot patidess) nog goed, maar de andere is hartstikke nat. de hele doos was doorweekt (bodem) nu staat ie al vanaf half 11 op een taartrooster op t aanrecht. de marsepein is relatief droog nu, maar t biscuit is nat. het lekt niet door de zijkanten heen, echt van onderuit. staat zonder taartkarton op t rooster. om half 2 moet ik m wegbrengen, is er nog iets dat ik kan doen om m (bescuit dus) droger te krijgen/ fohn in koud-stand erop of zo???

lees hier wel vaker over natte taart maar geen oplossingen... zucht altijd als t voor iemand anders is hè...

2

Re: help help help!!! na bekleden biscuit nat aan onderkant

nou, ik heb m een heel eind droger gekregen.

Ik heb op mijn aanrecht keukenrol gelegd, daarop het taartrooster met de taart gezet. tussendoor nog een paar keer gefohnt waardoor ie droger werd (wel op koud, mijn fohn heeft een knop die je in moet houden voor koude lucht).

ik denk ook dat ik weet hoe het komt. ik heb er chocosticks in gestoken ivm het stapelen daddelijk. dat had ik beter vandaag kunnen doen. nou is de vochtige vulling (jam, bbr en botercreme) via het stokje naar beneden gedropen....

hopelijk heeft iemand hier nog eens wat aan.

groetjes

3

maar BBR is banketbakkersROOM en dat moet wel in de koelkast staan... 1 die wel aanstaat dus!!! dus ik hoop voor je, dat hij nog goed is.

Groetjes, Dorothea.

4

Het kan ook aan de jam hebben gelegen. Als je die op de eerste laag doet kan je biscuit ook nat worden aan de onderkant. Heb ik wel eens gehad.

Sindsdien doe ik eerst een dun laagje botercreme onder de jam tegen het lekken van de jam óf ik doe de jam op de tweede laag. Nu gaat het goed.  :Y

5

Of aan de botercreme mix waar je mee afgesmeerd heb. Hier zit teveel vocht in. Vele hebben er geen last van en vele ook wel.

Ik smeer altijd af met botercreme 1:1

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

6

Mijn onderste laag is vaak vlaaivulling. Daar doe ik eerst een heel dun laagje bc (1:1) onder. Met de 1:1 spuit ik ook dijkjes en smeer ik ook mee af.

7

@dot: het was room die je aanmaakt met water, die hoeft niet in de koeling

@de rest;
ik smeer altijd af met 1:1. de botercreme in de vulling was wel mix. De jam was van onder uit gezien de eerste vulling, dus ik denk dat dat m geweest is. Ik zal er voortaan 1:1 onder doen, dan kan ie niet lekker.

gelukkig was t een verjaardag waar ik zelf ook heen mocht en ik heb m geproeft; hij was héérlijk :-) en van het natte was niks meer te merken gelukkig :-D

8

Gonnytje schreef:

Uit een ander topic over bbr:

tipsytaartje schreef:

melkpoeder wordt met water erbij ook een soort van melk.
Eerst stond het in deze site ook tussen de vullingen buiten de koelkast, maar ik heb dr oetker gemaild met deze vraag en zij zeiden ook in de koelkast bewaren!! Toen heb ik direct die vulling uit de lijst gehaald. ;)
het is niet zo kwetsbaar als slagroom, maar ik hoef persoonlijk geen kopje melk wat al een dag op het aanrecht heeft gestaan, of een puddingbroodje wat al een dag op tafel ligt... :S

;)

Karin09 schreef:
Gonnytje schreef:

Uit een ander topic over bbr:

tipsytaartje schreef:

melkpoeder wordt met water erbij ook een soort van melk.
Eerst stond het in deze site ook tussen de vullingen buiten de koelkast, maar ik heb dr oetker gemaild met deze vraag en zij zeiden ook in de koelkast bewaren!! Toen heb ik direct die vulling uit de lijst gehaald. ;)
het is niet zo kwetsbaar als slagroom, maar ik hoef persoonlijk geen kopje melk wat al een dag op het aanrecht heeft gestaan, of een puddingbroodje wat al een dag op tafel ligt... :S

;)

en nog even als aanvulling, want ik leer ondertussen ook van alles... :) BBR aangemaakt met water is net zo kwetsbaar als slagroom. BBR hoort dus niet op tafel te staan oid, die moet je, net als een slagroom taart "serveren vanuit de koelkast"

lang delftje schreef:

Als er 100 bacterieen inzitten (vooral bij Koude bbr) heb je na 5 uur buiten de koelkast 1.000.000 bacterieen.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

dan ben ik blij dat ie wel heel koud heeft gestaan (al was het niet de hele tijd zo koud als de koelkast) en dat er niemand ziek is geworden.... damn
geen idee dat die in de koelkast moest...