Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
En ja, ben zelf ook wel tevreden over de strakheid van mijn taartje, dus ik zal even uitleggen voor de liefhebbers hoe ik het doe (al lukt het mij echt niet altijd hoor). Misschien loop ik hier een heel verhaal te houden dat al lang in de how to's staat, maar ik vertel toch maar even van A tot Z. Misschien dat iemand er iets aan heeft.
Het is even oefenen, maar uiteindelijk wordt het alleen echt mooi strak als de fondant mooi dun is uitgerold.
Gelijk nadat ik de lap over de taart heb gelegd (en de plooien een beetje verdeeld) smoother ik de bovenkant met de smoother. Gelijk daarna de eerste cm onder de rand met mijn hand en smoother. Dit doe ik zodat het gewicht van de lap rondom niet gaat trekken en de randen laat scheuren.
Dan heel rustig de plooien wegwerken, cm voor cm. Niet plooi voor plooi dus!
Dan, wat mij betreft een moeilijk gedeelte, de fondant rondom afsnijden.
Dit doe je met je scherpe mesje in een hoek van 45 graden. Dus snijkant richting taart.
Het moeilijke is de afstand vanaf de taart. Dit is een kwestie van oefenen en zelf ontdekken denk ik. Maar ik gok dat ik zo'n 3 mm vanaf de taart snijd.
Vervolgens voorzichtig met je vinger het randje naar beneden duwen en daarna met de smoother.
Met de smoother maak ik ronddraaiende bewegingen en hiermee duw ik steeds de fondant recht naar beneden. (snappie?)
Hierdoor komt er een nieuw overtollig randje (maar nu heel dun omdat je je mes in die hoek van 45 graden hield).
Dit snijd je heel voorzichtig en netjes weg (met het mesje gewoon rechtop tegen de taart aan)
Evt nog even smootheren met 2 smoothers voor een extra scherp randje bovenaan...
Klaar!
Ik hoop dat het te begrijpen was en dat iemand er iets aan heeft!