1

Onderwerp: cc ingezakt

Dag mensen,
Ik heb verschillende keren cc gebakken volgens onderstaand recept (hiergevonden op het forum):
2 eieren
2 dl suiker
1 dl melk
100 gr gesmolten boter
3 dl meel
2 tl bakpoeder
2 tl vanille suiker

Ei en suiker luchtig kloppen (20 min met handmixer is best) Melk bij gesmolten boter doen, meel, bakpoeder en vanille suiker zeven en beetje bij beetje  de boter/melk en meel om en om toevoegen

180 graden 10-15 minutten.

Heerlijke cupcakes, maar ik zag in de oven (door het raampje) dat ze hoog rezen, eenmaal uit de oven zakten ze nogal in, waardoor de hoge bolling eraf. Ging niet ten koste van de smaak. Komt dit door het temperatuurverschil tussen in oven en buiten oven? is er iets aan te doen? hebben jullie er ervaring mee?
gr.Jettie

2

Re: cc ingezakt

Hoi,

Ik heb dit recept nog nooit gezien, werk zelf altijd met dit recept;

250 gram boter
250 gram suiker
250 gram eieren
250 gram meel + 2 tl. bakpoeder
3 el melk
1 zakje vanille suiker

Lekker makkelijk. Als ik dan naar jouw recept kijk, vind ik daar wel heel veel melk in zitten. Maar goed, ik weet niet of het daardoor komt.... als cupcakes inzakken betekent dat meestal dat ze niet gaar zijn. Maar dan zit er meestal ook een kuil in. Anders weet ik het niet... ik wil de bolling er meestal juist af hebben dus ik plet ze altijd meteen uit de oven met een plank.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

@glamour;

kun je de boter vervangen door olie?
ik gebruik altijd mix van de taartwinkel en die is met zonnebloemolie. gister bij de makro heb ik cupcakemix van funcakes meegenomen en nou wilde ik die met olie maken. vind dat dat lekkerder, luchtiger en beter houdbaar is. weet alleen niet of dat zomaar kan.

hoe lang zijn jou muffins houdbaar? wil ze morgen bakken en heb ze zaterdag nodig. die mix van de taartwinke blijft gewoon een week lekker...

4

Hoi Gonnytje,
Geen idee hoelang ze houdbaar zijn....ze zijn op voordat ze bederven bij mij... ;) .en ik deel ook veel rond aan familie en  vrienden. Maar een klein weekje moet kunnen lijkt me, mits je ze in een goede trommel bewaart..
Overigens zijn de cupcakes wel goed gaar, en de melk zorgt ervoor dat ze lekker zacht zijn en niet te droog volgens mij. Alsze in oven staan, zien ze eruit als muffins (dikke bolling erop) en als ik ze afgekoeld op het aanrecht heb staan, zijn ze grotendeels plat aan de bovenkant. Voor het decoreren wel geschikt overigens.
groetjes,
Jettie

5

ga het gewoon proberen anders. dan bewaar ik er eentje een dag of 5, dan weet ik t meteen :-)