1

Onderwerp: Fondant te slap

Ik heb na een workshop nu zelf geprobeerd taarten te bekleden. Is dus voor het oefenen en is met Bakels rolfondant, deze is wel over datum, maar voor de oefen leek me dat niet verkeerd. Maar nu plakt de fondant met kneden en dus doe ik plantaardig vet op mijn handen smeren. (geen crisco). Dit moet ik vrij vaak herhalen en dan blijft met uitrollen alles plakken, nu is dit wel op te lossen met poedersuiker geloof ik, maar het is eerder te slap dan dat het plakt. Daardoor gaat alles uit de vorm als je het oppakt. En na het bekleden van de taart leek hij wel in te zakken. Geen mooie randen meer en bolle zijkanten. Of moet je voor de bekleding ook tylose er doorheen doen? Ook met boetseren werkt het niet, er zit soms heel veel tylose doorheen en dan wordt het nog niet echt wat. Ligt dit nu aan het merk fondant, het merk kleurstof wilton van de webshop, het over datum zijn, of werkt plantaardig vet niet zo goed als crisco? Of heb ik altijd te warme handen of te warme temp. in huis. Maar dat was op de workshop ook, dus dat lijkt me niet het probleem.

En de ikeamat wordt die aan de gladde kant gebruikt of de geribbelde?

Dat waren mijn eerste beginnersvragen die ik nog niet was tegen gekomen. Of waar voor mij nog geen duidelijk antwoord bij stond.

Alvast bedankt

2

Re: Fondant te slap

Hoe lang is de fondant al over datum? Niet dat het daar slapper van wordt, maar een tijdje geleden was er een batch van Bakels die te slap was, dus als je fondant van die lichting hebt zou het daar dus aan kunnen liggen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Hij is nu 2 maanden over datum...

4

Heb je de verpakking nog?
Het gaat om deze batchnummers:

Het gaat om batchnummers die beginnen met L05524x, L05525x en L05526x

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Als het te slap ik zou je er heel veel poedersuiker doorheen kunnen kneden of de fondant dun uitrollen en een paar minuutjes in de vriezer, snel uitsnijden en oppakken (anders is het alweer ontdooid)

6

Het is een ander batch nummer dus, het ligt niet aan de "foute" fondant... Probleem nog niet opgelost...

Invriezen wil ik wel proberen maar ik wil dit niet blijven moeten doen. Vind het dan een beetje overbodig werk, moet wel nog leuk blijven. Vraag is dus eigenlijk, moet ik voor het een of ander naar een ander merk over stappen of eens met een nog houdbare fondant proberen.

7

De Ikea mat aan de gladde kant gebruiken!
En normaal plakt de fondant van Bakels niet(of een heel klein beetje wat dan met crisco te verhelpen is.

Groetjes,
Michelle

8

Ik heb het hier nog al eens ooit vermeld, maar hier in belgië kan je callebaut rolfondant verkrijgen, dit is echt nog stukken beter te bewerken als de bakels fondant, en hij smaakt ook nog eens beter! Echt een super aanrader!

9

hoi,
in welke winkels kun je callebaut rolfondant kopen ?
hij smaakt beter? betekent dat minder zoet, want ik vind alles zo zoet,
gr, dixie