Onderwerp: Fondant te slap
Ik heb na een workshop nu zelf geprobeerd taarten te bekleden. Is dus voor het oefenen en is met Bakels rolfondant, deze is wel over datum, maar voor de oefen leek me dat niet verkeerd. Maar nu plakt de fondant met kneden en dus doe ik plantaardig vet op mijn handen smeren. (geen crisco). Dit moet ik vrij vaak herhalen en dan blijft met uitrollen alles plakken, nu is dit wel op te lossen met poedersuiker geloof ik, maar het is eerder te slap dan dat het plakt. Daardoor gaat alles uit de vorm als je het oppakt. En na het bekleden van de taart leek hij wel in te zakken. Geen mooie randen meer en bolle zijkanten. Of moet je voor de bekleding ook tylose er doorheen doen? Ook met boetseren werkt het niet, er zit soms heel veel tylose doorheen en dan wordt het nog niet echt wat. Ligt dit nu aan het merk fondant, het merk kleurstof wilton van de webshop, het over datum zijn, of werkt plantaardig vet niet zo goed als crisco? Of heb ik altijd te warme handen of te warme temp. in huis. Maar dat was op de workshop ook, dus dat lijkt me niet het probleem.
En de ikeamat wordt die aan de gladde kant gebruikt of de geribbelde?
Dat waren mijn eerste beginnersvragen die ik nog niet was tegen gekomen. Of waar voor mij nog geen duidelijk antwoord bij stond.
Alvast bedankt