1

Onderwerp: Mijn fondant smelt wat doe ik verkeerd?

Ik had mijn cupcakes met fondant bekleed en ze versiert.
Toen had ik ze in de koelkast gezet en de volgende dag droop de fondant er vanaf.
Dus de volgende keer dat ik cupcakes heb gemaakt en bekleed met fondant heb ik ze niet meer in de koelkast gezet maar in een afgesloten plastic bakje in de keuken.
De volgende dag was weer de fondant gaan smelten...
Wat doe ik nu toch verkeerd en hoe moet ik dan mijn beklede cupcakes bewaren?

2

Re: Mijn fondant smelt wat doe ik verkeerd?

Volgende keer niet meer in de koelkast  ( vocht ) zetten én ook niet in een afgesloten bakje. Gewoon op een schaal / bord en een beetje alu- folie erover , niet helemaal afsluiten .
Het kan ook te maken hebben met hetgeen je op je cc's smeert. Als daa veel vocht in zit dan kan dat ook het smelten veroorzaken.

Succes!

Carpe Diem !

3

Waarmee plak je de fondant op je cupcake?? Denk dat dat het probleem is...

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Ik plak de fondant op de cupcakes met abrikozen jam.
Wat zouden jullie dan aanraden?

5

In principe moet dat kunnen tenzij er erg veel water in je jam zit. Misschien de volgende keer botercreme 1:1 maken om te plakken, of wat witte chocopasta.

6

Mariss schreef:

Met een likje botercrème, of chocopasta, iets waar weinig vocht in zit. Een dot icing doet het ook goed.

Groetjes Geeke   --- Komt voor de Bakker ---

7

Bedankt voor de tips! Dus niet meer in de koelkast en niet meer in een afgesloten bakje!
En ik ga eens aan de slag met de choco pasta. Ik vind botercreme niet lekker klinken namelijk! Het lijkt met toch lekkerder om een hap jam of pasta te eten dan een hap boter.... of zie ik dat verkeerd?!

8

Mariss schreef:

Bedankt voor de tips! Dus niet meer in de koelkast en niet meer in een afgesloten bakje!
En ik ga eens aan de slag met de choco pasta. Ik vind botercreme niet lekker klinken namelijk! Het lijkt met toch lekkerder om een hap jam of pasta te eten dan een hap boter.... of zie ik dat verkeerd?!

botercrème-mix is lekker zoet hoor. Het is niet alleen boter wat je opeet hoor.
Het is mix met allerlei zoete toevoegingen, en je kunt het ook op smaak brengen.

1:1 botercrème is suiker:boter

Dus is ook niet alleen boter wat je eet...

Groetjes Geeke   --- Komt voor de Bakker ---

9

Mariss schreef:

Koelkast kan wel hoor! Alleen kijken dat je koelkast niet heeel erg koud staat ingesteld zodat de overgang naar de warmte te groot wordt. Maar in de koekast zelf bewaren is geen enkel probleem.

10

okay ik ga eens aan de slag met alle tips.
En toch ook maar botercreme uitproberen  :)
Bedankt iedereen!

11

Mariss schreef:

in gewone abrikozenjam zit te veel vocht. Je kunt prima hiermee afsmeren, het heeft zelfs een naam: abrikoteren, maar dan zeef je hem eerst, vervolgens voeg je wat water toe en breng je het geheel aan de kook. Daarna, is het vocht verdampt en kun je het gebruiken om af te smeren en is het veilig voor marsepein en fondant

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

Bedankt dat had ik nog niet eerder gehoord! Ik vind zelf met jam zo lekker dus dat ga ik dan ook zeker proberen!

13

Ik iid ook denk dat het afgesloten plastic bakje de grootste 'boosdoener' was.

14

Hoe doe je dat dan als je nog meer in de koelkast hebt? Ik heb gisteren zelf pizza gemaakt (met salami) en heel de koelkast stonk (had het niet goed afgesloten denk ik). Kan ik het dan het beste uit de koelkast laten met een folietje ofzo? Ik zet het eigenlijk alleen in de koelkast zodat de katten het niet op gaan eten...

Of kan ik het dan ook in de oven zetten ofzo (zonder dat die aanstaat uiteraard)

Just a beginner, tips and tricks are always welcome!

15

Sarah84 schreef:

Hoe doe je dat dan als je nog meer in de koelkast hebt? Ik heb gisteren zelf pizza gemaakt (met salami) en heel de koelkast stonk (had het niet goed afgesloten denk ik). Kan ik het dan het beste uit de koelkast laten met een folietje ofzo? Ik zet het eigenlijk alleen in de koelkast zodat de katten het niet op gaan eten...

Of kan ik het dan ook in de oven zetten ofzo (zonder dat die aanstaat uiteraard)

zelf zet ik mijn cc's nooit in de koelkast, daar drogen ze namelijk (sneller van) uit.. Ik zet ze altijd in de oven (die uit staat ;) ) of in de kast, want anders worden ze hier ook opgegeten door de katten hihi!

16

Harlow schreef:
Sarah84 schreef:

zelf zet ik mijn cc's nooit in de koelkast, daar drogen ze namelijk (sneller van) uit.. Ik zet ze altijd in de oven (die uit staat ;) ) of in de kast, want anders worden ze hier ook opgegeten door de katten hihi!

Ik zet mijn cc's ook nooit in de koelkast ivm uitdrogen idd  :Y

17

tipsytaartje schreef:
Mariss schreef:

in gewone abrikozenjam zit te veel vocht. Je kunt prima hiermee afsmeren, het heeft zelfs een naam: abrikoteren, maar dan zeef je hem eerst, vervolgens voeg je wat water toe en breng je het geheel aan de kook. Daarna, is het vocht verdampt en kun je het gebruiken om af te smeren en is het veilig voor marsepein en fondant

:Y idd

18 Laatst bewerkt door Mariss (30-10-2010 20:25)

Bewaren in de oven die uitstaat....
Daar heb ik zelf hele slechte ervaringen mee hihi!
Ik had een stuk doorzichtig tafelzeil gekocht om fondant
op uit te rollen en moest het even kwijt dus hup even in de oven gelegd...
en toen ik cupcakes ging bakken, oven aan om voor te verwarmen.
Nau je raad het al toen ik de oven open deed kwamen er enorme blauwe rookwalmen uit...  :(  :(  :(  en was het zeiltje helemaal naar de maan!   :rolleyes: \
Haha maar ik ga toch ook maar voortaan de cc's erin zetten aangezien mijn 2 kittens ook sinds kort het aanrecht ondekt hebben helaas!

19

Mariss schreef:

Haha maar ik ga toch ook maar voortaan de cc's erin zetten aangezien mijn 2 kittens ook sinds kort het aanrecht ondekt hebben helaas!

Mijn 2 katten zijn een stuk minder gevaarlijk met CC's op het aanrecht dan mijn vent.  :rolleyes:

Ik stop(te) ze steeds in een grote ronde plastic bak zodat ze vers zouden blijven, maar dat is niet handig voor de staat van fondant/marsepein én papiertjes. Volgende keer stop ik ze wel op een schaal in de magnetron.

~ Never waste a good crisis... ~

20 Laatst bewerkt door etmc (31-10-2010 13:40)

sorry maar als je eten voor anderen maakt en bewaard zet je t toch niet open en bloot op je aanrecht als je een kat hebt?! doe er dan gewoon een doos omheen...